• Посилання скопійовано

Облік та податки у комісіонера при безоплатній передачі товару комітента

ТОВ - платник ПДВ і податку на прибуток (комісіонер) отриманий від комітента (замовника) товар безоплатно передає третій особі (ФОПу) для рекламної мети. В момент передачі товару ФОПу право власності переходить від замовника до ФОП. Які особливості документування, обліку, оподаткування у ТОВ?

Документування

Між замовником (комітентом) і ТОВ (комісіонером) укладається договір комісії, за яким ТОВ отриманий від комітента товар безоплатно надає третій стороні. Причому право власності на товар не переходить від замовника до ТОВ. Сторони укладають договір комісії, який регламентується нормами ст. 1011 – ст. 1028 ЦКУ.

Товар від комітента до комісіонера передається за актом чи накладною. В цих документах доцільно написати, що товар передано за договором комісії (номер, дата), без переходу права власності на нього.

Після того, як ТОВ (комісіонер) передасть товар ФОПу (за накладною, про яку далі), датою передачі слід оформити Звіт комісіонера (див. ст. 1022 ЦКУ). У Звіті зазначається про виконання доручення комітента про передачу товару третій особі, внаслідок чого право власності перейшло від замовника (комітента) до третьої особи. Звіт надається комітентові (замовникові).

Поряд з цим комісіонер (ТОВ) надає замовникові (комітенту) Акт приймання-передачі наданих послуг комісії. За цим актом надаються послуги комісії. 

Поряд з цим між ТОВ і ФОП укладається договір про безоплатну передачу товарів, яким визначається і мета їх використання ФОПом. На підставі цього договору ТОВ передає товар ФОП, оформляючи передачу накладною. В момент передачі товару право власності на нього переходить від замовника до ФОП.

 

Бухгалтерський облік

Оскільки право власності на товари не переходить до ТОВ, отриманий на комісію товар відображається на позабалансовому субрахунку 024 «Товари, прийняті на комісію».

Після передачі цього товару ФОП він списується з субрахунку 024. На балансових рахунках рух цього товару не відображається.

Поряд з цим, на підставі акту приймання-передачі наданих послуг комісії відображається надання комісійних послуг (цифри умовні):

  • Дт 361 Кт 703 – 6 000 грн. (загальна сума з ПДВ);
  • Дт 703 Кт 641 – 1 000 грн. (нараховане податкове зобов’язання з ПДВ);
  • ДТ 703 Кт 791 – 5 000 грн. (дохід від наданих послуг включається до фінрезультату).

 

Податок на прибуток

Отримання і передача комісійного товару не впливає на фінансовий результат, а відтак, і на об’єкт оподаткування податком на прибуток.

Фінрезультат до оподаткування, а відтак, і об’єкт оподаткування податком на прибуток збільшується тільки на доходи від наданих послуг комісії і зменшується на витрати, яких понесло ТОВ.

Податкових різниць тут не буде.

 

ПДВ

Відповідно до пп. 14.1.191 ПКУ, до постачання товарів відносяться в тому числі операції з безоплатної передачі товарів.

Операції платників ПДВ з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відноситься до об’єкту оподаткування ПДВ (пп. «а» пп. 185.1 ПКУ).

Відповідно до пп. 189.4 ПКУ, базою оподаткування для товарів, що передаються/отримуються у межах договорів комісії, є вартість постачання цих товарів, визначена у порядку, встановленому ст. 188 ПКУ. Тобто база оподаткування визначається за договірною вартістю, але не менше ціни придбання товарів чи звичайних цін для самостійно виготовлених товарів.

Причому при безоплатній передачі товарів платник податку має скласти та зареєструвати в ЄРПН дві ПН:

  • одну – на суму, розраховану виходячи з фактичної ціни постачання, яка складає 0 грн;
  • іншу – на суму, розраховану виходячи з перевищення ціни придбання/звичайної ціни над фактичною ціною. Тобто, оскільки фактична ціна 0 грн, то ця ПН виписується на ціну придбання товару чи на його звичайну ціну.

Про виписування двох ПН в разі безоплатного постачання пише і податкова, відповідаючи на питання в підкатегорії 101.06 ЗІР: «Чи підлягають оподаткуванню ПДВ операції з безоплатної передачі товарів/послуг (в т.ч. для проведення маркетингових/рекламних заходів)?».

Причому дата збільшення податкових зобов’язань та податкового кредиту визначається у загальному порядку, згідно з ст. 187 і ст. 198 ПКУ.

З наведеного випливає, що оскільки комітентом (замовником) товари передаються безоплатно, то якщо він є платником ПДВ, він має скласти і зареєструвати в ЄРПН дві ПН. При цьому ПН на фактичну ціну 0 грн виписується на отримувача товару – комісіонера (ТОВ). А інша ПН (на ціну придбання товару чи на його звичайну ціну) залишається у комітента і комісіонеру (ТОВ) не передається.

Своєю чергою, комісіонер (ТОВ) при передачі товару ФОП також має скласти і зареєструвати в ЄРПН ПН – на фактичну ціну постачання, яка є 0 грн. Якщо ФОП є платником ПДВ, то ця ПН складається на такого ФОП. Якщо ФОП -  неплатник ПДВ, ПН виписується як на неплатника ПДВ і ФОП не передається.

Разом з тим іншу ПН, на різницю між фактичною ціною і ціною придбання, ТОВ не виписує. Тому що ціна придбання в даному разі складає 0 грн. А тому різниці між фактичною ціною і ціною придбання немає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Золотухін Олександр

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Витрати на послуги поліграфа: облік і документальне оформлення
    Як правильно оформити акт наданих послуг на проведення поліграфної перевірки майбутнього працівника, щоб ці витрати були визнані госпдіяльністю? Чи вважається достатнім формулювання "консультаційно-інформаційні послуги" у найменуванні і чи є ризики невизнання витрат, якщо перевірка проводиться особі, яка ще не є офіційно працевлаштованим співробітником?
    19.09.202518
  • Бухгалтерський облік отриманої банківської гарантії
    Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку отриману банківську гарантію, надану як забезпечення виконання зобов'язань, та які документи є підставою для такого відображення?
    18.09.202534
  • Чи буде штраф за відсутність сертифікату за ведення військового обліку у відповідальної особи?
    На підприємстві відповідальна особа за ведення ВО не має сертифікату з навчання по військовому обліку. Які штрафи передбачені?
    18.09.2025376
  • Як коригувати резерв сумнівних боргів, якщо покупець розрахувався?
    У грудні 2024 р. підприємство створило резерв сумнівних боргів: Дт 944-Кт 38 на суму Дт заборгованості контрагента 50 тис.грн і збільшило фінрезультат до оподаткування на суму створеного резерву - 50 тис.грн. Дебіторську заборгованість контрагента з балансу списано не було у зв'язку з обіцянкою контрагента сплатити борг. У вересні 2025 р. контрагент сплатив на рахунок підприємства суму боргу - 50 тис.грн. Які проведення у бухобліку слід зробити, щоб списати погашену контрагентом заборгованість та щоб списати нарахований резерв сумнівних боргів? Як відобразити це у податковому обліку?
    18.09.202538
  • Імпорт запчастини для гарантійної заміни: що в обліку?
    Підприємство отримало від нерезидента на умовах гарантійної заміни запчастину для ремонту основного засобу. Незважаючи на відсутність оплати нерезиденту, були сплачені ПДВ і митні платежі. Як коректно відобразити в бухгалтерському обліку цю операцію, а також сплачені імпортні платежі?
    18.09.202528