• Посилання скопійовано

Передоплата за договором оренди: як відобразити в обліку?

Підприємство у травні сплатило за договором оренди за червень та грудень. Чи визнаються сплачені кошти за грудень витратами майбутніх періодів? Як відображати витрати, за якими контрагент надає первинні документи із запізненням?

Передоплата

Відповідно до п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Своєю чергою, згідно з п. 2.36 Методрекомендацій №433 у статті «Витрати майбутніх періодів» відображаються витрати, які мали місце протягом поточного або попередніх звітних періодів, але належать до наступних звітних періодів.

Відповідно до витрат майбутніх періодів відносяться витрати, які:

  • понесені у звітному періоді (є оплата та документальне підтвердження здійснення витрат);
  • належать до майбутніх періодів. Доходи, пов’язані з такими витратами, виникнуть у наступних періодах, або сплата таких платежів пов’язана з майбутніми періодами.

Зважаючи на те, що акт наданих послуг оренди буде складено лише за результатами грудня, відповідно наразі підприємство має лише передоплату за грудень, то такі витрати не можуть бути визнані понесеними і обліковуватися за статтею «Витрати майбутніх періодів».

Така сплачена сума є передоплатою. Для відображення передоплати в плані рахунків передбачено субрахунок 371 «Розрахунки за виданими авансами».

 

Первинні документи із запізненням

Згідно з ч. 5 ст. 9 Закону про бухоблік, господарські операції повинні бути відображені в облікових регістрах у тому звітному періоді, у якому вони були здійснені.

Витрати (тобто госпоперація) згідно з п. 7 П(С)БО 16 визнаються або в періоді отримання доходу, для отримання якого вони здійснені, або в періоді їх фактичного понесення, якщо витрати неможливо прямо пов'язати з доходом.

З цього випливає, що витрати, щодо яких на момент складання фінансової звітності не отримано первинних документів від контрагентів, все одно мають бути відображені за правилами п. 7 П(С)БО 16 або в одному періоді з періодом одержання пов'язаних із ними доходів, або в періоді їх фактичного понесення, а не в періоді отримання документів.

На підтримку такого підходу висловлювався і Мінфін у листі від 22.04.2016 р. №31-11410-06-5/11705, у якому зазначається, що визнання витрат у бухобліку та їх відображення у фінзвітності не залежать від періоду отримання первинних документів від контрагентів.

Достатнім до моменту отримання первинних документів від контрагента є застосування первинних документів, створених підприємством самостійно у довільній формі з дотриманням вимог щодо обов'язкових реквізитів первинного документа. Зазначаючи про такий первинний документ, фахівці Мінфіну згадують бухгалтерську довідку.

Таким чином, навіть за умови відсутності первинних документів, та за умови, що послуги з оренди було надано, підприємство може визнати витрати у сумі достовірної оцінки на підставі бухгалтерської довідки. Зважаючи на те, що підприємство достовірно знає про розмір оренди за місяць, за який документи отримуються із запізненням, визнавати витрати підприємство може без створення резерву.

На підставі складеної бухгалтерської довідки кредитуємо звичайні рахунки обліку зобов'язань та за потреби визнаємо витрати (Дт 20, 26, 28, 23, 91-94 Кт 631).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Бухоблік природного убутку при транспортуванні автотранспортом
    Підприємство отримує хімічну сировину в автоцистернах. При прийманні в більшості випадків наявна нестача (0,5%), в результаті залишку на поверхні, в трубах, та в результаті погрішностей в вагах. Чи можна дану нестачу рахувати нормативною якщо договором передбачено нестачі 1%? Як оприбуткувати ТМЦ? Що з ПДВ?
    04.04.202533
  • Відступлення боргу за нижчою вартістю: облік та наслідки
    Підприємство на загальній системі оподаткування надало безвідсоткову поворотну фінансову допомогу, яка стала простроченою. Резерв сумнівних боргів не створювався. Право вимоги за боргом у 300 000 грн планується відступити третій стороні за 54 000 грн. Чи це дозволено? Як відобразити операцію в бухобліку та чи виникнуть податкові різниці? Які правові та фіскальні ризики можливі при такій операції?
    04.04.2025292
  • Передача невіддільних поліпшень при зміні суборендодавця: облік та податки
    Компанія (загальна система, платник ПДВ) орендує приміщення за договором суборенди, який планується переукласти через зміну суборендодавця (обоє ФОПи на ІІІ групі ЄП, неплатники ПДВ), але приміщення залишиться в оренді. Компанія здійснила невіддільні поліпшення приміщення, що амортизуються. Чи потрібно передавати ці поліпшення чинному суборендодавцю? Чи оподатковується така передача ПДВ і яка база? Яку суму відобразити у Додатку 4ДФ?
    04.04.2025139
  • Облік продажу майнового комплексу з незавершеним будівництвом та земельною ділянкою
    Підприємство має на балансі будівлю (цілісний майновий комплекс) та незавершене будівництво складу, що обліковується на субрахунку 152. Під будівлею земельна ділянка, облікована на субрахунку 101. Планується продаж майнового комплексу. Чи потрібно перед продажем перевести незавершене будівництво складу на субрахунок 103? Як відображати в обліку продаж наведеного комплексу?
    03.04.202534
  • Облік та ПДВ при передачі матеріалів для маскувальних сіток
    ТОВ - платник податку на прибуток за листом – проханням від ОТГ планує надати безкоштовно матеріали для виготовлення маскувальних сіток. Частину матеріалів куплено у ФОПа без ПДВ, частина з ПДВ. Як документально оформити передачу матеріалів? Чи потрібно нараховувати компенсуюче ПДВ?
    02.04.202530