• Посилання скопійовано

Клінінгові послуги посольству Естонії в Україні: що з ПДВ?

Фірма уклала договір з посольством Естонії в України про надання клінінгових послуг. Які особливості оподаткування ПДВ та відображення в звітності такої операції?

Насамперед зазначимо, що надання клінінгових послуг відповідає коду КВЕД 81.21 «Діяльність із загального прибирання будинків»

Згідно з Методологічними основами та поясненнями до позиції Класифікації видів економічної діяльності, затвердженими наказом Держкомстату від 23.12.2011 р. №396, клас 81.21 включає:

- загальне (неспеціалізоване) прибирання всіх типів будівель, таких як: офіси, будинки або квартири, фабрики, магазини, установи;

- загальне (неспеціалізоване) прибирання інших приміщень комерційного та професійного призначення, а також багатоквартирних будівель.

Ця діяльність в основному полягає у прибиранні внутрішніх приміщень, у той же час може включати миття прилеглих зовнішніх об'єктів, таких як вікна або проходи.

Клас 81.21 не включає діяльність зі спеціального чищення, наприклад, чищення вікон, труб, камінів і димоходів, плит, печей, сміттєспалювачів, бойлерів, вентиляційних шахт, витяжних пристроїв, див. 81.22.

 

Щодо звільнення від ПДВ

Відповідно до п. 197.2 ПКУ від оподаткування ПДВ звільняються операції з постачання та ввезення на митну територію України товарів/послуг, передбачених:

- для власних потреб дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав і представництв міжнародних організацій в Україні;

- для використання особами з числа дипломатичного персоналу цих дипломатичних місій та членами їх сімей, які проживають разом з ними.

Порядок звільнення від обкладення податком на додану вартість операцій з постачання та ввезення на митну територію України товарів і послуг, передбачених для власних потреб дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав і представництв міжнародних організацій в Україні, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу дипломатичних місій та членами їх сімей, які проживають разом з ними, затверджено постановою Кабміну від 27.12.2010 р. №1240 (далі – Порядок №1240).

Згідно з п. 2 Порядку №1240 терміни, що вживаються у цьому Порядку, мають таке значення, зокрема:

товари і послуги, передбачені для використання особами з числа дипломатичного персоналу та членами їх сімей, – усі товари вітчизняного, іноземного виробництва і послуги, які ввозяться або постачаються в Україну для задоволення власних потреб (споживання) зазначених осіб та членів їх сімей;

товари і послуги, передбачені для власних потреб дипломатичних місій, – усі товари вітчизняного, іноземного виробництва і послуги, які постачаються або ввозяться в Україну виключно для службового користування та для використання (споживання) під час виконання службових обов'язків, зокрема офіційних прийомів.

Звільнення від оподаткування ПДВ у разі постачання товарів і послуг на митну територію України здійснюється шляхом щомісячного відшкодування сум ПДВ, фактично сплачених у складі вартості дипломатичними місіями, особами з числа дипломатичного персоналу та членами їх сімей під час придбання таких товарів і послуг на митній території України, за винятком операцій, які звільняються від обкладення ПДВ відповідно до п. 9 Порядку № 1240 (п. 6 Порядку №1240).

В п. 9 Порядку №1240 зазначено, що від оподаткування ПДВ звільняються виходячи з принципу взаємності, зокрема, операції, пов'язані з придбанням чи орендою службових, житлових і нежитлових приміщень для потреб дипломатичних представництв, установ та представництв міжнародних організацій, якщо контракти (договори) укладено від імені дипломатичної місії або держави, яка її направила. При цьому звільнення від оподаткування ПДВ операцій з оренди службових приміщень дипломатичних місій та житлових приміщень керівників дипломатичних представництв і консульських установ здійснюється без додержання принципу взаємності.

ГУ ДФС у м. Києві в листі від 20.05.2016 р. №11185/10/26-15-11-01-18 повідомляє, що при здійсненні операції з надання послуг з оренди житлового приміщення для потреб дипломатичних представництв, консульських установ іноземних держав і представництв міжнародних організацій в Україні ПДВ не нараховується на суму орендної плати, якщо договір оренди укладено безпосередньо з дипломатичними представництвами, установами та представництвами міжнародних організацій, якщо контракти (договори) укладено від імені дипломатичної місії або держави, яка її направила.

Отже, звільнення від оподаткування ПДВ, встановлене п. 197.2 ПКУ, застосовується лише у разі укладення договору на надання послуг з прибирання безпосередньо з дипломатичними представництвами, установами та представництвами міжнародних організацій, якщо контракти (договори) укладено від імені дипломатичної місії або держави, яка її направила. При цьому з метою уникнення неоднозначностей слід застосовувати назви видів послуг, що передбачені КВЕД, ПКУ та Порядком №1240.

У разі придбання з ПДВ миючих засобів, інвентарю, спецодягу виключно для здійснення операцій, звільнених від оподаткування на підставі п. 197.2 ПКУ, необхідно нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН зведену податкову накладну (далі – ПН). Такі вимоги містить пп. «б» п. 198.5 ПКУ.

