• Посилання скопійовано

Як списати облікові залишки за рахунками з ПДВ при анулюванні платника ПДВ?

Підприємство-платник ПДВ має залишки за дебетом рахунку 6431 та кредитом 6412, кредитом рахунку 6441. Рішенням ДФС скасовано статус платника ПДВ. Що відбуватиметься із цими залишками сум ПДВ?

Перш ніж списувати залишки, слід проаналізувати чому вони з’явилися. Так, кредит 6412 означає, що підприємство має сплатити визначене грошове зобов’язання з ПДВ.

Можливо підприємство має востаннє сплатити ПЗ з ПДВ за поданою декларацією з ПДВ. Тоді цей залишок буде списано проведенням Дт 6412 Кт 315 (сплата ПДВ з електронного рахунку в Держказначействі).

Якщо ж сума більша, то слід шукати причину – можливо десь закралася помилка. Її слід виправити. Для цього слід використовувати П(С)БО 6.

Якщо помилка стосуватиметься поточного звітного періоду, то слід відсторнувати визнане помилково ПЗ з  Дт 70, 71,74, 949 Кт 6412 червоне сторно.

Якщо ж минулого – то слід задіяти рахунок 44 - Дт 6412 Кт 44.

Що стосується залишків за Дт 6431, то зазначимо, що на цьому субрахунку збирається ПДВ при попередній оплаті за товари (послуги). На дату першої події - передоплати виникає проведення: Дт 643 Кт 641. Це передбачено п. 1.2 Інструкції №141. Коли ж відбувається друга подія - відвантаження товару (послуги) до покупця, то Дт 643 закривається: Дт 702 (703) Кт 643. Це проведення буде зроблено і після анулювання реєстрації платником ПДВ, оскільки перша подія за операцією з реалізації такого товару припадала на період, коли продавець ще був платником ПДВ. Тож, він зменшує дохід від такої реалізації на суму визнаного ПЗ з ПДВ.

Втім залишки за Дт 643 можуть виникнути і помилково, якщо замість вказаного проведення було зроблено таке: Дт 702 (703) Кт 641. У такому разі бухгалтерською довідкою можна відкоригувати: Дт 70 (71,  74) Кт 641 червоне сторно та (мінус) та Дт 70 (71, 74) Кт 643 звичайний запис (плюс). Якщо йтиметься про помилку минулого року, то замість сьомого класу рахунків (доходу) в цих проведеннях слід застосовувати рахунок 44.

Тепер, що стосується залишку за Кт 6441. Про цей субрахунок ми писали тут. Він застосовується у разі сплати авансів постачальникам – платникам ПДВ. Звісно, якщо на момент здійснення авансу підприємство-покупець теж ще є платником ПДВ.

При оплаті авансу постачальнику, має формуватися проведення: Дт 6442-Кт 6441, а коли СГ отримує ПН - таке проведення: Дт  6415 Кт 6442. При настанні другої події -  постачанні товару 6441 має закривається так: Дт 6441 Кт 631.

Залишок за Кт 6441 міг виникнути, якщо не було зроблено проведення Дт 6441 Кт 631 або проведення було таким: Дт 6415 Кт 631, тобто за Дт 6415 - сума задвоїлась, а за Кт 6441 завис залишок.

Тобто, в першому випадку слід перевірити, чи усі проведення Дт 6441 Кт 631  при отриманні товарів від постачальників були зроблені.

У другому ж випадку слід відсторнувати  проведення Дт 6415-Кт 631 - червоне сторно (мінус) і додати проведення Дт 6441 Кт 631 на ту ж суму (плюс), якщо товари від постачальників вже було отримано.

Такі виправлення будуть однаковими, у якому б році не виникла помилка (оскільки ані доходів, ані витрат вони не коригують і на прибуток(збиток) підприємства не впливають.  

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Дозвіл Держпраці на експлуатацію котла: як облікувати?
    Підприємство отримало дозвіл від Держпраці на використання котла (обладнання, що працює під тиском) терміном на 5 років. На якому рахунку бухобліку його відобразити та до якої групи основних засобів (ОЗ) він належить у податковому обліку податку на прибуток?
    16.05.202523
  • Безоплатне отримання тимчасово ввезеного інструменту: митний та бухгалтерський облік
    Підприємство тимчасово ввезло інструменти від нерезидента зі сплатою часткових митних платежів. Наразі постачальник готовий передати ці інструменти безоплатно. Чи може підприємство залишити інструменти, оформивши безоплатне постачання, та як відобразити ці операції в бухобліку?
    16.05.202516
  • МЗК при продажу офісного центру: облік та оподаткування
    Як відобразити в бухгалтерському та податковому обліку продаж офісних приміщень разом з місцями загального користування (МЗК)? Чи потрібно окремо виділяти МЗК? Як розподіляти їх собівартість, оформлювати ПН? Які бухгалтерські проведення слід зробити? Чи можлива передача частини МЗК одному з покупців та як це оформити, щоб уникнути визнання операції безоплатною передачею?
    16.05.202528
  • Товарні запаси у СГ – "єдинників", які надають стоматологічні послуги: як облікувати?
    СГ – платники єдиного податку, які здійснюють діяльність виключно з надання стоматологічних послуг, не зобов’язані вести облік товарних запасів, зокрема, лікарських засобів та/або виробів медичного призначення, які використовуються для лікування пацієнтів у межах надання зазначених послугпос
    15.05.2025127
  • Витрати на реєстрацію ТМ за кордоном: визнання та період відображення в обліку
    Як правильно віднести на витрати вартість розробки та реєстрації торгової марки (ТМ) в Англії, якщо оплата була 30.04.2024 р., а підтвердження реєстрації отримано у квітні 2025 року із зазначенням дати початку дії ТМ – лютий 2024 року (на 10 років)?
    15.05.202517