ШІ-консультант

Поставте запитання ШІ-консультанту

і отримайте відповідь за 60 секунд

  • Податки
  • Військовий облік
  • Звітність
  • Трудове право
  • Бухоблік

Консультую з податкового та бухобліку

Поставте ваше запитання

  • Посилання скопійовано

Дивіденди, виплачені юрособам-резидентам: оподаткування

Як оподатковуються дивіденди при виплаті юрособою на юридичну особу, якщо вони пов'язані одним засновником. Юрособи є резидентами та перебувають на загальній системі оподаткування

Цій консультації більше 3-х років. Українське законодавство складне і мінливе, тож на даний момент редакція не гарантує її 100% актуальність. У разі сумнівів скористайтесь пошуком, щоб читати свіжіші статті і консультації, або зверніться за допомогою до нашого ШІ-консультанта.

Податок на прибуток

Порядок сплати податкового зобов'язання з податку на прибуток при виплаті дивідендів регламентує п. 57.1-1 ПКУ. Підприємства, які прийняли рішення про виплату дивідендів повинні нарахувати та сплатити до бюджету авансовий внесок з податку на прибуток (пп. 57.1-1.2 ПКУ).

У разі прийняття рішення щодо виплати дивідендів платник податку на прибуток - емітент корпоративних прав, на які нараховуються дивіденди, проводить зазначені виплати власнику таких корпоративних прав незалежно від того, чи є оподатковуваний прибуток, розрахований за правилами, визначеними ст. 137 ПКУ (п. 57.1-1.1 ПКУ). Оскільки дивіденди є частиною чистого прибутку, визначеного за даними фінзвітності підприємства, тому не важливо чи виникає саме оподатковуваний прибуток чи ні.

Авансовий внесок не справляється у разі виплати дивідендів (пп. 57.1-1.3 ПКУ, пп. 57.1-1.6 ПКУ):

  • фізичним особам;
  • на користь власників корпоративних прав материнської компанії, що сплачуються в межах сум доходів такої компанії, отриманих у вигляді дивідендів від інших осіб;
  • платником, прибуток якого звільнений від оподаткування податком на прибуток, у розмірі прибутку, звільненого від оподаткування у період, за який виплачуються дивіденди;
  • інститутами спільного інвестування.

Розрахунок авансового внеску залежить від того, чи погашене грошове зобов'язання з податку на прибуток за податковий (звітний) рік, за результатами якого виплачуються дивіденди (пп. 57.1-1.2 ПКУ). Тут можливі такі ситуації:

1) грошове зобов'язання з податку на прибуток погашено:

  • якщо сума нарахованих дивідендів перевищує об'єкт оподаткування податком на прибуток за відповідний податковий (звітний) рік, то авансовий внесок сплачується. Сума внеску до сплати розраховується за наступною формулою:

Авансовий внесок = (дивіденди нараховані – об'єкт оподаткування податком на прибуток) х 18 %

  • якщо сума нарахованих дивідендів НЕ перевищує об'єкт оподаткування податком на прибуток за відповідний податковий (звітний) рік, то авансовий внесок не сплачується

2) грошове зобов'язання з податку на прибуток за податковий (звітний) рік не погашено:

авансовий внесок сплачуються у будь-якому разі й розраховується за формулою:

Авансовий внесок = дивіденди нараховані х 18%

Зазначимо, що в разі коли дивіденди виплачуються за неповний календарний рік, то для розрахунку авансового внеску використовується значення об'єкта оподаткування, обчислене пропорційно до кількості місяців, за які сплачуються дивіденди.

У разі виплати дивідендів у формі, відмінній від грошової, базою для нарахування авансового внеску є вартість такої виплати, визначена у рішенні про виплату дивідендів, або вартість такої виплати, розрахована відповідно до принципу "витягнутої руки" в операціях, визнаних відповідно до ст. 39 ПКУ (абз. 7 пп. 57.1-1.2 ПКУ).

Зверніть увагу!

