• Посилання скопійовано

Договір комісії з комітентом-нерезидентом на оренду офіса в Україні: що з ПДВ?

Юрособа-нерезидент укладає договір комісії з ТОВ-резидентом на оренду офісу в інтересах нерезидента. ТОВ-комісіонер укладає договір оренди офісу на митній території України за рахунок комітента. Комітент перераховує комісіонеру кошти на оплату оренди з урахуванням комісійної винагороди ТОВ. Як оподатковуються ПДВ такі операції?

Суть ситуації полягає в тому, що резидент України – ТОВ виступає комісіонером за договором комісії на оренду офіса в інтересах комітента – нерезидента, і за це отримує комісійну винагороду.

Основні норми, що регулюють відносини сторін, які виникають за договором комісії, визначені главою 69 ЦКУ. За договором комісії комісіонер зобов'язується за дорученням комітента за плату вчинити один або кілька правочинів від свого імені, але за рахунок комітента (ст. 1011 ЦКУ).

Це означає, що комісіонер укладає угоди на користь комітента з третіми особами, в яких він, виступаючи від власного імені, вчиняє дії, спрямовані на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов'язків, тобто набуває зобов'язань за укладеними з третіми особами угодами (договорами) саме для себе, а не для комітента (ст. 202 ЦКУ). На відміну від договору доручення, де правочин, вчинений повіреним, створює, змінює, припиняє цивільні права та обов'язки довірителя (ч. 1 ст. 1000 ЦКУ).

Після виконання договору комісії (в даному випадку – після укладення договору оренди офіса) комісіонер повинен подати комітенту звіт комісіонера про виконану роботу. Надалі доцільно складати такі звіти щомісячно, у яких відображаються витрати комісіонера на оренду офіса у звітному місяці. Такий звіт буде підставою для того, щоб вважати кошти від комітента на оплату оренди транзитними коштами і не включати їх у доходи та у витрати комісіонера.

В бухобліку отримані кошти від комітента комісіонер обліковує як отриманий аванс: Дт 312  Кт 685. Нарахування орендної плати на користь орендодавця та за рахунок комісіонера: Дт 685 Кт 631.

Що стосується ПДВ, то базою оподаткування для товарів/послуг, що передаються чи отримуються у межах договорів комісії, є вартість постачання цих товарів/послуг, визначена у порядку, встановленому ст. 188 ПКУ, тобто на загальних підставах. З цього приводу див. нашу новину тут.

Оскільки з метою оподаткування операція з надання майна в оренду вважається постачанням послуг (це будь-яка операція, що не є постачанням товарів – див. пп.  14.1.185 ПКУ), то місце постачання послуг щодо оренди нерухомого майна визначатиметься за пп. 186.2.2 ПКУ, а саме за місцезнаходженням офісу як нерухомого майна.

За умовами запитання офіс знаходиться на митній території України, отже, комісіонер буде сплачувати орендодавцю орендну плату з ПДВ, а також буде зобов’язаний нараховувати ПДВ на суму відшкодування орендної плати, яку він отримує від нерезидента.  Тобто право на податковий кредит у складі орендної плати у комісіонера виникає незалежно від того, що комітент – нерезидент, адже місце постачання послуг з оренди – на митній території України і це для комісіонера буде оподатковуваною операцією.

Свою комісійну винагороду за надані посередницькі послуги комісіонер відображає як звичайні операції з постачання послуг. Місце постачання цих послуг у загальному випадку визначається за пп. 186.4 ПКУ – а саме місце реєстрації постачальника – комісіонера.

У тому разі, якщо з договора комісії чітко випливає, що комісійні послуги ТОВ пов’язані виключно з нерухомим майном, вони можуть вважатися «іншими послугами за місцезнаходженням нерухомого майна», і місце їх постачання буде визначатися за місцезнаходженням офісу – пп. 186.2.2 ПКУ. 

У даній ситуації обидва варіанти дають один і той самий результат – послуги комісіонера постачаються на митній території України і оподатковуються ПДВ на загальних підставах.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Податковий кредит за розблокованою ПН: облік та різниці для "високодоходників"
    Податкова накладна постачальника була заблокована в грудні 2022 року, у березні 2023 року її розблокували, але підприємство не помітило інформацію про розблокування і не включило ПН до податкового кредиту. Куди тепер віднести втрачений податковий кредит з ПДВ – на рахунок 441 чи 949? Чи виникають податкові різниці для "високодоходників"?
    Сьогодні 10:1035
  • Чи враховується акциз при визначенні обсягу оподаткованих операцій для обов’язкової реєстрації платником ПДВ?
    При розрахунку загальної суми від здійснення операцій з постачання, що підлягають оподаткуванню ПДВ, нарахована протягом останніх 12 календарних місяців для визначення необхідності обов’язкової реєстрації платником ПДВ сума акцизного податку не враховується
    08.12.202513
  • Дата РК при поверненні товару та наявності передплати
    У жовтні здійснено оплату та відвантаження товару. 3 листопада покупець повертає товар, 20 листопада продавець повертає кошти. Якою датою складати РК до ПН, якщо податкові зобов'язання з ПДВ у продавця не зменшились через наявність передплати за іншими операціями? Чи потрібні додаткові документи?
    08.12.202556
  • Продаж електромобіля: що з ПДВ?
    Підприємство придбало новий електромобіль без ПДВ (звільнено до 31.12.2025 р.). Чи має підприємство нарахувати ПДВ при подальшому продажу цього автомобіля?
    08.12.2025139
  • Бюджетне відшкодування ПДВ після закінчення строку 1095 днів
    У Додатку 2 до декларації з ПДВ відображаються суми податкового кредиту, які виникли у травні 2022 року. На сьогодні (листопад 2025 року) вже минув строк 1095 днів із дати формування цього податкового кредиту, при цьому всі суми ПДВ були фактично сплачені постачальникам у вартості ТМЦ. Чи має підприємство право на бюджетне відшкодування за сумою цього податкового кредиту після спливу строку 1095 днів?
    04.12.202531