• Посилання скопійовано

Облік у покупця збитків компенсованих перевідником

Постачальник відправив матеріали Новою поштою, оплату за доставку оплатив покупець, під час транспортування матеріал був пошкоджений. Покупець виставив претензію і склав акт пошкодження. Нова пошта частково відшкодувала завдані збитки за претензією. Як відобразити операцію в бухобліку? Чи виникає ПДВ?

Згідно з п. 3 ст. 314 ГКУ, за шкоду, заподіяну при перевезенні вантажу, перевізник відповідає:

  • у разі втрати або нестачі вантажу - в розмірі вартості вантажу, який втрачено або якого не вистачає;
  • у разі пошкодження вантажу - в розмірі суми, на яку зменшилася його вартість;
  • у разі втрати вантажу, зданого до перевезення з оголошенням його цінності, - у розмірі оголошеної цінності, якщо не буде доведено, що вона є нижчою від дійсної вартості вантажу.

Щодо ПДВ зазначимо, що податківці наполегливо у консультаціях наголошують, що відшкодування збитків за пошкоджене, знищене або викрадене майно розцінюється як компенсація вартості такого майна та, відповідно, включається до бази оподаткування ПДВ. 

Про таку позицію вони зазначають, зокрема, у листах від 23.05.2019 р. №2335/ІПК/07-16-12-01-10, 18.01.2018 р. №223/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Втім погодитися з ними ми не можемо і вважаємо, що виникнення ПЗ з ПДВ при відшкодуванні заподіяних збитків взагалі не виникає. Адже відсутній об’єкт оподаткування — постачання товарів у розумінні пп. 14.1.191 ПКУ та й послуг ніяких тут також немає у розумінні пп. 14.1.185 ПКУ.

Ознак постачання операція з відшкодування шкоди не містить — адже при відшкодуванні збитків переходу права власності на товар не відбувається, особливо, якщо на момент отримання компенсації такого майна фактично вже немає.

Якщо право власності на товар переходить в момент отримання товару покупцем, то вважаємо, що тут для продавця товару правильніше було б вести мову про нарахування «технічних» ПЗ за пп. 198.5 ПКУ, унаслідок невикористання товарів у госпдіяльності постачальника у зв’язку з їх втратою. І крім цього, постачальник відповідно до ст.192 ПКУ має право скласти РК до ПН, складеної на покупця таких товарів та зменшити ПЗ з ПДВ за умови реєстрації такого розрахунку в ЄРПН таким покупцем. При цьому, якщо першою подією була повна оплата за товар, то постачальник має виписати нову ПН на залишок коштів за «недовезений» товар.

Якщо ж право власності на товар перейшло у момент передачі товару перевізнику, то ні коригування ПЗ з ПДВ, ні нарахування «технічних» ПЗ з ПДВ тут не може мати місце. Оскільки про продавця операцію із постачання товарів завершено в момент передачі товару перевізнику.

Отже, отримане відшкодування від Нової пошти за зіпсований товар, не вплине на ПДВ-облік покупця, оскільки ці кошти є коштами продавця, бо саме продавець поніс збитки, а покупець є лише особою, через яку ці суми проходять транзитом до продавця.

У випадку, якщо покупець перерахував кошти продавцю за весь матеріал, то за домовленістю із продавцем він може цю суму не повертати, а зарахувати у рахунок погашення заборгованості за непоставлений товар через його пошкодження (псування). Так можливо зробити тоді, коли продавець і покупець домовилися недопоставляти частину товару, що зіпсована, а після повернення коштів за непоставлений товар припинити виконання договору купівлі-продажу.

В бухгалтерському обліку, така операція відобразиться наступним чином:

1. Дт 377/продавець Кт 311 - перераховано кошти постачальнику за зіпсований товар при перевезенні, які повиненна відшкодувати Нова пошта;

2.  Дт 374/перевізник Кт 685/продавець - на суму виставленої претензії Новій пошті за дорученням постачальника;

3.  Дт 311 Кт 374 - отримано відшкодування від Нової пошти;

4.  Дт 685 Кт 377 - прийнято рішення про взаємозалік за зіпсовані матеріали.  

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0312
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202544
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202530
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025239
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554