Якщо автомобіль буде продаватись фізичній особі як транспортний засіб, з переоформленням його на покупця у загальному порядку, то можливостей для зменшення суми податків не так вже й багато. Тут можна регулювати хіба що продажну ціну автомобіля, щоб сплачувати менше ПДФО та ВЗ з різниці між його продажною ціною та ринковою вартістю, а ПДВ в будь-якому випадку буде нараховуватись на балансову вартість.
Можливий варіант зниження податкового навантаження, якщо зняти це авто з державного обліку та продавати його як запчастини, а не як транспортний засіб. Але тоді у покупця будуть проблеми з поверненням автомобіля на державний облік, і це може не відповідати цілям покупця, який бажає придбати авто як транспортний засіб. Втім, це вже виходить за рамки оподаткування та обліку.
Продаж автомобіля як транспортного засобу: бухоблік, податок на прибуток та ПДВ
Автомобіль, який потрапив у ДТП і більше не буде використовуватися в діяльності підприємства, можна списати або продати. В зазначеному випадку обрано варіант продажу автомобіля фізичній особі.
В бухобліку підприємства такий продаж відображається за загальними правилами – див. таблицю.
Якщо підприємство застосовує податкові різниці, то відповідно до пп. 138.1 та 138.2 ПКУ:
- фінрезультат до оподаткування збільшується на суму залишкової вартості автомобіля в бухобліку;
- фінрезультат до оподаткування зменшується на суму залишкової вартості автомобіля, визначеної з урахуванням пп. 138.3 ПКУ.
ПДВ нараховується на продажну ціну та на різницю між продажною ціною та балансовою вартістю, і уникнути цього не вдасться.
Якщо фізособа купує авто за зниженою вартістю, вона отримує індивідуальну знижку, яка є додатковим благом відповідно до пп. «е» пп. 164.2.17 ПКУ. ПДФО та ВЗ виникають тоді, коли ціна продажу товару нижча його ринкової ціни (увага! ціна продажу порівнюється з ринковою ціною, а не із залишковою вартістю ОЗ!).
Згідно з пп. 14.1.71 ПКУ звичайна ціна - це ціна товарів (робіт, послуг), визначена сторонами договору, якщо інше не встановлено ПКУ. Якщо не доведено протилежне, то вважається, що така звичайна ціна відповідає рівню ринкових цін.
Ринковою ціною є ціна, за якою товари (роботи, послуги) передаються іншому власнику за умови, що продавець бажає передати такі товари (роботи, послуги), а покупець бажає їх отримати на добровільній основі, обидві сторони є взаємно незалежними юридично та фактично, володіють достатньою інформацією про такі товари (роботи, послуги), а також ціни, які склалися на ринку ідентичних (а за їх відсутності - однорідних) товарів робіт, послуг) у порівняних економічних (комерційних) умовах (пп. 14.1.219 ПКУ).
На сьогодні немає жодних правил визначення звичайної ціни для даного випадку, тобто платники вільні у виборі. Формально з метою визначення доходу від продажу ОЗ звичайною ціною, тобто ринковою, буде вважатися його ціна, передбачена умовами договору. З метою уникнення сплати ПДФО та ВЗ можна доводити, що договірна ціна 50 тис. грн без ПДВ, за якою проданий автомобіль, відповідає ринковій ціні такого авто в аналогічному стані після ДТП. Для аргументації можна використати і дані про матеріальний збиток в сумі 212 тис. грн без ПДВ, але тут виникає питання, від якої вартості автомобіля віднімати ці 212 тис. грн – від його первісної вартості чи тієї вартості, яку він мав до ДТП. На нашу думку, логічніше другий варіант, адже вартість автомобіля знижується протягом строку його експлуатації. Оскільки експертна оцінка автомобіля в стані до ДТП вже не може бути проведена, можна відштовхуватися від його балансової вартості на момент ДТП – 166 тис. грн. За умовами запитання, вартість збитків навіть більша, ніж балансова вартість автомобіля, тож формально його ринкова вартість тепер може вважатися нульовою, а відтак ціна продажу 50 тис. грн без ПДВ може вважатися ринковою. Замість балансової вартості можна також взяти середньоринкову вартість автомобіля, яку визначає Мінекономіки тут, і відняти вартість збитків від неї. Втім, чи переконають ці аргументи перевіряючих – невідомо.
Крім цього, можна порівняти ринкові ціни за даними відкритих джерел на аналогічні автомобілі в аналогічному стані, і якщо вони близькі до договірної ціни, можна не нараховувати ПДФО та ВЗ.
Ще одним варіантом доведення ринкової ціни є проведення експертної оцінки автомобіля сертифікованим оцінювачем згідно з Законом про оцінку майна, але така оцінка потребує додаткових витрат і експертна оцінка автомобіля може бути більше, ніж 50 тис. грн.
Загалом, не можна виключати можливості виникнення розбіжностей з контролюючими органами щодо правильності визначення звичайної ціни для цілей оподаткування і необхідності доведення такої ціни.
Продаж матеріалів після ліквідації автомобіля та зняття його з державного обліку
Цей варіант продажу дозволить уникнути сплати ПДВ на залишкову вартість автомобіля та ПДФО + ВЗ на суму знижки зі звичайної ціни. Проте він може бути неприйнятним для покупця, якому потрібний саме автомобіль, а не сукупність кузова та запчастин. Втім, розглянемо його тезисно:
- В бухобліку автомобіль списується з балансу як ОЗ, що непридатний для використання і від його ліквідації оприбутковуються «інші матеріали» на рахунок 209. Одночасно автомобіль знімається з державного обліку
- ПДВ на балансову вартість авто не нараховується, якщо буде складений акт ліквідації автомобіля відповідно до вимог абзацу другого п. 189.9 ПКУ і автомобіль буде знятий з обліку.
- Покупець-фізособа купує не автомобіль як ТЗ, а кузов та запчастини за ціною, яку склали сторони договору для цих матеріалів, тому питання про ПДФО та ВЗ зі знижки не виникає.
- Покупець не зможе використовувати автомобіль за призначенням, оскільки він знятий з державного обліку.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити