• Посилання скопійовано

Аванс повернено правонаступнику замовника послуг: що з ПДВ?

Підприємство оплатило аванс за послуги постачальнику. Потім це підприємство увійшло як філія до складу іншого підприємства. Постачальник повернув цей аванс вже правонаступнику – головному підприємству, у складі якого підприємство-платник тепер перебуває як філія. Як відкоригувати ПДВ?

Відповідно до частин 5, 8 ст. 4 Закону про державну реєстрацію юридичних осіб:

  • у разі злиття юридичних осіб здійснюється державна реєстрація новоутвореної юридичної особи та державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття. Злиття вважається завершеним з дати державної реєстрації припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті злиття;
  • у разі приєднання юридичних осіб здійснюється державна реєстрація припинення юридичних осіб, що припиняються у результаті приєднання, та державна реєстрація змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються. Приєднання вважається завершеним з дати державної реєстрації змін до відомостей, що містяться в Єдиному державному реєстрі, щодо правонаступництва юридичної особи, до якої приєднуються.

Якщо щодо особи, зареєстрованої платником податку до ЄДР, внесено запис про державну реєстрацію припинення юридичної особи (крім перетворення) анулювання реєстрації платника ПДВ проводиться контролюючим органом автоматично на підставі відповідних відомостей (пп.184.2 ПКУ).

Анулювання реєстрації здійснюється на дату державної реєстрації припинення юридичної особи. Звертаємо увагу, що складати ПН/РК та реєструвати їх в ЄРПН може лише особа, зареєстрована платником ПДВ, після ануляції вона втрачає таке право (пп. 201.1 ПКУ, ЗІР). 

Податкова накладна за операцією з постачання товарів/послуг повинна складатися і реєструватися в ЄРПН особою, яка здійснює постачання таких товарів/послуг, на особу, якій здійснюється постачання товарів/послуг, та лише за умови, що така господарська операція мала місце або було здійснено перерахування авансу в рахунок оплати вартості товарів/послуг, постачання яких буде здійснено у майбутніх звітних (податкових) (пп. 185.1, пп. 187.1, пп. 198.1- 198.3, пп. 201.1, 201.7 , 201.10 ПКУ) .

Таким чином, постачальник послуг не може скласти РК на замовника, оскільки відбулася реєстрація припинення юридичної особи. А підприємство-замовник, в свою чергу, не може зареєструвати РК, адже після припинення воно автоматично втрачає статус платника ПДВ.

Податківці у своїй консультації визначили:

«Якщо після здійснення операції з постачання товарів/послуг покупець таких товарів/послуг втрачає статус платника ПДВ, така особа втрачає право на коригування податкового кредиту, сформованого в період його реєстрації платником податку, а тому відсутні підстави для складання розрахунку коригування на такого покупця та коригування податкових зобов’язань постачальником».

Повернення ж авансу для правонаступника не є об’єктом оподаткування ПДВ і в нього немає підстав складати ПН за даною операцією.Це зазначено також в ІПК ДФСУ від 19.02.2019 р. №610/6/99-99-15-03-02-15/ІПК.

Навіть за умови виділення підприємства-замовника послуг у складі головного підприємства як філії на окремий баланс та делегування права складати ПН, воно не стає окремим платником ПДВ, а перебуває у складі головного підприємства– платника ПДВ.

Отже, підприємство-постачальник не має підстав скласти РК, а правонаступник його не має підстав зареєструвати. І в цьому випадку в обліку правонаступника така операція буде відображена записом: Дт 644 Кт 719 — на суму, на якувідображався податковий кредит у філії, коли вона ще була самостійним підприємством.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбання ОЗ з відстроченням оплати та касовий метод з ПДВ
    ТОВ – платник ПДВ та податку на прибуток виробляє електроенергію (сонячні панелі). Коли ТОВ виготовляло станцію для продажу електрики, воно ще не продавало енергію та не мало ліцензії. ТОВ отримало ПН на всю роботу і включило її до ПК, виникло від’ємне занчення в декларації з ПДВ. Через два роки ТОВ почало продавати електрику і перейшло на касовий метод з ПДВ. Як зараз формувати ПК, коли ТОВ ще сплачує постачальнику за сонячні панелі?
    19.09.202417
  • ПДВ на послуги перевезення для ТЦК
    Підприємство надає послуги ТЦК з перевезення мобілізованих від військкомату до військових частин. Як оподатковуються ці послуги з урахуванням положень Постанови №178 від 02.03.2022 р? Чи потрібно застосовувати нульову ставку до використаного пального?
    16.09.20241893
  • Як платити ПДВ при придбанні програмного забезпечення у нерезидента?
    Підприємство планує придбати програмне забезпечення у нерезидента та поставити його фізособі – підприємцю через Інтернет. Чи буде вважатися ця операція поставкою електронних послуг? Якщо так, то чи потрібно нерезиденту реєструватися платником ПДВ та здійснювати продаж самостійно? Вартість послуг менше, ніж 1000 євро
    11.09.2024584
  • Як виправити ціну товара у видатковій та податковій накладній?
    Товар продається за ціною в гривнях, яка залежить від валютного курсу НБУ. Помилково склали видаткову та податкову накладні від 30.07.2024 р., але за курсом НБУ на 02.05.2024 р. Потрібно було застосувати курс на 30.07.2024 р. Декларація з ПДВ за липень вже подана. Як відкоригувати ціну у видатковій та в податковій накладній саме за курсом на 30.07.2024 р.?
    03.09.202483
  • Перехідні операції під час реєстрації платником ПДВ
    Неприбуткова організація за 12 місяців перевищила 1 млн грн і з 1 вересня 2024 р. буде платником ПДВ. У серпні 2024 р. отримано передплату за продаж приміщення згідно з попереднім договором в розмірі 80%, без ПДВ. Сума, що залишилася у розмірі 20%, буде сплачена у жовтні 2024 р. з ПДВ, коли організація буде вже платником ПДВ. Як обліковувати таку перехідну операцію?
    02.09.202445