• Посилання скопійовано

Дата відвантаження та отримання товару не співпадають: коли визнавати витрати та ПЗ?

08.02 постачальник отримав передоплату у розмірі 10 тис. грн. 13.02 відвантажив товар перевізнику на суму 12 тис. грн. 18.02 покупець доплатив 2 тис. грн і лише 11.03 отримав від перевізника товар. Згідно з договором, право власності переходить до покупця при отриманні товару. Коли визнавати витрати та нараховувати податкові зобов'язання?

Дата складання ПН

За загальним правилом податкова накладна складається датою виникнення ПЗ у постачальника. Відповідно до п. 187.1 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з постачання товарів вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

  • дата зарахування коштів від покупця (замовника) як оплата товарів, що підлягають постачанню;
  • дата відвантаження товарів.

При цьому, як роз'яснюють податківці у ІПК від 12.04.2018 р. №1539/6/99-99-15-03-02-15/ІПК, з метою оподаткування ПДВ при здійсненні операцій з постачання товарів, оплата за які не відбулася і постачальник не визначає податкові зобов'язання за касовим методом, датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ вважається дата, на яку припадає початок передачі товару від постачальника або безпосередньо покупцю, або організації, яка здійснюватиме доставку покупцю цього товару будь-яким способом (перевезення, пересилання тощо).

Підтвердженням дати, на яку припадає початок передачі (переміщення) товару, є дата, вказана у документах на перевезення (переміщення, пересилання) товару, які відповідно до ст. 307 ГКУ оформляються в установленій формі із складанням комплекту перевізних документів з урахуванням виду транспорту, яким здійснюється перевезення.

Таким чином, постачальник складає одну ПН на суму передоплати 08.02.2019 р. (на 10 тис. грн), а другу - на дату відвантаження товару перевізнику 13.02.2019 р. (2 тис. грн).

Водночас, згідно з п. 198.2 ПКУ право на ПК у покупця виникне лише датою отримання такого товару від перевізника, оскільки саме на цю дату відбувається перехід права власності на товар і, відповідно, здійснюється операції з постачання товару.

 

Дата списання товарів

Згідно з п. 1 ст. 9 Закону про бухоблік підставою для бухобліку господарських операцій є первинні документи.

Оскільки на момент передачі товару перевізнику усі ризики та права власності на цей товар залишаються у покупця, він зобов’язаний обліковувати їх на своєму балансі. При цьому, списати з балансу такі товару постачальник зможе лише після переходу права власності на них до покупця (передачі товару від перевізника постачальнику). Документом, що засвідчує передачу права власності на товар є, зокрема, видаткова накладна.

Відповідно постачальник обліковує активи на балансі аж до моменту, коли буде складено відповідний первинний документ про передачу такого товару покупцю – лише після цього він має право списати такі товари з балансу (а отже, і визнати витрати у вигляді собівартості такого товару).

Окрім цього, відповідно до п. 8 П(С)БО 15 дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, інших активів) визнається, зокрема, в разі, якщо покупцеві передані ризики й вигоди, пов'язані з правом власності на продукцію (товар, інший актив).

Своєю чергою, витрати визнаються витратами певного періоду одночасно з визнанням доходу, для отримання якого вони здійснені (п. 7 П(С)БО 16).

Таким чином, як списання вартості товарів на собівартість, так і визнання доходу від реалізації таких товарів здійснюється датою переходу права власності на такий товар до покупця (в даному випадку -це дата передачі товару від перевізника покупцю).

Варто зазначити, що передачу товару перевізнику, до моменту їх передачі покупцю, постачальник може відобразити в аналітичному обліку (наприклад, створивши субрахунок 287 «Товари в дорозі»).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.20241 152
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249335
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435