• Посилання скопійовано

Оформлення та бухоблік інкасованої виручки, яку отримано підрозділами через РРО

ТОВ має декілька аптек, через які веде роздрібний продаж ліків. Аптеки не зареєстровані в ЄДРПОУ як філії чи відокремлені підрозділи. Готівкова виручка аптек здається до банку через інкасаторів. Як ця операція відображається в бухобліку?

З точки зору Положення №148 (пп. 2 п. 3 Положення №148) відокремлені підрозділи - це філії, представництва, відділення, що наділяються частиною майна господарських організацій, здійснюючи щодо цього майна право оперативного використання чи інше речове право, передбачене законодавством України, та інші структурні підрозділи (стаціонарні або пересувні), де реалізуються товари, надаються послуги та здійснюються розрахункові операції. Якщо ТОВ має лише одну аптеку і не веде будь-якої іншої діяльності, то така аптека не вважається структурним підрозділом ТОВ – адже вона одна і через неї ведеться вся діяльність. Якщо ж ТОВ має дві або більше аптеки, та/або веде іншу діяльність, крім аптечної, то кожна така аптека вважається окремим структурним підрозділом з метою застосування Положення №148, незалежно від того, чи зареєстрований цей підрозділ в ЄДРПОУ як філія або відокремлений підрозділ, чи ні.

Відповідно до п. 11 Положення №148:

а) оприбуткуванням готівки в касах підприємств та їх відокремлених підрозділів, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО та з оформленням їх касовими ордерами і веденням касової книги, є здійснення обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів;

б) оприбуткуванням готівки в касах відокремлених підрозділів установ/підприємств, які проводять готівкові розрахунки із застосуванням РРО без ведення касової книги, є забезпечення зберігання щоденних фіскальних звітних чеків (щоденних Z-звітів) в електронній формі протягом строку, визначеного п. 44.3 ПКУ, і занесення інформації згідно з фіскальними звітними чеками до відповідних книг обліку (КОРО - у разі її використання).

Таким чином, якщо аптека є одним із декількох структурних підрозділів, то касова книга в таких аптеках не ведеться і готівкова виручка кожної аптеки вважається оприбуткованою в момент формування Z-звіту. Якщо в аптеці ведеться КОРО до РРО, такий Z-звіт відображається і в КОРО.

Відповідно до п. 39 Положення №148 підприємство (юрособа), що має касу, веде одну касову книгу для обліку операцій з готівкою в національній валюті (без урахування кас відокремлених підрозділів). Відокремлені підрозділи підприємств, які здійснюють готівкові розрахунки із застосуванням РРО та/або РК та веденням КОРО, але не проводять операцій з приймання (видачі) готівки за касовими ордерами, касової книги не ведуть.

Для окремого обліку готівкової виручки у касах РРО та в головній касі підприємства доцільно відкрити окремі субрахунки або субконто до субрахунку 301, наприклад:

  • 3010 – готівка в національній валюті у касі підприємства;
  • 3011 - готівка в національній валюті у касі РРО аптеки №1;
  • 3012 - готівка в національній валюті у касі РРО аптеки №2 і т.д.

Операція з інкасації готівки відображається в бухобліку так:

  • Дт 333 Кт 3011, 3012 тощо – на суму інкасованої готівки на дату вилучення коштів інкасатором;
  • Дт 311 КТ 333 – зарахування інкасованої готівки на рахунок підприємства у банку – на дату зарахування.

Оприбутковувати інкасовану готівку в основній касі підприємства та відображати її в касовій книзі не потрібно. Але, якщо готівка з РРО фактично переміщується до головної каси підприємства, це відображається прибутковим касовим ордером та записом: Дт 3010 Кт 3011, 3012 тощо.

Вилучення готівки з місця здійснення готівкових розрахунків із застосуванням РРО для здавання її до банку оформляється відповідними чеками РРО із виконанням операції «службова видача».

Документом, що свідчить про здавання готівки до банку, є:

  • квитанція до прибуткового документу банку на внесення готівки, підписана відповідальними особами банку та засвідчена відбитком печатки банку;
  • квитанція/чек банкомату чи програмно-технічного комплексу самообслуговування;
  • примірник супровідної відомості до сумки з готівковою виручкою (готівкою), засвідчений підписом та відбитком печатки інкасатора-збирача;
  • чек платіжного термінала в разі проведення інкасації коштів у режимі реального часу з використанням платіжних терміналів.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    На територію України були ввезені інструменти від постачальника-нерезидента в режимі тимчасового ввезення на 3 місяці та сплачено 12% при розмитненні. На сьогодні переведено інструменти з режиму тимчасового ввезення в режим імпорту. При імпорті сплатили суму ПДВ за вирахуванням %, які було сплачено в режимі тимчасового ввезення та проценти за користування податковою пільгою (код митних платежів 057 ). Як відобразити нарахування відсотків за користування податковою пільгою в бухобліку?
    01.07.202515
  • Імпорт за договором комісії: які витрати включати до собівартості?
    Товари імпортуються за договором комісії. В звіті комісіонера зазначено такі витрати до початку імпорту: висновок експертизи, дозвіл на імпорт, комісія банку, витрати на доставку документів за кордон. В момент імпорту: дозвіл на імпорт, висновок експертизи , послуги транспортування, пломбування і комісія банку, окрім того - комісійна винагорода комісіонеру. Чи всі ці витрати можна віднести на собівартість товару як додаткові витрати?
    30.06.202587
  • Як орендарю списати ОЗ, знищені внаслідок влучання шахеда?
    ТОВ орендує офісне приміщення. У приміщення влучив шахед. Унаслідок цього зруйновано стіни, перекриття між поверхами, вибито вікна та пошкоджено двері. ТОВ-орендар втратило власну комп’ютерну техніку, меблі та обладнання. Як списати знищені основні засоби?
    30.06.2025220
  • Які суми коштів з держбюджету відображати в рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва?
    У рядку 3.1 Розрахунку частки сільгосптоваровиробництва слід зазначати суми одержаних з держбюджету коштів фінансової підтримки. Які саме суми слід там відображати, бо в податковій службі отримали відповідь, що зараз цей рядок взагалі не заповнюється?
    30.06.202534
  • Помилки у бухобліку через втрату даних: як виправити?
    Підприємство - платник податку на прибуток здає баланс малого підприємства. У 2021 р. внаслідок хакерської атаки була втрачена значна частина бухгалтерських даних. Майже усе відновили, але інколи при звірках з контрагентами виявляється, що не були проведені ті чи інші документи. Як виправляти помилки в бухобліку за минулі періоди? Чи потрібно уточнювати податок на прибуток? Що робити, якщо відсутня накладна на придбання ОЗ?
    27.06.2025253