• Посилання скопійовано

Чи повинна бути однаковою номенклатура в первинних документах і ПН та відповідати коду УКТ ЗЕД?

Підприємство вирощує джмелів для запилення рослин та продає їх у вуликах чи контейнерах. У специфікації зазначена номенклатура: «Живі джмелі земляні (Bombus terrestris) колоніями (сім’ями) в контейнерах (вуликах) по 120 робочих особин в кожному контейнері, для запилення рослин». Чи можна в первинних документах писати «вулик із джмелиною сім’єю»? Чи в первинній документації, зокрема, в податковій накладній зазначати номенклатуру за специфікацією?

У податковій накладній зазначаються обов'язкові реквізити, встановленні в п. 201.1 ПКУ, зокрема:

  • опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг;
  • код товару згідно з УКТ ЗЕД.

Відповідні вимоги містять пп. 1 та 2 п. 16 Порядку №1307.

ДФС в ІПК від 05.07.2018 р. №2979/6/99-99-15-03-02-15/ІПК повідомляє, що реквізит «опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг» податкової накладної має відповідати формулюванню у первинних документах, якими супроводжується постачання таких товарів/послуг.

 

Щодо специфікації 

Відповідно до ч. 2 ст. 266 ГКУ загальна кількість товарів, що підлягають поставці, їх часткове співвідношення (асортимент, сортамент, номенклатура) за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами визначаються специфікацією за згодою сторін, якщо інше не передбачено законом.

У коментарі ч. 2 ст. 266 ГКУ зазначено, що ця частина визначає право сторін узгодити між собою загальну кількість товарів, що становитимуть предмет договору поставки, їх часткове співвідношення (асортимент, сортамент, номенклатуру) за сортами, групами, підгрупами, видами, марками, типами, розмірами. У той же час це право сторін може бути обмежено законом, наприклад, це стосується випадків поставки на підставі державного замовлення.

Як правило, належні до поставки товари визначаються в договорі на основі замовлення покупця та погоджуються у специфікації. 

Чинне законодавство не містить легального визначення специфікації. 

У сучасній мові під специфікацією розуміють технічний документ, що включає назву частин, вузлів і деталей будь-якого виробу, вказує їх кількість, матеріал, вагу та інші дані. 

У правовій літературі, присвяченій договірному праву, виділяють специфікації двох видів:

  • по-перше, це документ, який містить детальну характеристику ознак товару. Такі випадки мають місце тоді, коли об'єм характеристик товару є значним та його неможливо розмістити у змісті договору;
  • по-друге, це документ, який містить увесь спектр товарів, що є предметом договору. Такі випадки мають місце, коли договір передбачає поставку великої кількості різних товарів.

Таким чином, ч. 2. ст. 266 ГКУ передбачає другий вид специфікації, яка, як і договір поставки, підлягає підписанню уповноваженими особами та є його невід'ємною частиною. Законодавець не забороняє сторонам узгоджувати декілька специфікацій до одного й того ж договору поставки. Таке найчастіше трапляються у випадку довгострокових поставок.

У специфікації товари можуть розміщатися за асортиментом, сортиментом, номенклатурою. Під асортиментом слід розуміти розподіл товарів за окремими групами та співвідношенням. 

Виділяють асортимент груповий і розгорнутий:

  • груповий асортимент – це співвідношення більш-менш значних груп певної продукції, обумовленої в договорі;
  • розгорнутий (або внутрішньогруповий) асортимент – це характеристика в договорі окремих груп належної до поставки продукції більш детальними показниками (за моделями, фасонами, артикулами, розмірами тощо). Якщо йдеться про поставку продукції, замість терміна «асортимент» іноді вживають рівнозначний термін «номенклатура».

Виходячи з того, що специфікацією є технічний документ, який містить детальну характеристику ознак товару, то первинних документах (видатковій накладній, товарно-транспортній накладній, рахунку-фактурі тощо) номенклатура товару, що постачається, може зазначатися більш стисло або узагальнено. Однак у податковій накладній реквізит «опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг» має співпадати з тією стислою чи узагальненою номенклатурою, яка зазначена саме в первинних документах.

