ПКУ визначено, що від оподаткування ПДВ звільняються операції:
- з постачання товарів/послуг на митній території України, передбачених для надання гуманітарної допомоги в Українідипломатичними представництвами, консульськими установами іноземних держав і представництвами міжнародних організацій в Україні згідно з нормами Закону про гуманітарну допомогу №1192 (пп. 197.2 ПКУ).
- ввезення на митну територію України майна як гуманітарної допомоги, наданої згідно з нормами Закону про гуманітарну допомогу (пп. 197.11 ПКУ).
Від оподаткування ПДВ звільняються операції саме з надання гуманітарної допомоги. Окремо ПКУ визначення гуманітарної допомоги не наведено. Тому звертаємося безпосередньо до Закону про гуманітарну допомогу.
Гуманітарна допомога - цільова адресна безоплатна допомога у грошовій або натуральній формі, у вигляді безповоротної фінансової допомоги або добровільних пожертвувань, або допомога у вигляді виконання робіт, надання послуг, що надається іноземними та вітчизняними донорами з мотивів гуманності отримувачам гуманітарної допомоги в Україні або за кордоном, які потребують допомоги у зв’язку із соціальною незахищеністю, матеріальною незабезпеченістю, скрутним фінансовим становищем, введенням воєнного або надзвичайного стану, виникненням надзвичайної ситуації або тяжкою хворобою конкретної фізичної особи, а також для підготовки до збройного захисту держави та її захисту у разі збройної агресії або збройного конфлікту (ст. 1 Закону про гуманітарну допомогу).
Визнання товарів (робіт, послуг) гуманітарною допомогою здійснюється спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги у кожному конкретному випадку (центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення).
До спеціально уповноважених державних органів з питань гуманітарної допомоги належать:
- центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері соціального захисту населення;
- Рада міністрів Автономної Республіки Крим;
- обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації (ст. 4 Закону про гуманітарну допомогу).
До 1 квітня 2024 р. перехідний період для пропуску через митний кордон України гуманітарної допомоги, зокрема пропуск може здійснюватися шляхом подання у паперовому вигляді декларації про товари, що визнаються гуманітарною допомогою, заповненої особою, що перевозить відповідний товар, за формою згідно з додатком 1 до Порядку №953, без зазначення унікального коду гуманітарної допомоги, який надається автоматизованою системою реєстрації гуманітарної допомоги або з його зазначенням.
Гуманітарна допомога, ввезена без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги, щодо якої не завантажено звіт до 31 березня 2024 р., вважається такою, стосовно якої відсутній облік щодо її отримання та цільового використання, та використаною не за цільовим призначенням (Порядок №953).
Тобто з 1 квітня лишиться лише один доступний механізм – виключно цифровий. Порядок оформлення можете знайти тут.
Таким чином, якщо ввезення гуманітарної допомоги буде проведено без використання автоматизованої системи реєстрації гуманітарної допомоги після 31.03.2024 р., то вона є нецільовою та оподатковується ПДВ в загальному порядку.
Якщо ж підприємство витримає всі процедури щодо оформлення визначені Законом про гуманітарну допомогу та Порядком №953, то операції щодо отримання та розподілу гуманітарної допомоги будуть оподатковані відповідно ст. 197 ПКУ, як звільнені від оподаткування ПДВ.
***
Додатково читайте:
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити