• Посилання скопійовано

Не нараховувалася амортизація на основні засоби: чи потрібно це виправляти?

Підприємство має основні засоби, за якими декілька років не нараховувалася амортизація. Як почати нараховувати амортизацію? Чи потрібно робити індексацію таких основних засобів?

Відповідно до п. 23 П(С)БО 7 нарахування амортизації здійснюється протягом строку корисного використання (експлуатації) об'єкта, який встановлюється підприємством/установою (у розпорядчому акті) при визнанні цього об'єкта активом (при зарахуванні на баланс), і призупиняється на період його реконструкції, модернізації, добудови, дообладнання та консервації. Якщо фактично основні засоби не використовувались протягом останніх кількох років, то це повинно бути оформлено як консервація таких ОЗ, і на цій підставі амортизація на такі ОЗ не нараховується протягом періоду консервації як для цілей бухобліку, так і для цілей податкового обліку (додатково див. лист ДФСУ від 25.01.2017 р. №1468/6/99-99-15-02-02-15 та наш коментар до нього).

Якщо протягом останніх кількох років ОЗ фактично використовувались, а амортизація не нараховувалась, то це є помилкою, яку потрібно виправити. Для виправлення помилки потрібно з’ясувати, за якими методами нараховувалася амортизація та за якими параметрами (строк корисного користування, ліквідаційна вартість тощо). За небхідності ці методи і параметри можна переглянути та встановити нові, для чого видається наказ керівника підприємства.

Далі слід донарахувати амортизацію за всі минулі періоди, коли ОЗ використовувались, та внести зміни до фінансової звітності. Якщо підприємство – платник податку на прибуток, то йому потрібно розрахувати амортизацію за правилами, встановленими у ст. 138 ПКУ, та внести зміни до декларацій з податку на прибуток за минулі періоди.

Підприємства, у яких обсяг річного доходу за минулий рік не перевищує 20 млн грн, мають право не коригувати фінрезультат для цілей оподаткування (пп. 134.1.1 ПКУ). У іншому разі, якщо річний дохід більше 20 млн грн або коли не було прийнято рішення про застосування різниць,  таке коригування є обов’язковим. Коригування фінрезультату, що пов’язані з обліком основних засобів, наведені у ст. 138 ПКУ, з урахуванням п. 11п. 19  та п. 43 (щодо прискореної амортизації)  підрозділу 4 розділу ХХ ПКУ.

Поняття індексації основних засобів існувало в часи ведення окремого податкового обліку з податку на прибуток. Зараз воно вже не застосовується. Але зауважимо, що норми П(С)БО 7 передбачають можливість переоцінки ОЗ: відповідно до п. 16 П(С)БО 7 підприємство/установа може переоцінювати об'єкт основних засобів, якщо залишкова вартість цього об'єкта суттєво відрізняється від його справедливої вартості на дату балансу. У разі переоцінки об'єкта основних засобів на таку ж дату здійснюється переоцінка всіх об'єктів групи основних засобів, до якої належить цей об'єкт. Більш докладно про переоцінку можна почитати у п. 1621 П(С)БО 7.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.202477
  • З якою періодичністю складати подорожній лист?
    Водії виїжджають за заявкою і після виконання замовлення можуть отримати наступну. Маршрут та дату повернення визначити складно. За якою формою складати подорожній лист? Чи можна скласти один подорожній лист на весь період поїздки (місяць та більше), чи під кожну заявку?
    22.03.2024932
  • Отримано credit memo: як врахувати?
    ТОВ - офіційний представник нерезидента в Україні щодо розповсюдження аудіо та відео-продукції. Протягом 2023 р. перевиконало план щодо підключення до інформаційного ресурсу користувачів. Нерезидент 28.02.2024 р. надав credіt memo ТОВ, що має бути врахований при розрахунку за послуги з нерезидентом у лютому та березні 2024 р. Чи має ТОВ скоригувати фінрезультат за 2023 р., оскільки credit memo за результатами роботи 2023 р.? Чи потрібно нарахувати курсову різницю на дату проведення акту від нерезидента ?
    15.03.202456
  • Придбання нерухомості комунальної власності, у якій вже є орендарі
    Підприємство придбало нежитлову нерухомість на аукціоні. В договорі купівлі-продажу об’єкту малої приватизації вказано, що приміщення надано в оренду до 2028 р. і цей договір чинний і для покупця. Майно перебувало в комунальній власності і передане пкупцю в день укладення договору балансоутримувачем. Як відобразити придбання такої нерухомості в обліку? Коли вводити в експлуатацію, якщо акт прийому-передачі майна від 15.02.2023 р.? Як відображати відносини з орендарем? Чи потрібна додаткова угода до договору оренди?
    14.03.202422
  • Чи включати адмінвитрати при обчисленні вартості видобутої корисної копалини?
    При обчисленні вартості видобутої корисної копалини за розрахунковою вартістю до витрат потрібно включати адміністративні витрати чи ні? Місцеві податківці сказали, що потрібно включати, адже підприємство займається тільки виробництвом каменю та щебеню, тому потрібно включати всі витрати, крім витрат на збут. Сказали, що є роз'яснення ДПС, але ми не знайшли
    11.03.202428