• Посилання скопійовано

Повернення передоплати від постачальника за допомогою виконавчої служби

Підприємство у 2016 році перерахувало аванс фірмі за міндобриво. Фірма міндобриво не поставила і грошей не повернула, тому було відкрито виконавче провадження на примусове стягнення боргу. У вересні 2017 р. виконавча служба частину грошей нарахувала. Як це все відобразити проводками та як відкоригувати податковий кредит?

В бухобліку здійснена передоплата (аванс) за товар, перерахована іншому підприємству, відображається проведенням: Дт 371 Кт 311. 

Тобто, одночасно із списанням коштів з банківського рахунку (зменшення активів) відбувається визнання дебіторської заборгованості постачальника (збільшення активів). 

Коли у покупця виникає сумнів в тому, що така дебіторська заборгованість буде погашена (зокрема, поверненням авансу або постачанням товару), він нараховує резерв сумнівних боргів. 

Методи формування резерву сумнівних боргів наведено в п. 8 П(С)БО 10, а в додатку до цього стандарту є числові приклади застосування методів. Підприємство має право обрати будь-який метод із зазначених у П(С)БО 10.

Створення резерву сумнівних боргів відображається за проведенням Д-т 944 К-т 38, а списання безнадійної заборгованості за рахунок такого резерву – проведенням Дт 38 Кт рахунку, на якому обліковується дебіторська   заборгованість (в наведеному випадку - 371). Якщо ж суми створеного резерву недостатньо для списання дебіторської заборгованості, то списання безнадійної дебіторської заборгованості відображається проведенням Дт 944 Кт 371.

У випадку, якщо частина коштів боргу була повернена покупцю (зокрема, і за допомогою виконавчої служби), робиться проведення Дт 311 Кт 371. 

На дату складання наступного балансу підприємство має визначити суму резерву сумнівних боргів. При цьому слід буде враховувати суму дебіторської заборгованості, яка існує на дату такого складання. Отже, сума погашеної за рахунок повернення коштів дебіторської заборгованості за дебетом субрахунку 371 в такому розрахунку вже участі не прийматиме. 

І якщо внаслідок розрахунку виявиться, що сума резерву має бути меншою (що логічно, адже внаслідок погашення частина дебіторської заборгованості вже списана з балансу, але не обов’язково, адже протягом кварталу загальна сума дебіторських заборгованостей на підприємстві могла зрости), робиться списання зайво нарахованої суми резерву. Це робиться проведенням Дт 38 Кт 716. Тобто, визнані при створенні такого резерву витрати компенсуються визнаним при списанні зайво нарахованого резерву доходу. 

Про відображення операцій з сумнівними боргами в податковому обліку платників податку на прибуток ми писали тут>>>

Щодо ПДВ ситуація наступна. При здійсненні передоплати (авансу) за товар платнику ПДВ покупець- платник ПДВ мав право на визнання податкового кредиту, якщо постачальник склав та зареєстрував відповідну податкову накладну.

Пунктом 192.1 ПКУ визначено, що при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов’язань та податкового кредиту постачальника та покупця підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в ЄРПН.

Розрахунок коригування підлягає реєстрації в ЄРПН покупцем товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування покупцю. 

Отже, самостійно скласти такий документ ви не можете, це має зробити постачальник, з якого виконавча служба утримала кошти для повернення вам боргу. А ось зареєструвати такий розрахунок коригування маєте саме ви. І лише він надасть право постачальнику зменшити його податкове зобов’язання, визнане ним при отриманні передоплати (авансу).

Формально, лише цей документ дає можливість і вам, як покупцю, зменшити визнаний податковий кредит. Але у податківців з цього існує власна (хоча і не визначена нормативно) точка зору. Вона наведена у «ЗІР» на сайті ДФСУ:"у випадку повернення постачальником покупцю суми попередньої оплати за товари/послуги, придбання товарів/послуг фактично не відбувається. А тому такий покупець-платник ПДВ має здійснити коригування сум податкового кредиту, сформованого при придбанні товарів/послуг, за результатами податкового періоду, в якому відбулося таке повернення. Коригування податкового кредиту здійснюється незалежно від факту отримання розрахунку коригування до податкової накладної!".

Таке роз’яснення є, але на підставі якого документу слід зробити коригування, законодавством не визначено. Не зрозуміло і те, як відобразити таке коригування податкового кредиту на підставі бухгалтерської довідки, в декларації з ПДВ.  Хоча, наприклад, тут податківці вважають, що таке коригування відображається у рядку 12 розділу ІІ  декларації з ПДВ з обов’язковим поданням додатка 1 до декларації на підставі бухгалтерської довідки.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цього матеріалу можливий лише для зареєстрованих користувачів. Якщо ви вже зареєстровані на нашому сайті — будь ласка, авторизуйтесь.

Або зареєструйтесь , прямо зараз, це не вимагає ваших персональних даних і займе не більше однієї хвилини.

Зареєструватись

Автор: Бикова Ганна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Особливості перерахунку орендної плати за землю, сплаченої за отриманим ППР, якщо почала діяти нова НГО
    Для перерахунку орендної плати за землю фізособа письмово або в е-формі звертається до контролюючого органу за своїм місцем реєстрації або за місцем знаходження земділянки із оригіналами документів і додатковою угодою про внесення змін в договір оренди землі
    06.04.202533
  • Тимчасова передача майна благодійним фондом ФОПу для виконання договірних послуг
    Благодійний фонд, що є неприбутковою організацією та подає мікрозвітність за НП(С)БО 25, укладає договори з ФОПом для здійснення статутної діяльності. Чи має право Фонд тимчасово надати ФОПу майно для виконання певних послуг, наприклад, передати ФОПу фірмовий спецодяг для видачі благодійної допомоги? Чи дозволено надати ФОПу інструменти для ремонту та відновлення будівлі, пошкодженої внаслідок збройних атак?
    31.03.202558
  • Чи включати до витрат рентну плату за понадлімітне використання води?
    ТОВ не має дозволу на спецвикористання води. Чи включається до витрат в податковому обліку рентна плата за понаднормове використання води, з огляду на зміст пп. 255.11.20 ПКУ?
    31.03.2025154
  • Чи сплачувати плату за землю до моменту укладення договору оренди?
    Підприємство отримало у власність нерухоме майно 20.05.2016 р., розташоване на земельній ділянці площею 0,7547 га (кадастровий номер: 0012). Госпдіяльність не проводилась. 17.03.2025 р. укладено з міськрадою договір оренди землі площею 0,7420 га (кадастровий номер: 0047) під цим майном. Чи зобов'язане було підприємство сплачувати земельний податок за період з 20.05.2016 по 17.03.2025 рр.?
    28.03.2025473
  • Засновник продає частку: що з додатковим капіталом?
    ТОВ сформувало додатковий капітал, як додаткові внески від учасників без зміни розміру статутного капіталу та часток учасників на безповоротній основі. Учасник продає свою долю іншій особі. Чи повинно ТОВ визнати дохід за внесками в додатковий капітал? Що є підставою в такому випадку: договір купівлі-продажу його частки чи інший протокол учасників?
    27.03.202593