• Посилання скопійовано

Офісні ОЗ — виробничі чи невиробничі?

Чи можна відображати як ОЗ (і списувати до витрат суми амортизації щодо них у податковому обліку) такі матеріальні активи, як пилосос, кондиціонер, кавоварка тощо? Ці матеріальні активи отримуються для офісу, використовуються понад рік, вартість їх більше 2500 грн.

Оскільки йдеться про матеріальні активи, які перебувають у власності платника податку на прибуток і використовуються ним більше одного року, при цьому вартість кожного з них більше 2500,00 грн, постає логічне запитання: чи можна кваліфікувати такі активи як основні засоби? У податковому обліку для цього потрібно звернутися до пп. 14.1.138 ПКУ, згідно з яким основні засоби — це матеріальні активи, визначення яких загалом збігається з ознаками згаданих у запитанні активів, якщо б не одне «але». Можливість віднесення до складу податкових витрат вартості ОЗ у вигляді амортизації безпосередньо залежить від того, чи використовуються такі ОЗ у госпдіяльності. Матеріальні активи, що відповідають ознакам, встановленим пп. 14.1.138 ПКУ, поділяються на основні засоби, що використовуються у госпдіяльності, та невиробничі основні засоби.

Нагадаємо, що відповідно до п. 144.3 ПКУ, термін «невиробничі основні засоби» означає такі необоротні матеріальні активи, що не використовуються в господарській діяльності платника податку на прибуток. Витрати на їх придбання не підлягають амортизації у податковому обліку і здійснюються за рахунок інших джерел фінансування юрособи.


При цьому, згідно з пп. 14.1.36 ПКУ, господарська діяльність — це діяльність особи, що пов’язана з виробництвом (виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і здійснюється такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, яка діє на користь першої особи, у тому числі за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Таким чином, для того щоб мати можливість кваліфікувати такі матеріальні активи як ОЗ та амортизувати їх у податковому обліку, платник податку на прибуток повинен довести, що використання таких активів безпосередньо пов’язане з госпдіяльністю особи.

З погляду автора, це можна зробити, видавши наказ про придбання і подальше введення в експлуатацію таких активів. У такому наказі потрібно стисло, але чітко обґрунтувати мету придбання таких активів. По-перше, визначити, де і як вони використовуватимуться після придбання. По-друге, зазначити, що саме юрособа розраховує отримати внаслідок такого використання: створення здорових умов роботи і поліпшення умов приймання потенційних і реальних партнерів по бізнесу, санітарно-гігієнічного стану в офісі, економію робочого часу і поліпшення здоров’я та працездатності найманих робітників. Все це потрібно викласти так, щоб, з одного боку, не виникало сумнівів у достовірності наведеного, з іншого, — було зрозумілим, адже на цей наказ звернуть увагу і податківці під час перевірки.

Слід врахувати, що ПКУ прямо не роз’яснює оподаткування операцій з використання матеріальних активів, зазначених у запитанні, на власні потреби підприємства. А більшість чітких роз’яснень контролюючих органів з цього питання належать до періоду до набрання чинності ПКУ. Тоді ДПАУ цілком лояльно ставилася до подібних ОЗ у податковому обліку. Наприклад, у листі від 14.01.2002 р. №256/6/15-1216 ДПАУ прямо зазначала: «Що ж до питання створення належних умов праці працівникам... у частині забезпечення холодильником, мікрохвильовою піччю, чайником для зберігання і підігріву їжі під час несення служби, то у разі якщо зазначені основні засоби використовуються в управлінських або виробничих приміщеннях, вони вважаються виробничими основними фондами і на них нараховується амортизація...».

Тепер ДПСУ у своїх листах і роз’ясненнях висловлюється більш обережно і формально. Так, лист ДПАУ від 02.12.2011 р. №6761/6/15-1415 (див. «ДК» №21/2012) складається з цитат пунктів ПКУ і не містить конкретного переліку обставин (крім загального формулювання, встановленого ПКУ), за яких можна вважати, з погляду ДПАУ, що ОЗ використовуються у господарській діяльності. У листі ж від 20.04.2012 р. №7045/6/15-1215 (див. «ДК» №26/2012) ДПСУ покладає на платника податку на прибуток обов’язок довести, що використання систем вентиляції, кондиціонерів і пилососів продиктовано вимогами законодавства України з охорони праці та КЗпП щодо умов праці працівників.

