• Посилання скопійовано

Облік оренди у комунального підприємства

Комунальне підприємство, яке підпорядковане облраді, здає в оренду приміщення (не використовується в діяльності підприємства). Згідно з рішенням облради 50% від орендної плати підприємство перераховує в її бюджет. Як правильно відобразити в бухобліку нарахування цих 50%, і де їх показати в балансі?

Закон про бухоблік поширюється на всіх юросіб, створених відповідно до законодавства України, незалежно від їх організаційно-правових форм і форм власності. Бухгалтерський облік є обов'язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Як наслідок, підприємство зобов’язано дотримуватись принципів та методів ведення бухобліку і складання фінзвітності згідно з П(С)БО або міжнародним стандартам. Враховуючи умови запитання, будемо керуватись П(С)БО 14, 15 та 16. Але на спочатку з’ясуємо хто є орендодавцем нерухомого майна комунального підприємства.

Щодо нерухомого майна, яке перебуває у комунальній власності згідно з ст. 5 Закону про оренду державного та комунального майна орендодавцями є органи уповноважені органами місцевого самоврядування управляти майном. Далі, ч. 2 ст. 19 цього закону встановлює, що пропорції розподілу орендної плати між відповідним бюджетом, орендодавцем і балансоутримувачем визначаються органами місцевого самоврядування (для об'єктів, що перебувають у комунальній власності) на тих самих методологічних засадах, як і для об'єктів, що перебувають у державній власності. 

За умовами запитання, зарахування орендної плати за користування об'єктами комунальної власності має здійснюватись наступним чином: 

1) балансоутримувачем майна, яке передається в оренду, є комунальне підприємство, яке одночасно є орендодавцем, орендна плата зараховується на рахунки такого підприємства;

2) розподіл та подальше спрямування коштів, здійснюється на підставі платіжних доручень орендодавців згідно із рішеннями місцевої ради.

За умовами запитання, порядок розподілу та використання орендної плати згідно з Положенням про оренду майна територіальної громади спрямовується: 

- 50 % орендної плати орендодавцю (комунальному підприємству);

- 50 % до бюджету обласної ради.

Згідно з п. 17 П(С)БО 14 “Оренда” дохід від операційної оренди (крім доходу від оренди об'єктів інвестиційної нерухомості) визнається іншим операційним доходом відповідного звітного періоду на прямолінійній основі протягом строку оренди або з урахуванням способу одержання економічних вигод, пов'язаних з використанням об'єкта операційної оренди.

Відповідно до п. 6 П(С)БО 16 “Витрати” витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов'язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені. Враховуючи, що перерахування 50% орендної плати до бюджету обласної ради, є  збільшенням зобов'язань та зменшенням активів комунального підприємства, а також відповідно до законодавства такі відрахування є обов’язковими для комунальних підприємств, вони включаються до складу витрат і відображаються у Звіті про фінансові результати. 

Отже, отриманий дохід у вигляді орендної плати відображається у рядку 2120 Звіту про фінансові результати (інші операційні доходи, в бухобліку – на субрахунку 713 «Дохід вiд операційної оренди активів») а перераховані 50%  орендної плати у рядку 2180 (інші операційні витрати, в бух обліку – на субрахунку 949 «Іншi витрати операційної діяльностi»). 

В результаті ці суми приймають участь у визначені фінансового результату до оподаткування та у визначені суми чистого прибутку. Навіть якщо надання в оренду цього приміщення не є основною діяльністю підприємства, доходи і витрати за такою орендою слід відображати у складі інших операційних доходів і витрат, через те, що операційна діяльність – це основна діяльність підприємства, а також інші види діяльності, які не є інвестиційною чи фінансовою діяльністю (п. 3 НП(С)БО 1). 

Частина чистого прибутку (доходу), що відраховується до державного бюджету відображається у рядку 09 форми Розрахунку частини чистого прибутку (доходу), що підлягає сплаті до державного бюджету державними унітарними підприємствами та їх об'єднаннями. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Олена Водоп`янова

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Коригування фінрезультату резидентом Дія Сіті на загальних підставах при переході на особливі умови оподаткування
    Резидент Дія Сіті – платник податку на прибуток на загальних підставах із застосуванням річного звітного періоду, який протягом року переходить на оподаткування на особливих умовах, повинен здійснювати коригування фінрезультату на всі різниці, якщо річний дохід платника складає більше 40 млн грн
    17.06.202519
  • Збитки, дивідендні аванси та МПЗ: порядок відображення у декларації з податку на прибуток
    Як у декларації з податку на прибуток відобразити сплачені авансові внески при виплаті дивідендів, якщо за звітний період отримано від'ємний об'єкт оподаткування (збиток)? Чи формують такі внески переплату в інтегрованій картці платника та чи можна ними зменшити позитивне значення мінімального податкового зобов'язання (МПЗ)?
    16.06.202532
  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202558
  • РК до ПН на аванс за ОЗ: зміна курсу євро та кількості
    Підприємство отримало аванс (45% вартості) за основний засіб з прив'язкою до курсу євро та зареєструвало податкову накладну із зазначенням кількості 0,45. На дату відвантаження ОЗ курс євро змінився. Як коректно скласти РК для зміни ціни та збільшення кількості до 1 одиниці ОЗ в ПН? Які встановлені терміни для реєстрації такого РК?
    10.06.202545
  • Оренда у засновника: облік витрат та податок на прибуток
    ТОВ орендує у свого засновника частину його приватного житлового приміщення для господарських потреб (розміщення бухгалтера). Чи має право ТОВ включати орендну плату до витрат, що формують фінрезультат до оподаткування? За яких умов такі витрати можуть бути не визнані контролюючим органом?
    09.06.20251 080