Головна Усі консультації Оподаткування ПДВ

Чи можна скласти нову ПН при зміні номенклатури оплаченого товару?

По рахунках №1 на 10 грн, №2 на 20 грн були складені ПН на авансові платежі. При відвантаженні товару були складені накладні №1 на 15 грн та №2 на 15 грн з іншою номенклатурою. Чи можливо скласти РК до ПН на аванси з кодом 103 на повернення товару з одночасним складанням нових ПН на відвантаження за накладними №1 та №2?

Відповідно до п. 185.1 ПКУ об'єктом оподаткування є операції платників ПДВ з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України. Це означає, що для цілей оподаткування ПДВ розглядається кожна операція окремо.

Згідно з п. 187.1 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів/послуг (за кожною окремою операцією) вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше (так зване «правило першої події»):

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню;

б) дата відвантаження товарів.

Тож для того, щоб визначитися, коли настають перша та друга події по одній і тій самій оподатковуваній операції, платник ПДВ самостійно визначає ці події та межі окремих операцій. Тут є два варіанти.

Перший варіант: вважати, що постачання іншої номенклатури товару є другою подією після отримання оплати за попередню номенклатуру, тобто продовженням операції з реалізації товару, яка почалася з отримання авансу. Якщо в рахунку на оплату було зазначено інший товар, ніж той, що був фактично відвантажений, постачальник вважає факт відвантаження товару другою подією, але з іншою номенклатурою.

В такому разі постачальник складає нульовий розрахунок коригування до податкової накладної на передплату з причиною коригування 104 «зміна номенклатури». Ця причина зазначається у випадку, якщо після отримання попередньої оплати змінюється номенклатура товарів/послуг. Коригування проводиться двома рядками: першим рядком обнуляється рядок податкової накладної, номенклатура товарів/послуг за яким змінюється, а другим — додається нова (змінена) товарна позиція (номенклатура). Перевага цього варіанту – нульовий РК, сума ПДВ не змінюється і такий РК постачальник реєструє самостійно.

Цей варіант не потребує додаткового документального оформлення, достатньо тільки РК з причиною коригування 104.

Другий варіант: вважати, що постачання іншого товару – це нова оподатковувана операція, не пов’язана з раніше отриманою оплатою, а ця раніше отримана передплата окремо зараховується в оплату такого іншого товару. Таке рішення про зарахування слід оформити документально, наприклад, оформити з покупцем додаткову угоду до договору (якщо укладався договір), або виставити покупцю новий рахунок на нову номенклатуру (якщо окремий договір не укладався). Потім обмінятися листами з покупцем про зарахування попередньої передплати в рахунок оплати відвантаженої іншої номенклатури.

Тоді з’являється підстава для розмежування операцій оплати одного товару і відвантаження іншого товару як двох різних операцій. В цьому випадку слід «обнулити» ПН на передплату – скласти РК з причиною коригування 103 «Повернення товару або авансових платежів», а потім скласти нову ПН на відвантаження іншого товару, яке буде першою подією для нової операції. Зарахування попередньої оплати в рахунок компенсації поставленого товару буде вже другою подією. Нова ПН складається на дату відвантаження нового товару, а РК – на дату прийняття рішення про зарахування передплати в рахунок поставки. Дата складання РК може збігатися з датою поставки іншого товару або бути пізніше (приміром, СГ міг і пізніше зарахувати передплату в рахунок компенсації нової поставки).

Оскільки тут буде РК на зменшення суми ПДВ, то постачальник повинен скласти та підписати РК, а потім переслати його покупцю, а покупець вже зареєструє такий РК в ЄРПН. Постачальник реєструє податкову накладну з новою номенклатурою в загальному порядку.

Нагадаємо, що на даний час ЄРПН не працює і реєстрація ПН і РК поки неможлива. Втім, Д. Гетманцев вже обіцяє відновити реєстрацію ПН та РК – див. тут.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 64 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Єгорова Юлія
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Оподаткування / ПДВ
Теги:
ПДВ , Податкова накладна

30 днiв передплати безкоштовно!

Коментарі: 0

Новини по темі

Консультації по темі