• Посилання скопійовано

Порушено справу щодо банкрутства ТОВ: коли списувати заборгованість?

Згідно з договором фінлізингу ТОВ «А» перерахувало ТОВ «Б» 100 тис. грн. ТОВ «Б» передано майно ТОВ «А» на суму 70 тис. грн. У червні 2018 р. надійшла інформація, що порушено справу проти ТОВ «Б» про визнання боржника банкрутом. Як списати заборгованість в обліку? Що з ПДВ?

Для цілей податкового обліку згідно з пп. «з» пп. 14.1.11 ПКУ безнадійною заборгованістю вважається заборгованість суб’єкта господарювання, визнаного банкрутом, у встановленому законодавством порядку.

Відповідно до роз’яснень ДФС у листах від 17.12.2015 р. №27022/6/99-99-19-02-02-15, від 01.06.2017 р. №432/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 15.06.2017 р. №673/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 14.12.2017 р. №2984/6/99-99-15-02-02-15/ІПК, від 26.01.2018 р. №299/ІПК/28-10-01-03-11 достатньою умовою для визнання заборгованості безнадійною відповідно до вимог пп. «з» пп. 14.1.11 ПКУ є наявність постанови господарського суду про визнання боржника банкрутом, прийнятої у судовому засіданні за участі сторін, або припинення юрособи, що підтверджується записом у ЄДР про держреєстрацію припинення юрособи.

Зазначимо, що ПКУ більше ніяких додаткових критеріїв визнання дебіторської заборгованості боржника безнадійною не виносить – тобто незалежно від того, чи кредитор пред’являв свої вимоги боржнику у процедурі банкрутства. 

Вважаємо, що фраза «прийнятої у судовому засіданні за участі сторін» - це лише фраза з ч. 1 ст. 37 Закону про банкрутство: «У випадках, передбачених цим Законом, господарський суд у судовому засіданні за участю сторін приймає постанову про визнання боржника банкрутом і відкриває ліквідаційну процедуру строком на дванадцять місяців».

Таким чином, для цілей ПКУ дебіторська заборгованість стає безнадійною на дату постанови господарського суду про визнання боржника банкрутом. Втім, у нас є ще бухоблік й податкові критерії безнадійності, які  не збігаються із податковим обліком.

Адже для бухобліку потрібна, зокрема, впевненість у неповерненні боргу (п. 4 П(С)БО 10). Саме через це заборгованість виключають із балансу (п. 11 П(С)БО 10). А така впевненість прийде лише протягом року після прийняття такої постанови (ст. 37 Закону про банкрутство). А саме тоді (коли існує впевненість в тому, що дебіторська заборгованість не буде погашена!) відбувається списання боргу за рахунок резерву сумнівних боргів в бухобліку.

 

На замітку!

Згідно з ст. 23 Закону про банкрутство особи, вимоги яких заявлені після закінчення строку, встановленого для їх подання (30 днів від дня офіційного оприлюднення оголошення про відкриття провадження (проваджень) у справі про банкрутство), або не заявлені взагалі, не є конкурсними кредиторами, а їх вимоги погашаються в шосту чергу в ліквідаційній процедурі. Вимоги, не задоволені за недостатністю майна, вважаються погашеними (ч. 5 ст. 45 Закону про банкрутство).

Тому коригування фінрезультату до оподаткування в цьому випадку відбувається за датами подій в бухобліку. Спочатку збільшення на суми створеного резерву сумнівних боргів у звітних періодах його створення. А далі - зменшення на суму списаної за рахунок такого резерву заборгованості - у звітних періодах її списання в бухобліку, незважаючи на те, що в податковому обліку вона стала безнадійною ще з дати набрання чинності постанови суду про банкрутство. Адже до коригування в цьому випадку призводить використання резерву сумнівних боргів і відповідність списаної за його рахунок заборгованості ознакам безнадійної за пп. 14.1.11 ПКУ. Про це ми зазначали тут>> 

