• Посилання скопійовано

Амортизація об’єкта поліпшення в орендованому приміщенні

В орендованому приміщенні встановили вентиляційну систему. До завершення договору оренди залишається 5 місяців. Потім буде укладено новий договір оренди на це приміщення. Вентиляційна система буде передана у власність орендодавця. Який строк корисного використання для неї встановити і як правильно її амортизувати?

Згідно з ч. 1 ст. 778 ЦКУ, орендар має право покращувати орендоване майно тільки з відома орендодавця (модернізувати, добудовувати, дообладнувати, тощо). Поліпшення орендованого об’єкта можуть бути відокремлюваними і невідокремлюваними. Невідокремлюваним уважається поліпшення, яке не може бути відокремлене від об’єкта без його пошкодження або істотного знецінення (ст. 187 ЦКУ).

Витрати на поліпшення орендованих об’єктів ОЗ відповідно до п. 8 П(С)БО 14 незалежно від суми орендар відображає як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших НМА, тобто акумулює на субрахунку 153.

Крім того, згідно з П(С)БО 16 сума ремонту орендованих ОЗ ураховується у витратах підприємства, а вартість поліпшень, які призводять до зростання майбутніх економічних вигід (переобладнання, модернізація, реконструкція тощо), підлягають амортизації в складі інших необоротних активів згідно до п. 6 П(С)БО 14 та обліковуються на субрахунку 117.

Отже, витрати за проведене поліпшення орендованого об’єкта, орендар відображає як капітальні інвестиції за дебетом субрахунку 153 з подальшою амортизацією на субрахунок 117 за самостійно обраним методом (п. 27 П(С)БО 7), тобто за прямолінійним або виробничим методом амортизації. Суми амортизації відображають на аналогічних витратних рахунках, що й орендні платежі (Дт 93 Кт 132).

Строк корисного використання невідокремлюваного поліпшення орендованого об'єкта орендар також обирає на свій розсуд. Такий необоротний актив амортизують протягом строку його корисного використання починаючи з місяця, наступного за місяцем завершення поліпшувальних робіт (введення об’єкта в експлуатацію) згідно з пп. 23, 24 та 29 П(С)БО 7. Тобто строк амортизації цього об’єкта не може перевищувати строку дії договору оренди. У такому разі на дату повернення об'єкта з оренди залишкова вартість його поліпшень, яка числиться в обліку орендаря, дорівнюватиме нулю, тоді списання поліпшень відображатиметься проведенням Дт 132 Кт 117. Але можна встановити і будь-який інший строк корисного використання. У цьому разі при поверненні орендодавцю об’єкта ОЗ із невідокремлюваним поліпшенням орендар списує з балансу незамортизовану вартість таких поліпшень проведенням Дт 976 Кт 117 на підставі п. 29 П(С)БО 16. Звертаємо увагу, що для зближення бухгалтерського обліку з податковим варто встановити метод амортизації об’єкта прямолінійний, а строк експлуатації з урахуванням мінімально допустимого (пп. 138.3.3 ПКУ). 

Після закінчення договору на підставі акту приймання-передачі здійснюється передача орендодавцю не лише орендованого об’єкта, а й списання створеного об’єкта інших необоротних матеріальних активів — об’єкта поліпшень. Така думка міститься у листі Мінфіну від 27.02.2006 р. №31-34000-20-16/4000.

Причому списання об’єкта поліпшень проводимо як безоплатну передачу. При цьому операція з безоплатної передачі необоротних активів не є їх продажем, оскільки не виконується умова п. 1 р. II П(С)БО 27. Тому систему вентиляції перед безоплатною передачею переводити до складу необоротних активів, утримуваних для продажу, не потрібно. При цьому система вентиляції виключається з активів на підставі п. 33 П(С)БО 7 та п. 40 Методрекомендацій №561

Звертаємо увагу, що при визначенні залишкової вартості  потрібно в повному обсязі врахувати і суму амортизації, нараховану у місяці вибуття об’єкта, тобто в останньому місяці його експлуатації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    Сьогодні 14:4317
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    Сьогодні 09:5525
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025218
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202551
  • Відображення в обліку відшкодування збитків працівником після ДТП
    Підприємство заплатило кошти по виконавчому провадженню (було ДТП). Винний працівник (водій) відшкодовує підприємству кошти за виконавчим провадженням. Як в обліку провести дану операцію?
    18.08.2025217