• Посилання скопійовано

Облік ремонту орендованого приміщення

За договором оренди приміщення, який діє до 31.12.2020 р. (далі буде укладено новий договір) підприємство орендар має право робити ремонт на власний розсуд, без відшкодування витрат орендодавцем. Планується зробити заливку підлоги на значну суму. Як вести облік такого ремонту?

Відповідно до п. 8 П(С)БО 14 «Оренда» затрати орендаря на поліпшення об'єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що призводять до збільшення майбутніх економічних вигод, які первісно очікувалися від його використання, відображаються орендарем як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.

Замітьте – мова йде тільки про поліпшення. А про звичайні ремонти жодного слова. Очевидно, з ремонтами варто чинити так само, як це встановлено для власних ОЗ за п. 15 П(С)БО 7 «Основні засоби»: витрати, що здійснюються для підтримання об'єкта в робочому стані (проведення технічного огляду, нагляду, обслуговування, ремонту тощо) та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, включаються до складу витрат.

Заливка підлоги, скоріш за все, орендоване приміщення не поліпшує. Це звичайні витрати для підтримки об’єкта в робочому стані. Тому капіталізувати такі витрати немає підстав.

З іншої сторони, такі витрати впливають на використання нерухомості протягом тривалого періоду. Тому, з нашого погляду, можуть розподілятися на витрати поступово протягом періоду використання нерухомості. Доречно витрати на ремонт віднести на рахунок 39 «Витрати майбутніх періодів» і надалі розподіляти на витрати протягом періоду використання приміщення.

За період використання можна взяти період, на який очікується орендувати приміщення, тобто, період, на який планують укласти наступний договір оренди чи наступні договори, якщо їх буде кілька протягом кількох років підряд.

Хоча відразу скажемо, що обов’язку відносити витрати на ремонт на рахунок 39 немає. В п. 32 Методрекомендацій №561 зазначено, що такі витрати включають до складу витрат звітного періоду. Тобто, відразу всі витрати на ремонт списують до складу витрат поточного періоду.

Поряд з цим межа між витратами, направленими на поліпшення об’єкта і підтримання його в робочому стані, досить умовна.

В п. 29 Методрекомендацій №561 з цього приводу зазначено, що рішення про характер і ознаки здійснюваних підприємством робіт, тобто, чи спрямовані вони на підвищення техніко-економічних можливостей (модернізація, модифікація, добудова, реконструкція) об'єкта, що приведе у майбутньому до збільшення економічних вигод, чи здійснюються вони для підтримання об'єкта в придатному для використання стані та одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигод від його використання, приймається керівником підприємства з урахуванням результатів аналізу існуючої ситуації та суттєвості таких витрат.

Таким чином, керівник підприємства має видати наказ, в якому обґрунтувати характер робіт з заливки підлоги. Чи такі роботи направлені на поліпшення приміщення, чи вони всього лише підтримують приміщення в робочому стані.

Якщо керівник прийме рішення, що це поліпшення, витрати на заливку відображають у складі капітальних інвестицій на субрахунку 153. А потім за актом приймання-передачі зараховують на баланс: Дт 117 Кт 153.

Амортизують такі витрати за прямолінійним або виробничим методом (див. п. 27 П(С)БО 7 «Основні засоби»).

Строком експлуатації такого об’єкта може бути очікуваний період оренди приміщення. Хоча в принципі такий період може бути як більшим, так і меншим за період оренди.

Отже, в наведеній ситуації є три варіанти обліку витрат на ремонт:

  1. На рахунку 39, з поступовим віднесенням на витрати;
  2. Відразу вся вартість ремонту відноситься на витрати;
  3. Капіталізація вартості ремонту (облік на субрахунку 117).

Обрати і обґрунтувати один з цих варіантів має керівник підприємства, видавши відповідний наказ.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Аудиторські послуги: коли відображати в обліку?
    Підприємство отримало аудиторські послуги від резидента України. Акт датований 2025 роком. В акті зазначено, що було проведено аудит діяльності підприємства за 2024 рік. Підприємство звітується за НП(С)БО. У якому році необхідно включити витрати за цим актом до звіту про фінрезультати (ф.№2)? У якому році необхідно включити витрати до декларації з прибутку (відкоригувати через податкові різниці)?
    Сьогодні 07:028
  • Порядок обліку надмірно утриманих аліментів після закриття виконавчого провадження
    Як правильно відобразити в бухобліку ситуацію, коли у лютому 2022 року з заробітної плати працівника були надмірно утримані та перераховані аліменти виконавцю на 400 грн, а виконавче провадження наразі закрито? Який рахунок слід використовувати для списання заборгованості: Дт 946 Кт 663 чи Дт 441 Кт 663?
    16.10.202532
  • Відшкодування бюджетними коштами допомоги ЗСУ: що в обліку?
    Підприємство протягом 1 півріччя 2025 року надавало благодійну допомогу ЗСУ виготовленою продукцією. Таку допомогу оподатковувало ПДВ у зв'язку з можливістю її відшкодування за рахунок грантів місцевого бюджету. У ІІІ кварталі підприємству було відшкодовано за рахунок бюджетних коштів суму витрат на благодійну допомогу без частини витрат на ПДВ. Як відобразити таку операцію в бухобліку?
    16.10.202515
  • Списання заборгованості перед засновником після зменшення статутного капіталу
    ТОВ на загальній системі, зменшуючи у 2016 році статутний капітал, відобразило заборгованість перед єдиним засновником проведенням: Дт 401 Кт 672 на суму 281 000 грн. Заборгованість не виплачена, а згодом (у 2017 році) статутний капітал було збільшено. Чи є законний та обліковий механізм списання (закриття) субрахунку 672 без фактичної виплати засновнику?
    16.10.202514
  • Застосування мінімальних строків амортизації ОЗ «малодохідником»
    Чому малодохідні підприємства (з річним доходом до 40 млн грн), які мають право не застосовувати податкові різниці, при нарахуванні амортизації основних засобів та нематеріальних активів можуть ігнорувати мінімально допустимі строки, встановлені ПКУ, і керуватися виключно строками, визначеними в бухобліку (НП(С)БО/МСФЗ)?
    15.10.202526