• Посилання скопійовано

Коли складати ПН, якщо відвантажений товар буде оплачений бюджетними коштами?

Підприємство відвантажило товар бюджетній організації з подальшою оплатою за рахунок бюджетних коштів. Коли потрібно складати податкову накладну? Як виправити ситуацію, якщо податкову накладну було складено на дату відвантаження товару?

Відповідно до п. 187.7 ПКУ датою виникнення податкових зобов'язань з ПДВ у разі постачання товарів/послуг з оплатою за рахунок бюджетних коштів є дата зарахування таких коштів на банківський рахунок платника ПДВ або дата отримання відповідної компенсації у будь-якій іншій формі, включаючи зменшення заборгованості такого платника податку за його зобов'язаннями перед бюджетом.

Отже, при продажу товару з оплатою за рахунок бюджетних коштів слід  нараховувати ПЗ з ПДВ за датою надходження коштів в рахунок оплати за договором із такою бюджетною організацією.

Чинним законодавством не передбачено ув’язки дати ПН та дати видаткової накладної. ПН в даному разі складається за датою оплати покупцем, а видаткова накладна – датою відвантаження товару. Можливості вибору тут немає. Головним фактором, що визначає дату нарахування ПЗ, є статус оплати – вона повинна здійснюватися за рахунок бюджетних коштів. Дізнатися про те, що оплата надійшла за рахунок бюджетних коштів, можна за номером рахунку, з якого отримано таку оплату. 

Нормами ПКУ прямо не визначено, яким має бути підтвердження бюджетного джерела коштів на оплату товарів. Строго кажучи, умови договору з покупцем  та платіжні реквізити покупця, що вказані у договорі, ще не є формальною підставою для визначення належності операції до таких, на які поширюється п. 187.7 ПКУ. Головне – це фактичне надходження бюджетних коштів на рахунок продавця, коли продавець пересвідчиться, що на його рахунок дійсно надійшли бюджетні кошти.

Проте у разі, якщо першою подією є відвантаження товару, продавцю доводиться зважати на положення договору купівлі-продажу таких товарів, адже тільки на підставі таких умов договору можна пояснити той факт, що покупець не складав та не реєстрував податкову накладну, адже він чекав оплати за рахунок бюджетних коштів. Дещо раніше контролери і самі так роз’яснювали: «підтвердженням того, що товари/послуги оплачуються за рахунок бюджетних коштів, є наявність у договорі умови про оплату за поставлені товари/послуги з відповідного рахунку Держказначейства» (лист Міндоходів від 29.07.2013 р. №13292/7/99-99-19-04-02-17).

Якщо такого застереження у тексті договору немає, можна спиратися на банківські реквізити сторін, що зазвичай вказуються наприкінці договору. Якщо ані застереження про бюджетну оплату, ані «відповідних» реквізитів в договорі немає,  варто укласти додаткову угоду до договору, у якій все це і зазначити. Проте лише за фактом оплати буде остаточно ясно, що оплата здійснена за рахунок бюджетних коштів.

Нагадаємо, що в більшості випадків бюджетні організації спочатку воліють отримати товар, а потім вже розрахуватися за нього – внаслідок дії норм ст. 49 БКУ. Проте в окремих випадках (щодо деяких товарів, робіт, послуг) можлива й передоплата. Конкретний перелік товарів, робіт і послуг, за які бюджетники можуть здійснювати попередню оплату, її розмір та допустимі в таких випадках строки авансування визначено постановою КМУ від 23.04.2014 р. № 117.

Якщо податкова накладна помилково була складена на дату відвантаження товару, яке було першою подією, то її потрібно «анулювати» шляхом складання РК до неї з метою повного обнулення всього асортименту товарів, зазначеного у такій ПН. Такий РК складається з кодом причини коригування 103 «Повернення товару або авансових платежів». Більш докладно про складання РК за новими правилами з 1 грудня 2018 р. читайте тут>> 

На дату оплати за рахунок бюджетних коштів потрібно буде скласти нову ПН та зареєструвати її в ЄРПН.

Бухоблік сум ПДВ показаний у таблиці.

 

Таблиця

Продаж товару за рахунок бюджетних коштів

Зміст господарської операції

Бухгалтерський облік

Сума, грн.

Дт

Кт

Відвантажено товар покупцю

361

702

1200,00

Відображено суму ПДВ без зобов’язань перед бюджетом

702

643

200,00

Списано собівартість товару

902

281

650,00

Оплачено товари за рахунок бюджетних коштів та нараховано зобов’язання з ПДВ перед бюджетом згідно з п. 187.7 ПКУ

311

361

1200,00

643

641

200,00

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.20241 143
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249335
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435