• Посилання скопійовано

Придбання квартири у фізособи: як відобразити в обліку?

Підприємство планує придбати квартиру у фізособи та у подальшому здавати її в оренду. Як оформити таке придбання та оприбуткування у складі основних засобів?

Про те, що потрібно знати при купівлі-продажу нерухомості, ми писали тут>>

Як оподаткувати операції з придбання нерухомості у фізособи ми писали тут  та тут>>

 

ПДФО та військовий збір

Відповідно до п. 172.1 ПКУ дохід, отриманий фізособою від продажу, зокрема, квартири або їх частини не частіше одного разу протягом звітного податкового року та за умови перебування такої квартири у її власності понад три роки, не оподатковується.

Дохід, отриманий від продажу протягом звітного податкового року більш як одного з об'єктів нерухомості, зазначених у п. 172.1 ПКУ, або від продажу об'єкта нерухомості, не зазначеного в цьому пункті, підлягає оподаткуванню за ставкою, визначеною п. 167.2 ПКУ, у розмірі 5%.

До об'єктів нерухомості, зазначених у п. 172.1 ПКУ, належать: житловий будинок, квартира або її частина, кімната, садовий (дачний) будинок (включаючи земельну ділянку, на якій розташовані такі об'єкти, а також господарсько-побутові споруди та будівлі, розташовані на такій земельній ділянці), земельна ділянка, що не перевищує норми безоплатної передачі, визначеної ст. 121 Земельного кодексу залежно від її призначення.

Дохід від продажу об'єкта нерухомості визначається виходячи з ціни, зазначеної в договорі купівлі-продажу, але не нижче оціночної вартості такого об'єкта, розрахованої органом, уповноваженим здійснювати таку оцінку відповідно до закону, та зареєстрованої в єдиній базі даних звітів про оцінку (п. 172.3 ПКУ).

Юридична особа, яка є стороною договору купівлі-продажу об'єкта нерухомого майна (квартири), також є податковим агентом платника податку щодо нарахування, утримання та сплати (перерахування) до бюджету ПДФО з доходів, отриманих платником податку від такого продажу (п. 172.7 ПКУ).

У разі придбання квартири у фізособи, що не підпадає під звільнення за п. 172.1 ПКУ, сума доходу, отриманого такою фізособою за договором купівлі-продажу, оподатковується ПДФО за ставкою 5% та військовим збором (1,5%) під час виплати доходу, відображається в ф. №1ДФ з ознакою доходу «104».

 

Оприбуткування

У п. 10 Методичних рекомендацій №561 зазначено, що підставою для зарахування на баланс об’єкту основних засобів є акт приймання-передачі (введення в експлуатацію) основних засобів. 

Форма акта приймання-передачі (внутрішнього переміщення) основних засобів (ф. №03-1) затверджена наказом Мінстату від 29.12.1995 р. №352.

Щодо бухгалтерського обліку основних засобів Мінфін у листі від 23.03.2007 р. №31-34000-10-25/5753 повідомляє, що комісія, яка складає зазначений акт, визначає строк корисного використання об'єкта основних засобів та складає первинний документ із зазначенням обов'язкових реквізитів, перелік яких встановлено ч. 2 ст. 9 Закону про бухоблік.

При визначенні строку корисного використання (експлуатації) відповідно до П(С)БО 7 слід ураховувати: очікуване використання об'єкта підприємством з урахуванням його потужності або продуктивності; фізичний та моральний знос, що передбачається; правові або інші обмеження щодо строків використання об'єкта та інші фактори.

Акт, після його оформлення, з доданими нотаріально завіреним договором купівлі-продажу, технічною документацією та іншими первинними документами, що відносяться до даного об'єкта, передається до бухгалтерії підприємства, підписується головним бухгалтером та затверджується керівником підприємства, організації чи особами, на те уповноваженими.

Також нагадаємо, що мінімально допустимий строк амортизації основних засобів (групи 3 – будівлі), визначений пп. 138.3.3 ПКУ, становить 20 років.

