• Посилання скопійовано

Кредиторська заборгованість: як списати платнику ПДВ?

Підприємство в 2015 році придбало товар (з ПДВ), але не оплатило його. Наразі таку заборгованість не погашено і постачальник до суду подавати не збирається. Як правильно списати таку заборгованість? Які податкові наслідки?

Списання кредиторської заборгованості

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік, підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Зокрема, списання дебіторської та кредиторської заборгованості оформлюється бухгалтерською довідкою.

Відповідно до п. 5 П(С)БО 11, підприємство відображає зобов’язання, якщо його оцінка може бути достовірно визначена й існує ймовірність зменшення економічних вигід у майбутньому внаслідок його погашення.

Якщо на дату балансу раніше визнане зобов’язання не підлягає погашенню, то його суму включають до доходу звітного періоду. Отже, підставою для списання кредиторської заборгованості в бухобліку є впевненість у її майбутньому непогашенні. 

При цьому, документальне підтвердження того, що кредиторська заборгованість не підлягає поверненню, залежить від причини, за якою існує впевненість у неповерненні заборгованості, зокрема:

  • у випадку ліквідації кредитора (за умови відсутності правонаступників) – в такому випадку підтвердженням буде запис  в державному реєстрі про ліквідацію;
  • у разі пробачення боргу кредитором підтвердженням може бути лист про прощення боргу;
  • закінчення строку позовної давності  – в такому випадку підтверджувальними документами можуть виступати, зокрема, наказ керівника або розпорядження, акт інвентаризації зобов’язань і розрахунків.

 

ПДВ

Податковим кодексом не передбачено коригування відображеного ПК за списаною кредиторською заборгованістю за отримані товари/послуги. Проте податківці (зокрема, у листі 19.01.2016 р. №701/10/26-15-11-02-13) зазначають, що товари/послуги, які отримані платником ПДВ та не оплачені протягом терміну позовної давності, вважаються безоплатно отриманими, оскільки відсутній факт їх придбання, як це передбачено у пп. 198.3 ПКУ, а тому право на податковий кредит щодо таких товарів/послуг у платника податку відсутнє. 

Відповідно, якщо платник податку при придбанні товарів/послуг на підставі отриманої податкової накладної сформував податковий кредит, але такі товари/послуги не були оплачені протягом терміну позовної давності, то в податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості, платнику податку необхідно відкоригувати суму податкового кредиту. При цьому коригування податкового кредиту у вказаному випадку здійснюється на підставі бухгалтерської довідки.

Зокрема, у підкатегорії 101.23, «ЗІР» зазначалось, що таке коригування здійснюється у таблиці 2 Додатку 1 до декларації з ПДВ у наступному порядку:

  • в графі 2 – зазначається індивідуальний податковий номер постачальника;
  • в графі 3.1 – дата складення бухгалтерської довідки;
  • в графі 4 – обсяг постачання (без ПДВ);
  • у графі 5 – сума ПДВ нарахована за основною ставкою;
  • у графі 6 – сума ПДВ нарахована за ставкою 7%.

В бухобліку в такому випадку необхідно зробити сторно проведення Дт 644 Кт 631 та Дт 641/ПДВ Кт 644 – на підставі бухгалтерської довідки. А списання кредиторської заборгованості (Дт 631 Кт 717) робити вже на суму без урахування ПДВ.

 

Прибуток

Як було зазначено вище, списання кредиторської заборгованості, яка не підлягає поверненню, оформлюється бухгалтерським записом Дт 631 Кт 717 «Дохід від списання кредиторської заборгованості».

Оскільки списується безнадійна кредиторська заборгованість, яка виникла вже після 01.01.2015 року, то жодних коригувань з податку на прибуток у ПКУ не передбачено. Тому такі суми враховується при визначені фінансового результату до оподаткування виключно за правилами бухгалтерського обліку.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Відображення пільг із плати за землю на територіях активних бойових дій у бухобліку
    Яким чином середньому підприємству, що веде облік за НП(С)БО, відобразити податкові пільги з плати за земельні ділянки на територіях активних бойових дій, якщо пільга виникла після проведення нарахування та оплати або до цих операцій? Чи може підприємство самостійно передбачити облік пільг, якщо облік таких операцій не регламентовано нормативними документами?
    05.12.20259
  • Визначення собівартості при продажу вирощених курей
    Як визначити собівартість при продажу 15.11 частини живих курей, що вирощуються, якщо витрати обліковуються на рахунках 231 (витрати тваринництва) та 91 (загальновиробничі витрати)?
    05.12.202522
  • Відображення дозаправки палива в каністру в маршрутному листі
    Як правильно оформити та відобразити в маршрутному листі додаткову заправку дизельного палива водієм у каністру, щоб забезпечити коректне документальне підтвердження для списання ПММ?
    05.12.202550
  • Списання повністю замортизованого ноутбука ТОВ на ЄП
    ТОВ на ЄП з ПДВ потребує списати з балансу повністю замортизований ноутбук (первісна вартість - 4483 грн, знос - 4483 грн, залишкова вартість - 0 грн, введений у експлуатацію 2015 року), який не підлягає ремонту, але фізично не утилізується. Які документи необхідно оформити для списання, які бухгалтерські проведення здійснити та які податкові наслідки (зокрема, щодо ПДВ) виникають при такому списанні?
    05.12.2025329
  • Оформлення наказу та акту введення МНМА групою
    Підприємство придбало 10 одиниць МНМА однієї номенклатури. Чи можна оформити один наказ про введення в експлуатацію та один акт введення в експлуатацію на всі 10 одиниць, чи необхідно складати окремі наказ і акт на кожну одиницю МНМА?
    05.12.202544