Згідно з Інструкцією №291 нарахування суми резерву сумнівних боргів відображається за Дт субрахунку 944 «Сумнівні та безнадійні борги» у кореспонденції з Кт рахунку 38 «Резерв сумнівних боргів». Списання безнадійної дебіторської заборгованості  в даному випадку відображається бухгалтерським записом за Дт рахунку 38 «Резерв сумнівних боргів» у кореспонденції з Кт субрахунку 361. У разі недостатності суми нарахованого резерву сумнівних боргів безнадійна дебіторська заборгованість списується до інших операційних витрат, а саме у Дт субрахунку 944 «Сумнівні та безнадійні борги».

 

ПДВ

У листі від 23.07.2018 р. №3236/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, про який ми згадували тут, податківці наголосили: «У разі попередньої оплати товарів/послуг, які у межах терміну позовної давності не були поставлені, факт придбання таких товарів/послуг, як це передбачено п. 198.3 ПКУ, відсутній та відповідно платник податку втрачає право на податковий кредит, попередньо сформований за операцією з придбання таких товарів/послуг».

Відповідно платник податку зобов’язаний відкоригувати таку суму податкового кредиту. 

Податківці у коментованій ІПК навели такий алгоритм коригування раніше відображеного ПК:

  • якщо ПК було сформовано на підставі ПН до 01.07.2015 р. – податковий кредит коригується на підставі бухгалтерської довідки;
  • якщо ПК було сформовано на підставі ПН після 01.07.2015 р. – податковий кредит коригується шляхом нарахування ПДВ за нормою п. 198.5 ПКУ зі складанням відповідної ПН

Логічно це зробити у звітному періоді списання заборгованості (на підставі бухгалтерської довідки).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Катерина Калашян

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Списання товарів унаслідок крадіжки: облік та ПДВ-наслідки
    На підприємстві сталася крадіжка. Було викликано поліцію та склали перелік усіх викрадених товарів, отримано виписку з ЄРДР. Як підприємству правильно списати товари, викрадені внаслідок крадіжки? Чи потрібно нараховувати податкові зобов'язання з ПДВ і як діяти з тими активами (каністрами), які раніше вже були списані на витрати (рахунок 91)?
    Сьогодні 11:0332
  • Як обліковувати витрати на оренду земельної ділянки та електроенергію при будівництві об’єкта нерухомості?
    У підприємства був магазин і на земельну ділянку під ним був договір оренди земельної ділянки. Було прийнято рішення про знесення старого магазину і будівництво на цьому у місця невеличкого торговельного центру. Як облікувати: строк будівництва оренду землі, сплату за використану електроенергію та воду відносити на витрати або калькувати в складі витрат на будівництво і потім віднести на рахунок 10 з амортизацією?
    21.08.202546
  • Постачальник - головне підприємство, а оплата - філії: як облікувати?
    Як правильно покупцеві вести облік взаєморозрахунків з постачальником, якщо постачальник - ТОВ "Літо", вантажовідправник - Філія ТОВ "Літо", для розрахунків - Філія ТОВ "Літо", податкові накладні реєструє ТОВ "Літо"?
    21.08.202533
  • Розміщення Правил військового обліку на підприємстві
    Питання щодо оформлення стенда з інформацією щодо військового обліку, який необхідно зробити на підприємстві з метою виконання вимог відповідного законодавства. Якщо два підприємства орендують офісні приміщення в одній будівлі, чи можливо щоб цей інформаційний стенд був встановлений один на обидва підприємства в загальному холі цієї будівлі? Якщо ні, то які можливі наслідки для підприємств у такому разі?
    19.08.2025245
  • Оплата за ноутбуки на банківський рахунок: чи потрібно вести товарний облік?
    ФОП на ІІІ групі ЄП. Працює лише з юрособами за безготівковим розрахунком. Чи необхідно йому вести облік первинних документів, вести складський облік, якщо він здійснює продаж ноутбука, комплектуючих до нього, та картриджів до МФУ на постійній основі (не оптовий продаж)?
    18.08.202554