 

Відображення в обліку

Придбана квартира, як об’єкт основних засобів зараховуються на баланс підприємства за первісною вартістю, яка складається з витрат, наведених у п. 8 П(С)БО 7 та п. 11 Методичні рекомендації №561, зокрема:

  • суми, що сплачуватиметься продавцю квартири – фізособі, а також постачальникам і підрядникам за устаткування, інструмент, інвентар та інші необоротні активи, за виконані проектно-вишукувальні і будівельно-монтажні роботи (без непрямих податків);
  • реєстраційні збори, державне мито та аналогічні платежі, що здійснюються у зв'язку з придбанням (отриманням) прав на об'єкт основних засобів (до них належать: державне мито, плата за визначення оціночної вартості, плата за вчинення нотаріальних дій);
  • суми непрямих податків у зв'язку з придбанням (будівництвом) основних засобів (якщо вони не відшкодовуються підприємству) (до них належать: збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з вартості нерухомого майна, що зазначена в договорі купівлі-продажу);
  • інші витрати, безпосередньо пов'язані з доведенням основних засобів до стану, у якому вони придатні для використання із запланованою метою (до них належать: витрати на монтажно-ремонтні роботи, вартість вбудованого обладнання, наприклад, лічильники, сантехнічне та опалювальне обладнання, замінені двері та вікна, вбудовані меблі (шкаф-купе, кухня тощо)).

У бухобліку зарахування на баланс придбаної квартири відображається так (суми умовні):

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, тис. грн

Дебет

Кредит

Сплачено за визначення оціночної вартості

377

151

311

377

10,0

10,0

Сплачено державне мито

377

151

311

377

5,0

5,0

Сплачено збір на обов'язкове державне пенсійне страхування з вартості нерухомого майна, що зазначена в договорі купівлі-продажу

377

151

311

377

5,0

5,0

Утримано та сплачено ПДФО та ВЗ з доходу, що виплачується за договором купівлі-продажу квартири

631

641

641

311

32,5

32,5

Сплачено фізособі за договором купівлі-продажу квартири

631

151

311

631

467,5

500,0

Сплачено за вчинення нотаріальних дій

377

151

311

377

50,0

50,0

Відображено інші витрати (витрати на монтажно-ремонтні роботи)

631

151

311

631

120,0

100,0

Відображено податковий кредит з ПДВ

641

631

20,0

Зарахована квартира на баланс за первісною вартістю (10 +5 +5 + 500 + 50 +100)

103

151

670,0

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Облік та звітність/Облік окремих операцій

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Облік окремих операцій»

  • Металеві вироби передано на доробку: як відобразити в обліку?
    Підприємство передало 21 т чорної труби сторонній організації для оцинкування. Виконавець надав акт виконаних робіт та накладну на повернення труби в кількості 21,8 т. Як відобразити цю операцію в обліку?
    25.04.2024121
  • Чи переводити МНМА до ОЗ, якщо після поліпшення вартість складає 40 000 грн?
    Підприємство мало на балансі об’єкт МНМА вартістю 10 000 грн, нарахувало амортизацію за методом 100%. За обліковою політикою вартісна ознака МНМА - 20 000 грн. Проведено поліпшення цього об’єкта, первісна вартість стала 40 000 грн. Чи потрібно переводити до складу ОЗ? Що з амортизацією? Як відображати в податковому обліку податку на прибуток (є різниці)?
    25.04.202452
  • Зробили фізособі передплату за оренду приміщення, а потім договір розірвали: які наслідки?
    ТОВ на загальній системі оподаткування уклало договір оренди нежитлових приміщень з фізособою. За умовами договору передплата складає 100000 грн. ТОВ сплачує фізособі 80500 грн, одночасно сплачує ПДФО 18000 грн та ВЗ 1500 грн. Передачі приміщення в оренду не відбулося, фізособа розірвала договір. Фізособа має повернути повну суму – 100000 грн чи лише те, що вона отримала – 80500? Як повернути зайво сплачені ПДФО та ВЗ? Чи можливо їх зарахувати в рахунок наступних платежів? Як відкоригувати ці доходи в додатку 4ДФ?
    24.04.202423
  • Як перевести в бухобліку товари до основних засобів?
    ТОВ, платник податку на прибуток і ПДВ, імпортувало товари (навантажувачі), призначені для подальшого продажу, оприбуткувавши на субрахунку 281. Згодом вирішено доукомплектувати їх, зарахувати до складу ОЗ і надавати в оренду. Як перевести із товарів до ОЗ? Які особливості оформлення, обліку та оподаткування?
    24.04.202441
  • Отримано знижку від нерезидента на програмне забезпечення: облік та оподаткування
    Підприємство займається продажем програмного забезпечення (ПЗ). Програмне забезпечення купується у нерезидента. Після продажу ПЗ кінцевому споживачу підприємство отримує знижку. Знижка надається однією сумою на весь інвойс, згідно до якого було придбано ПЗ. Як відобразити в обліку надання знижки? Чи потрібно складати РК за даною операцією?
    24.04.202412