• Посилання скопійовано

Нюанси списання дебіторської та кредиторської заборгованості

Юрособа - мікропідприємство (платник ПДВ та податку на прибуток) списує дебіторську та кредиторську заборгованість, за якою минув строк позовної давності. Резерв не створювався. Заборгованість на субрахунку 361, 631, 6811 та 3711. Яка покрокова інструкція списання заборгованості?

Документальне оформлення списання заборгованості

У першу чергу підприємство повинно «виявити» дебіторську і кредиторську заборгованість, яка підлягає списанню, зокрема, внаслідок спливу строку позовної давності (або інших критеріїв невідповідності її визначенню активу). Це здійснюється шляхом проведення інвентаризації заборгованостей (або під час обов’язкової річної інвентаризації, про яку ми писали тут, або під час інвентаризації, проведеної за наказом керівника безпосередньо перед списання такої заборгованості).

Таким чином, першим документом при списані дебіторської і кредиторської заборгованості є акт інвентаризації розрахунків та складена на підставі нього довідка про дебіторську і кредиторську заборгованості щодо яких строк позовної давності минув, із зазначенням найменування і місцезнаходження таких дебіторів або кредиторів, суми, причини, дати і підстави виникнення заборгованості.

Після цього на підставі такої довідки і акту інвентаризації керівник підприємства видає наказ про списання такої заборгованості з балансу підприємства. І завершальним документом є складання бухгалтером підприємства бухгалтерської довідки, в якій безпосередньо відображається операція із списання такої заборгованості за допомогою бухгалтерських записів.

 

Бухгалтерський облік

Оскільки підприємством резерв сумнівної заборгованості не створювався, то в обліку її списання відображається такими записами:

  • Дт 944 Кт 3711/361 – сума списаної дебіторської заборгованості;
  • Дт 6811/631 Кт 717 – сума списаної кредиторської заборгованості.

 

ПДВ

Зверніть увагу, що у разі списання кредиторської заборгованості за неоплаченим товаром покупець-платник ПДВ повинен відкоригувати свій податковий кредит з ПДВ (про це ми писали тут та тут).

Крім того, у разі списання заборгованості за сплаченими авансами, за якими на підставі отриманої ПН сформовано ПК, але такі товари/послуги протягом терміну позовної давності поставлено не було, в податковому періоді, в якому відбувається списання такої безнадійної заборгованості авансами, платнику слід зменшити суму податкового кредиту. Таке зменшення можна здійснити на підставі бухгалтерської довідки.

 

Прибуток

Відповідно до пп. 134.1.1 ПКУ, об’єкт оподаткування податком на прибуток визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до НП(С)БО або МФСЗ, на різниці, які виникають відповідно до положень ПКУ.

Отже, якщо підприємство не застосовує податкові різниці (дохід менше 20 млн грн в рік), то списана дебіторська і кредиторська заборгованість обліковується виключно за правилами бухобліку, які наведено вище.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Повернення ПДВ від іноземного постачальника: що в обліку?
    ТОВ (платник податку на прибуток та ПДВ) займається міжнародними вантажними перевезеннями. Оплату за дороги (автобан) здійснює у валюті зі свого разрахункового рахунку. Зараз компанія, якій оплачуються дані послуги, повертає суму сплаченого ПДВ. Як таку операцію показати в бухобліку?
    13.11.202510
  • Облік товару: від пачок до штук за одним кодом УКТ ЗЕД
    Підприємство оприбуткувало товар у пачках по 1000 штук у кожній (загалом 1 пачка = 3 одиниці товару, всього - 3000 одиниць). Реалізація планується поштучно. Як правильно відобразити в обліку та звітності перехід від пачок до штук за одним кодом УКТ ЗЕД, щоб уникнути розбіжностей при перевірці податковими органами?
    13.11.202532
  • Списання в бухобліку асфальтобетонного покриття
    Яка коректна методика бухгалтерського обліку та документальне оформлення списання (вибуття/ліквідації) асфальтобетонного покриття (дороги, майданчика), яке обліковується як об'єкт основних засобів відповідно до вимог НП(С)БО?
    13.11.202534
  • Списання на витрати МШП, сировини та матеріалів
    У який момент списуються на витрати підприємства малоцінні та швидкозношувані предмети (МШП), сировина і матеріали: під час введення в експлуатацію чи при закінченні експлуатації (непридатності)?
    13.11.2025245
  • Особливості відображення в обліку придбаного ОЗ для розбирання
    ТОВ придбало ОЗ, непридатний для подальшого використання – «шаланду», з метою порізки на металобрухт. Як відобразити дану операцію в обліку?
    13.11.2025295