• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку списання зношених основних засобів

За результатами інвентаризації ТОВ — платник податку на прибуток складає декларацію 1 раз на рік, платник ПДВ. Вирішив списати зношені основні засоби. Як таку операцію відобразити у бухгалтерському та податковому обліку? Яким чином відобразити ПДВ? Як виписати податкову накладну?

Відповідно до п. 1 Наказу Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.1995 р. №352  для оформлення вибуття основних засобів у разі їх списання застосовується Акт на списання основних засобів (форма №ОЗ-3), а для автотранспортних засобів — Акт на списання автотранспортних засобів (форма №ОЗ-4).

У цих формах зазначають витрати на списання, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від ліквідації об’єктів. Обидві форми складаються у двох примірниках постійно діючою комісією та затверджуються керівником підприємства чи вповноваженою на те особою. Перший примірник акта передається до бухгалтерії, другий — залишається в особи, відповідальної за зберігання основних засобів, і є підставою для здачі на склад запчастин, що залишилися в результаті їх списання, а також матеріалів, металобрухту тощо.

При оприбуткуванні отриманих від ліквідації ОЗ активів варто оформити проведення: Д-т 20 «Виробничі запаси» — К-т 746 «Iнші доходи» (типові провдення вибуття ОЗ наводяться нижче).

З 01.01.2015 р. основа податкового обліку для платників податку на прибуток — бухгалтерський облік. Для визначення оподатковуваного прибутку платник податків збільшує та/або зменшує фінансовий результат, визначений за правилами бухгалтерського обліку, на податкові різниці, передбачені ПКУ. Податкові різниці, серед іншого, передбачають коригування у разі ліквідації або продажу об'єкта ОЗ за ст. 138 ПКУ

У разі якщо ліквідація ОЗ здійснюється за власним бажанням платника податку, тоді така операція розцінюється як поставка товару (абз. «д» пп. 14.1.191 ПКУ) і, відповідно, підлягає обкладенню ПДВ за звичайними цінами, але не нижче за балансову вартість на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ).

З цього правила є вийнятки. Так, не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з:

• їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, 

• в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів, 

• коли платник податку надає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням (пп. 14.1.191 ПКУ). 

Такими документами можуть бути:

• акти на списання основних засобів за формами, передбаченими Наказом №352 (тобто ОЗ-3 або ОЗ-4).

• висновки відповідної експертної комісії, щодо неможливості використання в майбутньому цих коштів за первісним призначенням.

Облік вибуття основних засобів

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Списано суму зносу об'єкта ОЗ

13

10

Списано залишкова вартість

976

10

Витрати з ліквідації ОЗ

976

661,651,685

Одержані товарно-матеріальні цінності від ліквідації об'єкта ОЗ

20

746

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Як впливає спільна діяльність на податок на прибуток?
    Між ТОВ (резидент України) та іноземною компанією укладено договір про спільну діяльність. Чи потрібно відображати надходження грошових коштів за договором про СД в декларації з податку на прибуток ТОВ? Чи виникає об'єкт оподаткування цим податком при надходженні грошових коштів за договором про СД?
    27.06.202514
  • Як отримати дивіденди від дочірнього підприємства?
    ТОВ «А» володіє 100% корпоративних прав свого дочірнього приватного підприємства «Б» (тобто є його материнською компанією). Учасники ТОВ «А» вирішили спрямувати чистий прибуток дочірнього підприємства «Б» на виплату дивідендів. Чи може дочірнє підприємство нарахувати дивіденди безпосередньо учасникам ТОВ «А»? За який період можлива виплата дивідендів?
    25.06.202520
  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202522
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202537
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202560