Підприємницькі доходи і витрати
Особливості податкового обліку і визначення підприємницького оподатковуваного доходу ФОП на загальній системі встановлено ст. 177 ПКУ. Але, на жаль, ситуація з продажем ОЗ, які ФОП використовував у власній діяльності і амортизував, в цій статті не врегульована.
Хоча цілком логічно вважати, що дохід від продажу слід включити до складу підприємницьких доходів, а залишкову вартість ОЗ до складу підприємницьких витрат.
Знову-таки, прямо про це в ст. 177 ПКУ не написано, але випливає з логіки податкового обліку.
По-перше, ст. 177 ПКУ дозволено до складу витрат включати амортизаційні відрахування.
По-друге, відповідно до пп. 177.4.6 ПКУ повністю включаються до складу витрат звітного періоду витрати на ліквідацію основних засобів (у частині залишкової вартості).
Тобто, якщо при ліквідації ОЗ ПКУ приписує залишкову вартість віднести до складу витрат, то при продажу тим паче потрібно це зробити.
Читаємо відповідь на подібне питання в підкатегорії 104.04, ЗІР: «Чи включається до складу доходів (витрат) ФОП на загальній системі оподаткування вартість проданого (безоплатно переданого) касового апарату?».
Податкова відповідає:
- У разі продажу касового апарату, який відноситься до основного засобу, дохід фізичної особи – підприємця збільшується на суму вартості проданого об’єкта (але не менше залишкової вартості), визначеної відповідно до правил бухгалтерського обліку.
- Водночас така фізична особа має право включити до складу витрат залишкову вартість реалізованого об’єкта основних засобів.
Таку саму консультацію ГУ ДПС у Черкаській області читаємо також тут.
Але варто сказати, що оскільки в ст. 177 ПКУ такий порядок не прописаний, для уникнення непорозумінь з податковою може бути доречним отримати з наведеного питання індивідуальну податкову консультацію саме для випадку продажу автомобіля.
ПДВ
ФОП придбав тягач для використання в господарській діяльності і відобразив ПК з ПДВ. Таким чином, операція продажу такого тягача буде операцією постачання, за якою нараховується ПЗ з ПДВ (згідно з пп. «а» п. 185.1 ПКУ, якщо місце постачання знаходиться на митній території України).
В такому разі база оподаткування визначається виходячи з договірної вартості постачання тягача, яка не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.
Якщо договірна вартість нижча за залишкову, доведеться складати дві ПН – одну на договірну ціну, другу на різницю між залишковою і договірною вартістю.
Чи можна тягач (об’єкт ОЗ) продати за готівку?
Жодних заборон стосовно способу отримання оплати ФОПом за продане майно чинне законодавство не містить. Тому ФОП може продати за готівку.
Але постає питання – чи обов’язково проводити таку операцію через РРО?
Знову-таки, подібна ситуація прямо Законом про РРО не врегульована.
З формальної сторони, потрібно проводити через РРО. Адже при продажу майна за готівку формально здійснюється розрахункова операція – отримання готівки за місцем продажу товару (майна).
Але подеколи податкова консультує про відсутність підстав для застосування РРО.
Наприклад, читаємо відповідь податкової на питання в підкатегорії 109.02, ЗІР: «Чи потрібно при продажу ОЗ, які згідно бухгалтерського обліку обліковувались на рахунку «Основні засоби» застосовувати РРО?».
Податкова відповідає, що у разі продажу основних засобів (основних фондів) за готівкові кошти, які вилучені з активів (списані з балансу) внаслідок їх продажу і які згідно бухгалтерського обліку обліковувались на рахунку 10 «Основні засоби», суб’єкти господарювання можуть проводити такі розрахунки у касах таких суб’єктів з оформленням прибуткових і видаткових касових ордерів та видачею відповідних квитанцій, підписаних головним бухгалтером або особою, уповноваженою керівником, підпис яких може бути засвідчений відбитком печатки цієї/цього установи/підприємства (використання печатки не є обов’язковим), або у безготівковій формі через банківські установи.
Крім того, податкова зазначає, що у разі здійснення розрахунків в касі у готівковій формі суб’єкти господарювання зобов’язані дотримуватись вимог Положення №148.
Таку саму консультацію ГУ ДПС у Запорізькій області читаємо також тут.
Тут варто зазначити, що в консультації розглянуті нюанси для юридичних осіб, а не для ФОП.
Але для ФОП діє та сама логіка – у разі продажу ОЗ, який ФОП амортизував, застосовувати РРО не потрібно. Єдине – для ФОП Положенням №148 не передбачено мати касу, встановлювати ліміт каси, оформляти прибуткові і видаткові ордери. Оформити отримання готівки від покупця ФОП може розпискою, товарним чеком, актом. Або і прибутковим касовим ордером.
Але ФОП має врахувати норми п. 6 Положення №148, згідно з яким суб'єкти господарювання мають право здійснювати розрахунки готівкою протягом одного дня за одним або кількома платіжними документами між собою - у розмірі до 10000 (десяти тисяч) гривень включно.
Таким чином, протягом одного дня ФОП продавець може отримати від ФОП покупця кошти в сумі не більше 10000 грн.
***
Читайте також:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити