• Посилання скопійовано

Якщо накладна складена без порушень та зареєстрована в Єдиному реєстрі, у покупця є право на кредит

У квітні 2013 р. отримана передоплата за ремонтні роботи на яку виписана і зареєстрована в ЄРПН податкова накладна, але в найменуванні товару, проставлено помилково "авансовий платіж". Контрагентам була видана накладна на паперовому носії, з правильним формулюванням "ремонтні роботи". При перевірці у контрагента, податкова не визнає ПК з цієї накладної, аргументуючи тим, що зареєстрована накладна з помилкою. Чи правомірна аргументація податкової (адже ми реєструємо суми а ПН видається покупцю на паперовому носії)? Якщо податківці мають рацію то як виправити цю помилку?

За загальним правилом, підставою для нарахування сум ПДВ, що відносяться до складу податкового кредиту покупця, є податкова накладна. Якщо такий документ підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (сума ПДВ в одній ПН перевищує 10 тис. грн. та/або незалежно від суми ПДВ, здійснюється постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України (п. 11 підрозділу 2 розділу ХХ ПКУ), така реєстрація здійснюється продавцем — платником ПДВ не пізніше 15 к.д., наступних за датою складання документа  Проте, за нормами абз. 9 п. 201.10 ПКУ та п. 198.6 ПКУ, якщо ПН сформовано з порушенням вимог п. 201.1 ПКУ та Порядку №1379*  або існує відсутність факту реєстрації ПН в ЄРПН, покупець платник податку не має права відобразити ПК на підставі такої отриманої ПН (за умовами запитання право подання покупцем заяви зі скаргою на постачальника в даному випадку не розглядається).


На дату виникнення ПЗ, в даному разі на дату зарахування коштів від покупця, що надійшли на поточний рахунок, як попередня оплата (аванс), платником ПДВ складається ПН. Одним із обов'язкових реквізитів ПН відповідно до пп.”е” п. 201.1 ПКУ є “опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг. Тому наявність слова “передоплата” у ПН є помилкою.

Отже, за умовами запитання та відповідно до Порядку №1379 у графі 3 ПН - “номенклатура товарів/послуг продавця” потрібно зазначити - ремонтні послуги, у графі 5 - “одиниця виміру товарів/послуг” - грн, якщо послуги не мають кількісних показників, а вимірюються лише у вартісному вираженні, у графі 6 указується -послуга. Всі решта граф ПН заповнюються за загальними правилами. 

       Зверніть увагу на норму абз. 8 п. 201.10 ПКУ: “Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних”. Механізм  звіряння даних, що містяться у виданих платникам ПДВ - покупцям товарів (послуг) ПН, які містяться в ЄРПН визначено Порядком №1246**. З метою отримання інформації, що міститься в Єдиному реєстрі, покупець може скласти запит за правилами п.13 - 17 Порядку №1246. На запит покупця про податкову накладну стосовно надання інформації, що міститься в Єдиному реєстрі, видається витяг з Реєстру,  у якому наводяться відомості щодо податкової накладної. На практиці ДПІ складає витяг з Реєстру, у якому наводяться відомості щодо податкової накладної, а саме: дата внесення відомостей до Єдиного реєстру продавцем, дата виписки документа, сума ПДВ та дані про те, якій особі належить електронний цифровий підпис. Отже, витяг з Реєстру не містить відомостей про  окремі реквізити ПН. 

Зазначений витяг надсилається покупцеві не пізніше операційного дня, що настає за днем надходження запиту. Тому, навіть якщо покупець намагається звірити дані ПН на відповідність із даними Єдиного реєстру, він не має можливості перевірити графи ПН, зокрема графу 3 - “номенклатура товарів/послуг продавця”.

     Фактично за нормою п. 201.10 ПКУ, у покупця підставою для нарахування сум ПДВ, що відносяться до складу ПК, є податкова накладна. Якщо ПН, що видана покупцю складена без порушень та відмови у прийнятті податкової накладної до реєстрації в Єдиному реєстрі не було (однією з причин відмови до реєстрації ПН відповідно до п. 9 Порядку №1246 є наявність помилок) , законодавчо встановлені вимоги, зокрема покупцем виконано. Тому стверджувати, що у покупця не має права на ПК є помилковим.