Сума дивідендів, що підлягає виплаті, не зменшується на суму авансового внеску (абз. 2 пп. 57.1-1.2 ПКУ).

Авансові внески у декларації з податку на прибуток. Сума попередньо сплачених протягом податкового (звітного) періоду авансових внесків з податку на прибуток під час виплати дивідендів підлягає зарахуванню у зменшення нарахованого податкового зобов'язання з податку на прибуток, задекларованого у податковій декларації за такий податковий (звітний) період.

У разі якщо сума авансового внеску, попередньо сплаченого протягом звітного періоду, перевищує суму нарахованого податкового зобов'язання підприємством - емітентом корпоративних прав за такий податковий (звітний) період, сума такого перевищення переноситься у зменшення податкових зобов'язань наступних податкових (звітних) періодів до повного його погашення, а під час отримання від'ємного значення об'єкта оподаткування такого наступного періоду - на зменшення податкових зобов'язань майбутніх податкових (звітних) періодів до повного його погашення.

Детальніше про це див. тут>> 

Термін сплати авансового внеску залежить винятково від терміну виплати дивідендів – згідно з абз.3 пп. 57.1-1.2 ПКУ сплата авансового внеску має здійснюватися до або одночасно з виплатою дивідендів.

 

ПДВ 

Згідно з пп. 196.1.6 ПКУ суми дивідендів, виплачені емітентом у грошовій формі або у вигляді цінних паперів не оподатковуються ПДВ. Отже, виплата дивідендів у грошовій формі не є об'єктом оподаткування ПДВ. А от виплата дивідендів у натуральній формі оподатковується ПДВ у загальному порядку за основною ставкою 20 %.

Дивіденди, виплачені юрособам - резидентам України, жодними іншими податками не обкладаються. Те, що юрособа-резидент, якій виплачуються дивіденди є пов’язаною особою із емітентом корпоративних прав, не впливає на оподаткування.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Строки подання декларації нерезидентом за ПКУ у 2026 році
    Нерезидент-покупець, який придбав інвестиційний актив в іншого нерезидента без постійного представництва в Україні, подає декларацію з податку на прибуток за рік — протягом 60 календарних днів після його завершення
    05.10.202620
  • Поворотна фіндопомога: продовження строку та 12 місяців за ПКУ (аудіоверсія)
    ТОВ отримало від іншого ТОВ безвідсоткову поворотну фінансову допомогу. Строк її повернення спливає. Чи можна продовжити строк додатковою угодою або оформити новий договір без фактичного повернення коштів? Які наслідки це має для платника єдиного податку та платника податку на прибуток?
    01.10.20261 468
  • Виплати нерезиденту Польщі за сертифікацію халяль у 2025 році: додаток ПН (аудіоверсія)
    У 2025 році підприємство перерахувало резиденту Польщі кошти за отримання сертифікатів та реєстраційний внесок за впровадження системи халяль. Чи потрібно зазначені виплати включати до додатка ПН Декларації з податку на прибуток? Чи необхідно отримувати від нерезидента сертифікат податкового резидентства з апостилем?
    01.10.202632
  • Спонсорство та меценатство у спорті у 2026 році: ризики та коригування (аудіоверсія)
    Високодохідний платник податку на прибуток планує надати фінансову підтримку неприбутковій спортивній організації (зокрема, ДЮСШ) з розміщенням логотипа на формі учасників. З урахуванням офіційної позиції ДПС у категорії 102.04 ЗІР, які податкові наслідки виникають у сторін за договором спонсорства (пп. 140.5.4, 140.5.9, 140.5.14 ПКУ та ризик втрати статусу неприбутковості за пп. 133.4 ПКУ) та які правові переваги має оформлення операції як меценатської допомоги?
    24.09.202634
  • Таблиця 2 Додатка БД заповнюється при уточненні періодів до 2025 року: ДПС
    При уточненні декларації за періоди до 2025 року з безоплатними передачами неприбутковим організаціям потрібно заповнити таблицю 2 Додатка БД та показати перевищення ліміту 4%
    14.09.202639