• Посилання скопійовано

Нарахування зарплати у неприбутковій організації: як облікувати?

Як в бухобліку неприбуткової організації відображаються операції з нарахування заробітної плати, а також нарахування та утримання податків з неї?

Про статус неприбутковості

У першу чергу варто зазначити, що статус неприбутковості не є видом підприємства або організації, а лише є податковим статусом, який передбачає, що організація не є платником податку на прибуток підприємств відповідно до пп. 133.4 ПКУ (пп. 14.1.121 ПКУ).

Таким чином, неприбуткові організації використовують план рахунків, передбачений Наказом №291 та НП(С)БО, як і будь-які інші підприємства, що не мають статусу неприбуткової організації.

 

Загалом про витрати неприбуткової організації

Для відображення в бухобліку інформації про понесені витрати неприбуткові організації можуть використовувати рахунки класу 8 «Витрати по елементах», класу 9 «Витрати діяльності» або одночасно рахунки обох класів.

При визначенні порядку формування інформації про витрати в бухобліку неприбуткові організації застосовують П(С)БО 16.

Витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені (п. 6 П(С)БО 16).

 

Бухоблік заробітної плати

Для узагальнення інформації про розрахунки за виплатами працівникам, які належать як до облікового, так і до необлікового складу організації, - з оплати праці (за всіма видами заробітної плати, премій, допомог тощо), за не одержані в установлений строк з каси підприємства суми з виплат працівникам, за іншими поточними виплатами передбачено рахунок 66 "Розрахунки за виплатами працівникам".

Зокрема, облік нарахованої заробітної плати ведеться в розрізі таких субрахунків:

  • 661 "Розрахунки за заробітною платою" – відображаються нарахована працівникам підприємства основна та додаткова заробітна плата, премії – тобто нарахування, що належать до фонду оплати праці;
  • 662 "Розрахунки з депонентами" (використовується, якщо заробітна плата виплачується готівкою і працівник своєчасно її не забирає);
  • 663 "Розрахунки за іншими виплатами" - облік розрахунків за виплатами, що не належать до фонду оплати праці, зокрема, допомога щодо часткового безробіття, допомога по тимчасовій непрацездатності (лікарняні, декретні).

Нарахування заробітної плати відображається за кредитом субрахунку 661 (663), а за дебетом відображається її виплата (в т. ч. і в натуральній формі), утримання податків (ПДФО – 18% та ВЗ – 1,5%), інші утримання (аліменти, відшкодування завданих підприємству збитків).

Одночасно з нарахування заробітної плати за кредитом субрахунку 661 (663) здійснюється відображення і витрат у відповідній сумі за дебетом одного з рахунків витрат (наприклад, 92 - для адміністративного персоналу). Одночасно з цим у складі витрат відображається і сума нарахованого ЄСВ на заробітну плату працівника (за ставкою 22% або 8,41%, якщо працівник є особою, яка має інвалідність).

Зокрема, в обліку операції за заробітною платою відображаються такими бухгалтерськими записами:

  • Дт 92 Кт 661 – нараховано заробітну плату адмінперсоналу;
  • Дт 661 Кт 6411 – утримано з заробітної плати суму ПДФО;
  • Дт 661 Кт 6421 – утримано з заробітної плати суму ВЗ;
  • Дт 92 Кт 651 – нараховано ЄСВ на суму заробітної плати адмінперсоналу;
  • Дт 661 Кт 311 – виплачено заробітну плату на картки працівників;
  • Дт 6411 Кт 311 – сплачено ПДФО;
  • Дт 6421 Кт 311 – сплачено військовий збір;
  • Дт 651 Кт 311 – сплачено ЄСВ.

Якщо підприємство планує використовувати рахунки 8-ого класу (зокрема, для отримання більш деталізованої інформації про склад витрат), то операції, пов’язані із нарахуванням заробітної плати, будуть виглядати так:

  • Дт 811 Кт 661 – нараховано заробітну плату за окладом;
  • Дт 812 Кт 661 – нараховано премію;
  • Дт 821 Кт 651 – нараховано ЄСВ на суму заробітної плати.

Утримання ПДФО та ВЗ, виплата заробітної плати і податків у разі застосування 8-ого класу рахунків відображається аналогічно до наведеного вище. Суми на субрахунках 8-ого класу в кінці звітного періоду списуються або на рахунки витрат (зокрема, 92), або відразу на фінансовий результат на субрахунок 791 «Результат операційної діяльності».

***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    22.08.202546
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202552
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202537
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025254
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202557