• Посилання скопійовано

Як проводити дисконтування, якщо порушено графік погашення поворотної фіндопомоги?

Підприємство надало поворотну безвідсоткову фіндопомогу іншій юрособі. За договором ПФД повертається частинами згідно з графіком щомісячно. Теперішню вартість було розраховано згідно з цим графікок. Однак було здійснено лише дві оплати. Як розраховувати теперішню вартість, дисконт та суму амортизації, якщо оплата не надходила?

Згідно з змінами, внесеними наказом Мінфіну №379, дисконтуванню підлягає вся довгострокова заборгованість (більше 1 року): як дебіторська, так і кредиторська (не тільки та, яка передбачає сплату (отримання) відсотків).

Відповідно до термінів, неведених у П(С)БО 10, довгострокова дебіторська заборгованість - сума дебіторської заборгованості, яка не виникає в ході нормального операційного циклу та буде погашена після дванадцяти місяців з дати балансу.

Таким чином, дисконтуванню повинна підлягати та частина суми ПФД, яка згідно з умовами договору повертається у термін більше дванадцяти місяців з дати балансу. Та ж частина, яка повинна (зверніть увагу, що головна вимога саме повинна бути повернута, а не фактично повернута) протягом дванадцяти місяців з дати балансу дисконтуванню не підлягає.

Якщо ПФД повертається частинами протягом певного терміну, то теперішня вартість, дисконт та сума амортизації розраховується виходячи із встановлених термінів повернення кожної з її частин.

Як передбачено п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи (в даному випадку - це документи, що підтверджують надання ПФД та її повернення (касові документи, банківська виписка, в комплексі з умовами, передбаченими договором про надання ПФД).

При цьому Офіс ВПП ДПС роз’яснював, що переглядати теперішню вартість та суму дисконту (амортизації) необхідно лише у тому випадку, якщо відбувається модифікація фінансових зобов’язань. Простими словами, модифікація фінансових зобов’язань  – це зміна умов договору (зміна строку, зміна розміру процентної ставки, зміна суми).

Водночас, від того, що поточна заборгованість стала простроченою (тобто частина її фактично не була погашена згідно з встановленим графіком), вона не стала довгостроковою. А тому, якщо прострочення стосується поточної заборгованості, то дисконтувати її не потрібно.

Так, якщо попередньо фінансове зобов’язання класифікувалося як довгострокове і компанією вже був розрахований та задекларований дисконт, то при збільшенні строку виконання фінансового зобов’язання або зміні графіку його погашення в бухгалтерському обліку необхідно:

  • провести перерахунок дисконту з врахуванням продовженого строку;
  • включити результати такого перерахунку в доходи, що також вплине на збільшення фінансового результату та збільшення об’єкту оподаткування податком на прибуток.

Таким чином можна зробити висновок, що у разі, якщо умови договору ПФД і графіку повернення не переглядаються (однак фактично цей графік порушується), то здійснювати перерахунок дисконту не потрібно – теперішня вартість, сума дисконту та амортизації відображається згідно з розрахованою величиною на дату виникнення такої заборгованості згідно з графіком. Тобто в обліку продовжують відображатись розраховані суми дисконту та амортизації незалежно від того, чи здійснювались оплати згідно з графіком платежів, чи ні.

Якщо ж порушення графіку погашення ПФД призводить до перегляду умов договору, зокрема, вносяться зміни до графіку погашення або терміну погашення, то підприємству необхідно провести перерахунок дисконту на дату балансу з відповідним переглядом суми, що потрапить до складу доходів та витрат на дату такого перерахунку та в подальшому (попередньо нараховані суми залишаються без змін).

***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202536
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202548
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202534
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554