 

Щодо коду товару згідно з УКТ ЗЕД

У пп. 2 п. 16 Порядку №1307 зазначено, що в графі 3.1 податкової накладної зазначається код товару згідно з УКТ ЗЕД на всіх етапах постачання товарів/послуг. Коди товарів згідно з УКТ ЗЕД затверджено Законом «Про Митний тариф України». Класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється за правилами, викладеними у додатку до Закону №584, які полягають у тому, що назви розділів, груп і підгруп наводяться лише для зручності користування УКТ ЗЕД. Для юридичних цілей класифікація товарів в УКТ ЗЕД здійснюється виходячи з назв товарних позицій і відповідних приміток до розділів чи груп і, якщо цими назвами не передбачено іншого, відповідно до таких правил.

За біологічною класифікацією джмелі відносяться до царства «тварини» класу «комахи», тож для них пропонуємо застовувати код УКТ ЗЕД 0106 49 00 90 - інші тварини, живі; комахи; інші; інші.

Для повної впевненості у правильності вибору коду УКТ ЗЕД та у разі виникнення необхідності визначення відповідності товарів певному коду товарної класифікації згідно з УКТ ЗЕД можна звернутися до Торгово-промислової палати України (її регіональних відділень) або науково-дослідного інституту судових експертиз. З питань визначення кодів послуг згідно з ДКПП доцільно звернутися до Мінекономрозвитку і торгівлі України.

На цьому також наголошували і податківці — дивіться, наприклад, ІПК ГУ ДФС у Харкiвськiй областi від 12.05.2017 р. № 152/ІПК/20-40-12-01-11, Офiсу великих платникiв податків ДФС від 12.05.2017 р. №158/ІПК/28-10-01-03-11 і від 12.05.2017 р. №157/ІПК/28-10-01-03-11.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Бондаренко Олена

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Оподаткування/ПДВ

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «ПДВ»

  • Відшкодування комунальних послуг орендарем: що з ПДВ?
    ТОВ-орендодавець, платник ПДВ, виставляє орендарю окремий рахунок на відшкодування комунальних послуг (за воду та електроенергію). Надавач комунальних послуг ОСББ, неплатник ПДВ. Як визначити базу оподаткування ПДВ даної операції?
    22.04.2024955
  • Повернення предмета лізингу: бухоблік та ПДВ
    Приватним нотаріусом було проведено вилучення та повернення від лізингоодержувача на користь лізингодавця товар – об'єкт фінлізингу. Лізингодавець зареєстрував податкові зобов'язання на лізингоодержувача в повному обсязі. Лізингоодержувач не складав акт на повернення товару. Які дії та проведення будуть у лізингоодержувача та лізингодавця?
    18.04.202429
  • ПН на реекспорт продукції, виготовленої з давальницької сировини
    Підприємство в митному режимі переробки ввозить на митну територію сировину нерезидента, переробляє і вивозить продукцію переробки в митному режимі реекспорту. Чи потрібно на операцію реекспорту складати податкову накладну?
    18.04.202429
  • Як скласти ПН на аванс, коли вартість робіт достовірно невідома?
    Замовником перераховано аванс за будівництво нежитлового об’єкта. Загальна вартість будівництва достовірно невідома, акти будуть закриватись щомісяця поетапно по формі КБ. На суму передплати виписано ПН на всю суму передплати з кількістю 1, одиниця виміру грн. Як має бути складена ПН за умови авансової оплати? На яку дату здійснюється РК: на дату проміжного акту чи на дату останнього акту за всіма ПН?
    17.04.20249255
  • ПДВ та облік при передачі продукції, якщо оплачує третя сторона
    Підприємство виробляє медичні меблі. За тристороннім договором покупцем (замовником) є лікарня, а оплачує благодійний фонд. Рахунок виставляється фонду, який оплачує 70% рахунку, потім меблі виробляються і передаються лікарні. Після підписання тристороннього акту прийому-передачі, фонд оплачує залишок 30%. Які особливості ПДВ? Як відображати в бухобліку?
    17.04.202435