• Посилання скопійовано

Гарантійні платежі за орендою: чи треба дисконтувати?

За умовами договору оренди, здійснено оплату гарантійного платежу (який, за умови відсутності порушень договору, має бути повернено в кінці строку оренди, якщо сторони не домовляться про зарахування його до рахунку передостаннього місяця) та платіж за останній місяць оренди – грудень 2021 року. Договір на 3 роки. Чи потрібно дисконтувати гарантійний платіж, орендний платіж за останній місяць оренди та майбутні несплачені орендні платежі?

Гарантійний платіж

Гарантійний платіж (завдаток) — платіж, який забезпечує (гарантує) виконання зобов’язань за договором (відповідно до ст. 546 і 560 ЦКУ). Під час укладання договору оренди гарантійний платіж може мати ознаки завдатку згідно з ст. 570 ЦКУ, застави згідно з ст. 572 ЦКУ, а також неустойки за порушення договірних зобов’язань.

В залежності від умов договору оренди, а саме, що саме в договорі мається на увазі під «гарантійним платежем», залежатиме відповідь щодо необхідності дисконтування.

Звісно ж мова йде про дисконтування заборгованості, якщо маємо саме довгострокову грошову заборгованість. Негрошова та/або недовгострокова заборгованість не підлягає на дисконтуванні.

  • Якщо гарантійний платіж повертається назад орендареві після закінчення строку дії договору оренди, то сторони повинні його дисконтувати (в орендодавця грошові зобов’язання, в орендаря - грошова дебіторська заборгованість). Адже тут йде мова про довгострокову грошову заборгованість – є зобов’язання повернути гроші після закінчення строку оренди;
  • Якщо ж гарантійний платіж зараховується до рахунку сплати орендних платежів чи завданого збитку, то його дисконтувати сторонам не потрібно, оскільки тут маємо справу із негрошовою заборгованістю.

Судячи із умов питання – на перший погляд однозначно не вирішено долю гарантійного платежу, адже є можливість використання обох вищевказаних варіантів щодо природи гарантійного платежу. Втім, консультант вважає, що це не зовсім так. Втім радить уточнити умови договору, аби не виникало зайвих питань у податківців.

У договорі передбачено, що первісно під гарантійним платежем розуміється саме те, що платіж має бути повернений в кінці строку оренди. А ось, якщо сторони окремо додатково домовляться про зарахування його до рахунку передостаннього місяця, то такі кошти змінять свою природу на дату такої домовленості.

 

Оплата за останній місяць

Оскільки дисконтуванню підлягає лише грошова довгострокова заборгованість, а заборгованість за оплатою за останній місяць щодо оренди є негрошовою заборгованістю, адже чекаємо отримання послуг, то дисконтування тут немає.

 

Несплачені майбутні платежі

Дисконтуванню підлягає довгострокова заборгованість, тобто в обліку має визнаватися заборгованість. Тоді як, заборгованість орендаря за оплатою за оренду виникає за результатами отримання послуги із оренди на підставі акта наданих послуг із оренди. Зазвичай, послуги оренди «закривають» щомісяця.

 

На замітку!

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11 зобов'язання   визнається,  якщо  його  оцінка  може  бути достовірно визначена та є  ймовірність  зменшення  економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення. Тож датою виникнення зобов’язань є дата,  коли отримали, наприклад, послуги й за них слід сплатити кошти. Датою отримання послуг є акт наданих послуг.

 

А тому саме після закінчення місяця отримання послуг із оренди у орендаря виникає поточна заборгованість за оплатою, якщо строк сплати орендних платежів є меншим 1 року. У такому разі також дисконтування немає.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    Сьогодні 12:0551
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    Сьогодні 11:0620
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202418
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202430
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202410