У разі якщо придбані та/або виготовлені товари/послуги, необоротні активи (миючі засоби, інвентар, а також товари/послуги, необоротні активи, вартість яких включається до складу адміністративних витрат) частково використовуються в оподатковуваних операціях, а частково – ні, платник податку зобов'язаний нарахувати податкові зобов'язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п. 189.1 ПКУ, та не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду скласти і зареєструвати зведену податкову накладну в ЄРПН на загальну суму частки сплаченого (нарахованого) ПДВ при їх придбанні або виготовленні, яка відповідає частці використання таких товарів/послуг, необоротних активів в неоподатковуваних операціях (п. 199.1 ПКУ).

Частка використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях визначається у відсотках як відношення обсягів з постачання оподатковуваних операцій (без урахування сум ПДВ) за попередній календарний рік до сукупних обсягів постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій (без урахування сум ПДВ) за цей же попередній календарний рік. Визначена у процентах величина застосовується протягом поточного календарного року (п. 199.2 ПКУ).

Докладніше як нараховувати ПЗ з ПДВ, виходячи з визначеної частки використання на підставі п. 199.2 ПКУ див. тут https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/11089

Платники податку, в яких протягом попереднього календарного року були відсутні неоподатковувані операції, а почали здійснюватися лише у звітному періоді, а також новостворені платники ПДВ у поточному календарному році розраховують частку використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях на підставі розрахунку, визначеного за фактичними даними обсягів з постачання оподатковуваних та неоподатковуваних операцій першого звітного податкового періоду, в якому задекларовані такі операції.

Розрахунок частки використання товарів/послуг, необоротних активів в оподатковуваних операціях подається до контролюючого органу одночасно з податковою декларацією звітного податкового періоду, в якому задекларовані такі оподатковувані та неоподатковувані операції (п. 199.3 ПКУ).

 

Щодо складання податкових накладних

В п. 10 Порядку № 1307 зазначено, що ПН складається в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи, у разі постачання, зокрема для власних потреб дипломатичних місій в Україні, а також для використання особами з числа дипломатичного персоналу цих дипломатичних місій та членами їх сімей, які проживають разом з такими особами, товарів з оплатою у безготівковій формі та послуг, операції з постачання яких відповідно до п. 197.2 ПКУ звільняються від оподаткування ПДВ.

При цьому у ПН проставляється:

- у верхній лівій частині помітка «X»;

 - тип причини 12;

- у графі «Отримувач (покупець)» – найменування юридичної особи (дипломатичної місії) або ПІБ фізособи (особи з числа дипломатичного персоналу та членів їх сімей);

- у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» – умовний ІПН «200000000000»;

- у рядку ІХ розділу А – відповідна помітка;

- у графі 9 розділу – код пільги 14060440 (станом на 01.10.2019 р.).

У разі нарахування податкових зобов'язань відповідно до п.п. 198.5 та 199.1 ПКУ платник ПДВ складає окремі зведені ПН за товарами/послугами, необоротними активами, які призначаються для їх використання/починають використовуватися в операціях, звільнених від оподаткування (пп. 2 п. 11 Порядку №1307).

Такі зведені ПН складаються не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду із зазначенням у графі «Зведена податкова накладна» коду ознаки:

1 – у разі нарахування податкових зобов'язань відповідно до пп. «б» п. 198.5 ПКУ;

2 – у разі нарахування податкових зобов'язань відповідно до п. 199.1 ПКУ.

Крім того, окремі графи зведеної ПН заповнюються так:

- у графі «Зведена податкова накладна» робиться помітка «X»;

- у графі «Отримувач (покупець)» платник податку зазначає власне найменування (ПІБ);

- у рядку «Індивідуальний податковий номер отримувача (покупця)» проставляється умовний ІПН «600000000000»;

- у верхній лівій частині зазначається відповідний тип причини відповідно до п. 8 Порядку №1307 (а саме, 09 – Складена на постачання для операцій, які звільнені від оподаткування ПДВ).

 

Щодо відображення в Декларації з ПДВ

Операції, що розглядались, в Декларації з ПДВ за поточний звітний період, відображаються так:

- у рядку 4.1 – сума нарахованих податкових зобов'язань відповідно до п.п. 198.5 та 199.1 ПКУ за операціями, що оподатковуються за основною ставкою 20 %;

- у рядку 5 – операції, що звільнені від оподаткування (стаття 197 розділу V Кодексу, підрозділ 2 розділу XX Кодексу, міжнародні договори (угоди)).

До вказаних рядків обов’язково додаються додаток Д6 – до рядка 5 та додаток Д7 – до рядка 4.1.

Також читайте:

Нарахування ПЗ з ПДВ у випадку здійснення неоподатковуваних операцій https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/11535

Несвоєчасна реєстрація зведеної ПН на підставі пп. 199.1 ПКУ з ознакою «09»: чи буде штраф? https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/11737

Пропорційне віднесення сум податку до податкового кредиту з ПДВ https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/11469

Річний перерахунок ПДВ: як скласти РК до зведених ПН?

https://consulting.dtkt.ua/taxation/pdv/11542

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.20241 137
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249335
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435