Що каже ЦКУ?
У даному питанні необхідно звернути увагу на юридичний момент. Так, згідно з п. 1 ст. 323 ЦКУ ризик випадкового знищення та випадкового пошкодження (псування) майна несе його власник, якщо інше не встановлено договором або законом.
Своєю чергою, п. 1 ст. 772 ЦКУ передбачено, що наймач, який затримав повернення речі наймодавцеві, несе ризик її випадкового знищення або випадкового пошкодження.
Тобто в загальному порядку, за умови того, що орендар не порушував умови використання приміщення, здійснювати ремонт випадково пошкодженого приміщення має здійснювати орендодавець.
Тому для уникнення визнання таких витрат на ремонт податківцями як негосподарські (відповідно, із втратою права на ПК з ПДВ) договором повинно бути передбачено, що внаслідок випадкового знищення орендованого приміщення його ремонт здійснюється орендарем.
Ремонт чи поліпшення?
Витрати, що несе підприємство для підтримання орендованого об’єкта в робочому стані, зокрема, на ремонт, з метою одержання первісно визначеної суми майбутніх економічних вигід від його використання, слід включати до поточних витрат підприємства (п. 15 П(С)БО 7 та п. 32 Методрекомендацій №561).
Своєю чергою, згідно з п. 8 П(С)БО 14 витрати орендаря на поліпшення об’єкта операційної оренди (модернізація, модифікація, добудова, дообладнання, реконструкція тощо), що приводять до збільшення майбутніх економічних вигід, які первісно очікувалися від його використання, незалежно від того, передбачено їхнє відшкодування договором оренди, чи ні, відображаються в обліку орендаря як капітальні інвестиції у створення (будівництво) інших необоротних матеріальних активів.
Ці економічні вигоди можуть полягати у збільшенні виробничої потужності об’єкта (зокрема, через збільшення його площі), у додаткових видах діяльності, які можна буде здійснювати після поліпшення, у збільшенні строку корисного використання, у збільшенні справедливої вартості поліпшеного об’єкта тощо.
Реконструкція — комплекс будівельних робіт, пов'язаних із зміною техніко-економічних показників чи використанням об'єкта за новим призначенням у межах існуючих будівельних габаритів. Складовою частиною реконструкції об'єкта може бути його капітальний ремонт.
При цьому, рішення про віднесення витрат на ремонт орендованого приміщення після пожежі до складу поточних витрат підприємства приймається керівником організації з урахуванням результатів виконаних робіт та наведених вище критеріїв.
Таким чином вважаємо, що бухгалтер на підставі рішення керівника має віднести відповідні суми вартості ремонту до поточних витрат підприємства без їх капіталізації.
Внаслідок того, що цей ремонт проведено позапланово через надзвичайну подію – пожежу, витрати на такий ремонт не слід вважати операційними витратами. Ми пропонуємо списати їх на субрах. 977 "Інші витрати діяльності".
ПДВ
Що ж до ПДВ, то податківці в ІПК від 11.02.2020 р. №528/6/99-00-07-03-02-06/ІПК зазначали, що за дотримання вищезгаданих умов з ЦКУ щодо зобов’язань щодо ремонту речі внаслідок її випадкового пошкодження, орендар має право на ПК з ПДВ з вартості робіт/матеріалів з ремонту і не повинен нараховувати компенсуючі ПЗ. Водночас, податківці зауважили, що таке право зберігається ним за умови подальшого використання такого приміщення до закінчення договору оренди.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити