• Посилання скопійовано

Повірений, навіть в цивільно-правових відносинах, має право на плату за виконання доручень

Чи може власник (не працівник) до бухгалтерії підприємства подати авансові звіти, якщо він для прикладу за власні кошти (готівка, чи банківська картка) придбав ТМЦ для підприємства? Чи має право бухгалтер відшкодувати такі кошти після затвердження авансового звіту керівником?

Це питання не таке просте, яким може здатися на перший погляд. Так званий авансовий звіт, або звіт про використання коштів, виданих на відрядження або під звіт, форму і порядок складання якого затверджено наказом Мінфіну України від 05.12.2012 р. №1276, подається до бухгалтерії підприємства після завершення відрядження або завершення виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням та за рахунок такого підприємства, що надало кошти під звіт. 

Про відрядження засновника, який не є працівником підприємства, на нашу думку, не може бути мови. Адже відрядженням є службова поїздка працівника, від місця роботи до місця виконання доручення в іншому населеному пункті. 

А для того, щоб подати авансовий звіт про виконання окремої цивільно-правової дії за дорученням і за рахунок підприємства, потрібно, щоб таке доручення було, і бажано, для уникнення питань при податкових перевірках, оформлене документально. Знову ж таки, оскільки мова йде про засновника, але не працівника підприємства, наказом доручити йому придбати певні цінності керівник підприємства не має права. Але підприємство із таким засновником може укласти договір доручення. Згідно із ст. 1000 Цивільного кодексу України за договором   доручення   одна   сторона   (повірений) зобов'язується вчинити від імені  та  за  рахунок  другої  сторони (довірителя)  певні  юридичні дії.  Правочин,  вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов'язки довірителя. 


 

Згідно ст. 1006 Цивільного кодексу України одним з обов’язків повіреного є надати звіт про виконання доручення та виправдні документи, зокрема, про понесені витрати. Форму такого звіту законодавство жорстко не регламентує, тому, на наш погляд, його можна подати і у формі авансового звіту – якщо доручення, встановлене договором, полягало лише в придбанні за рахунок підприємства певних цінностей. Згідно із ст. 1007 Цивільного кодексу України довіритель зобов’язаний забезпечити повіреного засобами, необхідними для виконання доручення, а в разі, якщо повірений для такого виконання використав власні кошти, то відшкодувати  повіреному  витрати,  пов'язані з виконанням доручення. Таким чином, навіть в межах цивільно-правових відносин припустима ситуація, коли не працівник придбаває за дорученням підприємства якісь цінності, передає їх разом із авансовим звітом і документами про їх придбання підприємству і отримує на підставі цього відшкодування понесених витрат. 

Але не забудьте, що, повірений, навіть в цивільно-правових відносинах, має право не тільки на відшкодування понесених витрат, а і  на плату за виконання доручень (ст. 1002 Цивільного кодексу України). Розмір такої плати встановлюється договором доручення. Якщо  в  договорі  доручення  не  визначено  розміру плати повіреному  або  порядок  її  виплати,  вона  виплачується  після виконання доручення відповідно до звичайних цін на такі послуги. Якщо ж договором буде передбачено, що повірений виконує доручення безоплатно, то вартість таких послуг за пп. 135.5.4 Податкового кодексу України, визначена на рівні не нижче звичайної ціни, належить до інших доходів платника податку на прибуток – отримувача таких послуг. 

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/Податок на прибуток

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Податок на прибуток»

  • Чи нараховувати дивіденди засновникові, який помер?
    Підприємство планує нарахувати дивіденди за 2025 рік, але один із засновників помер, а спадкоємці ще не переоформили спадщину. Як у такому випадку нараховувати дивіденди? Чи потрібно нараховувати дивіденди на померлого засновника? Як бути з податками? До того ж цьому засновнику не повністю виплатили дивіденди за 2024 рік (податки були сплачені у 2024 році). Як бути із невиплаченою частиною дивідендів за 2024 рік?
    13.06.202538
  • РК до ПН на аванс за ОЗ: зміна курсу євро та кількості
    Підприємство отримало аванс (45% вартості) за основний засіб з прив'язкою до курсу євро та зареєструвало податкову накладну із зазначенням кількості 0,45. На дату відвантаження ОЗ курс євро змінився. Як коректно скласти РК для зміни ціни та збільшення кількості до 1 одиниці ОЗ в ПН? Які встановлені терміни для реєстрації такого РК?
    10.06.202542
  • Оренда у засновника: облік витрат та податок на прибуток
    ТОВ орендує у свого засновника частину його приватного житлового приміщення для господарських потреб (розміщення бухгалтера). Чи має право ТОВ включати орендну плату до витрат, що формують фінрезультат до оподаткування? За яких умов такі витрати можуть бути не визнані контролюючим органом?
    09.06.2025986
  • Призначення платежу при виплаті дивідендів фізособам
    Яке правильне призначення платежу потрібно вказувати при виплаті дивідендів фізичним особам – резидентам та нерезидентам України?
    09.06.2025418
  • Як ФО виправити помилку в рядку 8 «Категорія платника», поданої декларації про майновий стан і доходи?
    ФО виправляє помилку в рядку 8 «Категорія платника» поданої декларації про майновий стан і доходи, якщо позначкою «х» позначено «Підприємець», а необхідно «Громадянин» або навпаки, шляхом подання декларації, позначивши правильну категорію платника в рядку 8 розд. I, з типом: «Звітна нова» або «Уточнююча»
    06.06.202514