• Посилання скопійовано

Відображаємо в обліку списання зношених основних засобів

За результатами інвентаризації ТОВ — платник податку на прибуток складає декларацію 1 раз на рік, платник ПДВ. Вирішив списати зношені основні засоби. Як таку операцію відобразити у бухгалтерському та податковому обліку? Яким чином відобразити ПДВ? Як виписати податкову накладну?

Відповідно до п. 1 Наказу Мінстату «Про затвердження типових форм первинного обліку» від 29.12.1995 р. №352  для оформлення вибуття основних засобів у разі їх списання застосовується Акт на списання основних засобів (форма № ОЗ-3), а для автотранспортних засобів — Акт на списання автотранспортних засобів (форма №ОЗ-4).

У цих формах зазначають витрати на списання, а також вартість матеріальних цінностей, що надійшли від ліквідації об’єктів. Обидві форми складаються у двох примірниках постійно діючою комісією та затверджуються керівником підприємства чи вповноваженою на те особою. Перший примірник акта передається до бухгалтерії, другий — залишається в особи, відповідальної за зберігання основних засобів, і є підставою для здачі на склад запчастин, що залишилися в результаті їх списання, а також матеріалів, металобрухту тощо.

При оприбуткуванні отриманих від ліквідації ОЗ активів варто оформити проведення: Д-т 20 «Виробничі запаси» — К-т 746 «Iнші доходи» (типові провдення вибуття ОЗ наводяться нижче).

З 01.01.2015 р. основа податкового обліку для платників податку на прибуток — бухгалтерський облік. Для визначення оподатковуваного прибутку платник податків збільшує та/або зменшує фінансовий результат, визначений за правилами бухгалтерського обліку, на податкові різниці, передбачені ПКУ. Податкові різниці, серед іншого, передбачають коригування у разі ліквідації або продажу об'єкта ОЗ за ст. 138 ПКУ

У разі якщо ліквідація ОЗ здійснюється за власним бажанням платника податку, тоді така операція розцінюється як поставка товару (абз. «д» пп. 14.1.191 ПКУ) і, відповідно, підлягає обкладенню ПДВ за звичайними цінами, але не нижче за балансову вартість на момент ліквідації (п. 189.9 ПКУ).

З цього правила є вийнятки. Так, не є постачанням товарів випадки, коли основні виробничі засоби або невиробничі засоби ліквідуються у зв'язку з:

• їх знищенням або зруйнуванням внаслідок дії обставин непереборної сили, 

• в інших випадках, коли така ліквідація здійснюється без згоди платника податку, у тому числі в разі викрадення необоротних активів, 

• коли платник податку надає органу державної податкової служби відповідний документ про знищення, розібрання або перетворення необоротних активів в інший спосіб, внаслідок чого необоротний актив не може використовуватися за первісним призначенням (пп. 14.1.191 ПКУ). 

Такими документами можуть бути:

• акти на списання основних засобів за формами, передбаченими Наказом №352 (тобто ОЗ-3 або ОЗ-4).

• висновки відповідної експертної комісії, щодо неможливості використання в майбутньому цих коштів за первісним призначенням.

Облік вибуття основних засобів

Зміст господарської операції

Д-т

К-т

Списано суму зносу об'єкта ОЗ

13

10

Списано залишкова вартість

976

10

Витрати з ліквідації ОЗ

976

661,651,685

Одержані товарно-матеріальні цінності від ліквідації об'єкта ОЗ

20

746

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»