• Посилання скопійовано

Гарантійні платежі за орендою: чи треба дисконтувати?

За умовами договору оренди, здійснено оплату гарантійного платежу (який, за умови відсутності порушень договору, має бути повернено в кінці строку оренди, якщо сторони не домовляться про зарахування його до рахунку передостаннього місяця) та платіж за останній місяць оренди – грудень 2021 року. Договір на 3 роки. Чи потрібно дисконтувати гарантійний платіж, орендний платіж за останній місяць оренди та майбутні несплачені орендні платежі?

Гарантійний платіж

Гарантійний платіж (завдаток) — платіж, який забезпечує (гарантує) виконання зобов’язань за договором (відповідно до ст. 546 і 560 ЦКУ). Під час укладання договору оренди гарантійний платіж може мати ознаки завдатку згідно з ст. 570 ЦКУ, застави згідно з ст. 572 ЦКУ, а також неустойки за порушення договірних зобов’язань.

В залежності від умов договору оренди, а саме, що саме в договорі мається на увазі під «гарантійним платежем», залежатиме відповідь щодо необхідності дисконтування.

Звісно ж мова йде про дисконтування заборгованості, якщо маємо саме довгострокову грошову заборгованість. Негрошова та/або недовгострокова заборгованість не підлягає на дисконтуванні.

  • Якщо гарантійний платіж повертається назад орендареві після закінчення строку дії договору оренди, то сторони повинні його дисконтувати (в орендодавця грошові зобов’язання, в орендаря - грошова дебіторська заборгованість). Адже тут йде мова про довгострокову грошову заборгованість – є зобов’язання повернути гроші після закінчення строку оренди;
  • Якщо ж гарантійний платіж зараховується до рахунку сплати орендних платежів чи завданого збитку, то його дисконтувати сторонам не потрібно, оскільки тут маємо справу із негрошовою заборгованістю.

Судячи із умов питання – на перший погляд однозначно не вирішено долю гарантійного платежу, адже є можливість використання обох вищевказаних варіантів щодо природи гарантійного платежу. Втім, консультант вважає, що це не зовсім так. Втім радить уточнити умови договору, аби не виникало зайвих питань у податківців.

У договорі передбачено, що первісно під гарантійним платежем розуміється саме те, що платіж має бути повернений в кінці строку оренди. А ось, якщо сторони окремо додатково домовляться про зарахування його до рахунку передостаннього місяця, то такі кошти змінять свою природу на дату такої домовленості.

 

Оплата за останній місяць

Оскільки дисконтуванню підлягає лише грошова довгострокова заборгованість, а заборгованість за оплатою за останній місяць щодо оренди є негрошовою заборгованістю, адже чекаємо отримання послуг, то дисконтування тут немає.

 

Несплачені майбутні платежі

Дисконтуванню підлягає довгострокова заборгованість, тобто в обліку має визнаватися заборгованість. Тоді як, заборгованість орендаря за оплатою за оренду виникає за результатами отримання послуги із оренди на підставі акта наданих послуг із оренди. Зазвичай, послуги оренди «закривають» щомісяця.

 

На замітку!

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11 зобов'язання   визнається,  якщо  його  оцінка  може  бути достовірно визначена та є  ймовірність  зменшення  економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення. Тож датою виникнення зобов’язань є дата,  коли отримали, наприклад, послуги й за них слід сплатити кошти. Датою отримання послуг є акт наданих послуг.

 

А тому саме після закінчення місяця отримання послуг із оренди у орендаря виникає поточна заборгованість за оплатою, якщо строк сплати орендних платежів є меншим 1 року. У такому разі також дисконтування немає.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Калашян Катерина

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Гарантійний ремонт продукції виробником: як відобразити в обліку?
    Як підприємству-виробнику, що реалізує продукцію юрособам, бухгалтерськи та податково коректно обліковувати витрати на виконання гарантійних ремонтів (створення забезпечення/резерву, списання запчастин, роботи) відповідно до НП(С)БО та ПКУ?
    Сьогодні 14:1716
  • Чайові сплачено корпоративною карткою: як облікувати?
    Який порядок бухгалтерського та податкового обліку суми чайових, сплачених працівником (підзвітною особою) з корпоративної платіжної картки, і як це відобразити в авансовому звіті?
    Сьогодні 11:0841
  • Відображення в обліку поточного ремонту виробничого обладнання та вплив на собівартість продукції
    Як коректно відобразити в бухобліку (проведення, періодичність) витрати на поточний ремонт виробничого обладнання, амортизація якого обліковується на рахунку 23 "Виробництво"? Чи включаються ці витрати до складу виробничої собівартості продукції у звітному періоді?
    Сьогодні 10:1644
  • Інвентаризація окремого основного засобу, а не всієї групи: чи дозволено?
    Чи дозволяється підприємству під час проведення річної інвентаризації основних засобів здійснити інвентаризацію лише одного конкретного об'єкта, а не всієї групи (підгрупи) основних засобів, закріпленої за матеріально відповідальною особою?
    Сьогодні 08:0240
  • Перетворення складу на офіс: що в бухобліку?
    ТОВ на загальній системі орендує нежитлове приміщення, яке може викоритовувати як склад чи офіс. Частину приміщень, яку раніше використовували як складські, керівник хоче відремонтувати і використовувати як офісні. Які документи треба оформити, щоб перевести приміщення із складських в офісні? Як правильно оформити документи, щоб ремонт цих приміщень (заміна дверей, штаклювання, заміна підлового покриття) можна віднести на витрати? Які бухгалтерські проведення при переведенні складських кімнат в офісні?
    14.10.202532