          Але у абз 10 п. 201.10 ПКУ є норма: “Виявлення розбіжностей даних податкової накладної та Єдиного реєстру податкових накладних є підставою для проведення контролюючими органами документальної позапланової виїзної перевірки продавця та у відповідних випадках покупця товарів/послуг”. Які можуть бути наслідки такої перевірки? Якщо продавець суми ПДВ за такою ПН включив до податкових зобов'язань відповідного звітного періоду, штрафні санкції можуть бути тільки адміністративні, що застосовуються до посадових осіб платника ПДВ . 

 Що стосується покупця, вважаємо, що контролюючий орган упереджено ставиться до такого випадку. Адже факт реєстрації в Єдиному реєстрі є, податковий документ, який видано покупцю не містить порушень, зокрема у ПН зазначено всі обов'язкові реквізити. Отже порушення за нормою п. 198.6 ПКУ відсутні  — суми ПДВ, що віднесено покупцем до складу ПК підтверджені ПН, які оформлено без порушень вимог ст. 201 ПКУ.

На нашу думку, такий випадок зі сторони продавця не підлягає виправленню. Здійснити реєстрацію ПН в Єдиному реєстрі з відкоригованою графою 3 не має можливості. Адже факт реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами, шляхом нової реєстрації не передбачено Порядком №1246.

____________________________________

* Наказ Мінфіну від 01.11.2011р. №1379 "Про затвердження форми податкової накладної та Порядку заповнення податкової накладної".

 ** Постанова КМУ від 29.12.2010р. №1246 "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних".

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Водоп`янова Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Придбали автомобіль в неплатника ПДВ та продаємо неплатнику ПДВ: як скласти ПН?
    Підприємство – платник ПДВ придбало автомобіль, який був у вжитку у неплатника ПДВ за 750 000,00 грн. Реалізовується автомобіль також неплатнику ПДВ. Передплату отримали 25.11.2025 р. - 10 000,00 грн; 28.11.2025 р. - 400 000,00 грн; 02.12.2025 р. - 340 000,00 грн. Реалізація авто відбулася 05.12.2025 р. на суму 750 000,00 грн. Як скласти ПН на таке постачання?
    16.12.202517
  • Оподаткування ПДВ сніданків готелем при аутсорсингу харчування: 20% чи 7%?
    Готель на загальній системі надає послугу проживання зі сніданком за ставкою ПДВ 7%. Сніданки фактично надає інший суб'єкт господарювання, який виставляє акти за фактично надані сніданки (не всі гості харчуються), що готель відносить на витрати. Чи правомірна така схема? Чи потрібно продавати сніданки окремо за бажанням гостей, оподатковувати їх за ставкою 20% і тільки тоді включати у витрати кількість проданих сніданків?
    16.12.202517
  • Зменшення вартості предмета лізингу: облікові та податкові наслідки з ПДВ
    Підприємство придбало вантажне авто за договором фінлізингу. Розмір платежів обчислюється за курсом іноземної валюти на дату здійснення оплати. Лізингодавець внаслідок зміни курсу іноземної валюти сплатив продавцеві меншу суму, ніж ту, за якою він передав автомобіль лізингоотримувачу. У зв’язку з цим, він направив лізингоотримувачу Акт на зменшення вартості автомобіля, а також РК до ПН. Як лізингоотримувачу відобразити в бухгалтерському і податковому обліку з ПДВ таке зменшення вартості об’єкту лізингу?
    16.12.202511
  • Обмеження щодо кількості символів в графі 2 податкової накладної та графі 3 розрахунку коригування
    Обмежень щодо кількості символів, які допускаються при заповненні графи 2 податкової накладної та графи 3 розрахунку коригування, не передбачено
    15.12.2025222
  • Зведена ПН при продажу уціненого імпортного товару
    Підприємство на ЄП імпортувало товар у серпні 2023 року (собівартість з митними платежами і ПДВ — 130 000 грн). З 01.10.2023 року підприємство стало платником ПДВ і перейшло на загальну систему. У листопаді 2025 року товар вирішено уцінити та продати нижче ціни придбання. Чи потрібно складати зведену податкову накладну на різницю між ціною придбання та договірною вартістю при реалізації?
    15.12.202519