• Посилання скопійовано

Зміна ставки ЄП з 5% до 3% у разі добровільної реєстрації платником ПДВ

ФОП ІІІ групи сплачує ЄП за ставкою 5%. Діяльність – експорт ІТ-послуг за КВЕДом 62.01. Місцем постачання ІТ-послуг є місце перебування замовника за межами митної території України. Чи можна змінити ставку ЄП з 5% на 3% шляхом добровільної реєстрації платником ПДВ і які наслідки це матиме для податкової звітності?

Так, будь-який суб’єкт господарювання може добровільно зареєструватися платником ПДВ. Про порядок добровільної реєстрації платником ПДВ читайте у нашій аналітиці тут, а також про зміни, що сталися у 2020 році, читайте тут та тут.

Зокрема, з 23 травня 2020 р. змінено термін подання заяви на реєстрацію платником ПДВ і для платників єдиного податку в разі зміни ними ставки єдиного податку з 5% на 3%. Реєстраційна заява в цьому випадку подається не пізніше ніж за 10 календарних днів до початку календарного місяця, в якому буде застосовуватися ставка єдиного податку, що передбачає сплату ПДВ (раніше було не пізніше ніж за 15 календарних днів).

Заява про реєстрацію особи як платника податку має бути подана до контролюючого органу виключно засобами електронного зв'язку в електронній формі.

Після реєстрації платником ПДВ ФОПу потрібно буде складати та подавати декларацію з ПДВ. У декларації слід буде відображати обсяг наданих ІТ-послуг у рядку 5 декларації з розшифруванням їх у таблиці 1 додатку Д6 до декларації.

Оскільки всі операції ФОП плануються як такі, що не є об’єктом оподаткування ПДВ (бо це послуги з місцем постачання за межами митної території України), то потрібно буде ще й нараховувати податкові зобов’язання відповідно до пп. 198.5 ПКУ, якщо у звітному місяці ФОП отримає вхідні податкові накладні. Податковий кредит з ПДВ потраплятиме у підрядки  10.1, 10.2 та 10.3 та у додаток Д5, а податкові зобов’язання за пп. 198.5 ПКУ – відображаються у підрядках 4.1 та 4.2, а також у додатку Д5.

Таким чином, декларація з ПДВ буде нульова – рядки 18 та 19 заповнюватись не будуть.

Наприклад, вартість наданих  ІТ-послуг становить 120000 грн, за звітний місяць ФОП придбав витратні матеріали для оргтехніки і канцтовари на суму 2400 грн, в тому числі 400 грн ПДВ. Постачальник зареєстрував ПН на суму 400 грн ПДВ. ФОП нараховує податкові зобов’язання на ці 400 грн, складає та реєструє податкову накладну. Як її скласти, ми писали тут.

Декларація з ПДВ  буде заповнена так:

  • Підрядок 4.1, колонка А – 2000 грн, колонка Б – 400 грн; з розшифруванням у рядку «6000000000000 (рядок 4.1 декларації)» таблиці 1 додатку Д5;
  • Рядок 5, колонка А – 120000 грн, у таблиці 1 додатку Д6 буде зазначено один рядок у частині «Операції з постачання послуг за межами митної території України та послуг, місце постачання яких визначено відповідно до пп. 186.2, 186.3 ПКУ за межами митної території України», в сумі 120000 грн;
  • Рядок 9, колонка Б – 400 грн;
  • Підрядок 10.1, колонка А – 2000 грн, колонка Б – 400 грн, з розшифруванням у таблиці 2 додатку Д5;
  • Рядок 17, колонка Б – 400 грн.

Оскільки значення рядків 9 та 17 будуть одинаковими (податковий кредит та нарахування ПЗ згідно з пп. 198.5 ПКУ у такій же сумі), то розділ ІІІ декларації буде нульовим, і ПДВ до сплати не виникає.

Проте разом з цим ставка єдиного податку буде вже не 5%, а 3%, тому дохід ФОП від надання ІТ-послуг буде зазначатись в рядку 05 декларації з єдиного податку, а сума єдиного податку – у рядку 10 декларації.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Ідентичність назв товарів у податкових накладних
    Чи є обов'язковою повна відповідність назви товару у вхідних (отриманих) та вихідних (складених) податкових накладних? Які ризики виникають у разі відмінностей та як їх уникнути?
    03.10.202535
  • Відображення податкового кредиту після спливу 365 днів
    Підприємство отримало податкову накладну, складену датою грудня 2022 року, але не відобразило податковий кредит у встановлений строк (365 календарних днів). Чи є правовий механізм для відображення такого податкового кредиту у декларації з ПДВ у жовтні 2025 року, попри сплив річного терміну згідно з чинним законодавством України?
    03.10.2025320
  • Відображення в податковому обліку з ПДВ покупця списання простроченої кредиторки без розрахунків з резидентами
    Платник податку – покупець нараховує ПЗ з ПДВ у податковому періоді, в якому відбувається списання кредиторської заборгованості, та складає і реєструє в ЄРПН відповідну податкову накладну
    02.10.202550
  • Оплата від покупця зарахована наступного дня: яка дата ПН?
    Виникло питання щодо дати виписки ПН: перша подія - покупець сплатив за товар 19 вересня, підтверджується платіжним дорученням та банківською випискою. Банк зарахував кошти на рахунок продавця 22 вересня, що підтверджується банківською випискою. Якою датою продавець має виписати ПН? Які документи потрібні для покупця і продавця, щоб не було заперечень у ДПС?
    30.09.2025125
  • Як відобразити доплачене мито та ПДВ за МД 2023 року?
    В грудні 2023 року було коригування митної вартості імпортованого товару згідно зі ст. 55 МКУ. Внаслідок коригування було збільшено суму ввізного мита та ПДВ. Оскільки підприємство планувало відразу подавати до суду, собівартість товару не була збільшена на суму доплаченого мита, а сума доплаченого ПДВ не була включена до податкового кредиту. У вересні 2025 року отримано рішення суду не на користь підприємства. Як тепер відкоригувати податковий кредит та собівартість товару?
    30.09.202530