Справді, відповідно до ст. 2 КЗпП, працівники мають право на здорові та безпечні умови праці. Забезпечити їх, у разі укладання трудового договору, — обов’язок працедавця (ст. 21 КЗпП). Тож працедавець зобов’язаний зробити все можливе (а у випадках, якщо цього вимагає трудове законодавство, — вчинити конкретні дії) для забезпечення здорових і безпечних умов праці своїх працівників. Щодо пилососів сумнівів не виникає — прибирання приміщень прямо пов’язане з підтриманням їх санітарно-гігієнічного стану. Необхідність кондиціонування приміщення можна обгрунтувати вимогами, встановленими постановою МОЗ України та головного санітарного лікаря України від 01.12.99 р. №42. Наприклад, у п. 2.2 цього документа сказано, що затверджені вимоги до мікроклімату на робочих місцях повинні бути досягнуті, у тому числі, і за рахунок розміщення у виробничих приміщеннях обладнання з тепло-, холодо- та вологовиділенням (наприклад — кондиціонерів). Про що, як ми вже згадували вище, доцільно зазначити у наказі на придбання і введення в експлуатацію таких ОЗ.

А ось довести наказом по підприємству, що витрати на придбання кавоварки пов’язані з госпдіяльністю підприємства, хоча й можна, але складно — як було сказано вище, зважаючи на відсутність вимог такого придбання у чинному законодавстві й актуальних роз’яснень з боку ДПСУ щодо цього. Тож скористатися податковими витратами щодо такого ОЗ у сумі амортизації можуть лише найсміливіші платники податків.

Таким чином, у разі правильно оформлених документів, що вказують на безпосередній зв’язок використаних ОЗ із госпдіяльністю, цілком можна нараховувати щодо них амортизацію відповідно до ПКУ і віднести її до складу податкових витрат.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Перехідні операції резидента Дія. Сіті
    ТОВ з 01.10.2024 р. отримало статус резидента Дія. Сіті і стало платником податку на прибуток на особливих умовах. ТОВ звітується щоквартально з податку на прибуток. Якщо в IV кварталі ТОВ робить виплати ФОПам на ЄП за послуги, надані в ІІІ кварталі (коли ТОВ ще було платником податку на прибуток на загальних умовах), то чи впливають суми цих виплат на податок на прибуток на особливих умовах, платником якого ТОВ вже є у IV кварталі?
    20.11.202418
  • Як розрахувати інвестиційний прибуток при зменшенні статутного капіталу, сформованого за рахунок НМА?
    Засновник (ФО) вніс до статутного капіталу право оренди нежитлового приміщення – 500000 грн (частка 100%). Вартість внеску підтверджено експертною оцінкою. Засновник приймає рішення про зменшення статутного капіталу на 250000 грн. Виплату проведено грошима. Чи має право при розрахунку інвестиційного прибутку засновник зменшувати дохід (отриманий від зменшення долі) на суму внесених нематеріальних активів, а саме право оренди нежитлового приміщення, тобто на номінальну вартість внесеного статутного капіталу?
    18.11.202430
  • Особливості виплати дивідендів нерезиденту
    Згідно з протоколом учасників підприємство повинно було сплатити дивіденди за І кввртал 2024 р. в сумі 45 153 880 грн. Дата сплати - 01.10.2024 р., курс долара НБУ - 41,2199 грн, курс біржовий - 41,33 грн. Яку суму валюти потрібно перерахувати учаснику нерезиденту? Яку суму податку на доходи нерезидентів потрібно перерахувати до бюджету?
    15.11.2024235
  • Поворотна фіндопомога працівнику: чи може неприбуткова організація її видати?
    Чи може неприбуткова організація видати поворотну безвідсоткову фінансову допомогу своєму працівнику?
    15.11.202421
  • Як представництву нерезидента подавати декларацію з прибутку від імені нерезидента?
    Некомерційне представництво нерезидента набуло статусу постійного представництва нерезидента. Нерезидент за місцезнаходженням постійного представництва зареєструвався платником податку на прибуток. Як постійному представництву подавати декларацію з податку на прибуток, включаючи фінзвітність, від імені нерезидента?
    13.11.202419