Хоча у переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН не має згадки про ТТН, податківці все ж беруть до уваги інформацію із такого документу. Згідно з п. 14 Порядку №117 перелік документів включає, зокрема, первинні документи щодо постачання/придбання товарів. Тому під час перевірок податківці упереджено відносяться щодо зазначеної інформації у товарно-транспортній накладній.
Хоча зауважимо, що ТТН не може вважатися первинним документом для підтвердження послуги перевезення в світлі Закону про бухоблік та ПКУ. Проте цей документ підтверджує реальність операції перевезення і є одним із додаткових документів здійснення госпоперації.
Отже, основним документом на перевезення вантажів є ТТН, форму якої наведено в додатку 7 до Правил №363. Відповідно до п. 11.1 Порядку №363, ТТН може оформлюватися суб’єктом господарювання без дотримання форми, наведеної в додатку 7, за умови наявності в ній, зокрема, інформації про пункти навантаження та розвантаження із зазначенням повної адреси.
Податківці здійснюють відпрацювання ризикових контрагентів, фінансово-господарських операції з зазначеними контрагентами, щодо умов перевезення, пунктів навантаження та пунктів доставки, водіїв, які здійснювали перевезення та самих власників транспортних засобів, ІТС «Податковий блок», АІС «Митниця» та іншими наявними базами даних. Тому у випадку розбіжностей даних, це слугує належною доказовою базою для визнання операцій з перевезення не реальними. У випадку будь яких розбіжностей податківцями це сприймається як документування без фактичного здійснення операцій (див. тут).
Отже, ТТН підтверджує реальність операції перевезення і є одним із додаткових документів здійснення госпоперації (про це говорять й самі податківці у ІПК від 17.04.2019 р. №1637/6/99-99-15-03-02-15/ІПК).
Наприклад, у "ЗІР" (підкатегорія 102.02) податківці вважають, що покупець при визначенні фінрезультату до оподаткування відповідно до правил бухобліку не має підстав для врахування вартості послуг з перевезення вантажу при формуванні собівартості придбаних та реалізованих товарів, у разі відсутності товарно-транспортної документації, яка підтверджує отримання таких послуг, у тому числі, ТТН.
ТТН складається Замовником і виписується в кількості не менше чотирьох екземплярів (після набрання чинності наказом Мінінфраструктури №413 у трьох примірниках). Замовник - це вантажовідправник або вантажоодержувач, який уклав з перевізником договір про перевезення вантажів. За умовами запитання, замовником є вантажовідправник — постачальник товару. І ця особа засвідчує всі екземпляри ТТН підписом.
У випадку допущеної помилки, вважаємо, що виправити потрібно всі екземпляри складених ТТН. І рекомендуємо це зробити коректурним способом. Згідно з пп. 4.2 Положення №88 неправильний текст або цифри закреслюються і над закресленим надписується правильний текст або цифри. Закреслення здійснюється однією рискою так, аби можна було прочитати виправлене.
Тому з метою прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію ПН в ЄРПН платник податків може подати письмові пояснення, а також виправлену ТТН для уникнення ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів, неправильні дані, про які зазначено у помилковій ТТН.
Платник ПДВ має право подати письмові пояснення та копії документів до ДФС в електронній формі протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов’язання (п. 15 Порядку №117). Тому будьте уважними при заповненні товарно-транспортних накладних.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити