За загальним правилом, відповідно до ст. 95 ЦКУ філії та представництва:
1) є відокремленими підрозділами юрособи, що розташовані поза її місцеперебування (юрадресою) та здійснюють всі або частину її функцій.
2) не є юридичними особами, наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення, керівники призначаються юрособою і діють на підставі виданої нею довіреності. Отже, відомості про філії та представництва включаються до даних про таку юрособу в ЄДР.
Відповідно, коло обов’язків та прав таких філій та представництв встановлює юрособа, яка їх створила; зокрема, вони можуть мати печатку, рахунок в банку та укладати договори від власного імені (за підписом керівника філії/представництва, який діє на підставі довіреності виданої такою юрособою).
Натомість, коли ми говоримо про структурний підрозділ юрособи (відділ, цех, база, склад тощо), то такі підрозділи не потребують реєстрації в ЄДР ні як філія, ні як представництво.
Оформлення працівників таких підрозділів та сплата податків, зборів здійснюється з врахуванням особливості їх створення та діяльності.
Так, оскільки відомості про відокремлені підрозділи ЮО (такі як філія та представництво) вносяться до ЄДР (тобто підлягають державній реєстрації), і вони здійснюють самостійну господарську діяльність, то, якщо такі підрозділи мають на це право, встановлене юрособою, яка їх створила, всі працівники приймаються ними на посаду згідно штатного розпису філії/представництва. Всі податки за таких працівників сплачуються за місцем знаходженням таких відокремлених підрозділів (за місцем оренди складу) – а ось хто саме сплачує такі податки (ПДФО, ВЗ та ЄСВ) та звітує за ними, має вирішити юрособа, яка створила такий відокремлений підрозділ. Можливо два варіанти – або це робить підрозділ, або сама така юрособа (за цей підрозділ).
Тому, на нашу думку, якщо підприємство, орендуючи склад у Київській області, планує передати йому частину своїх функцій з укладенням договорів, ведення госпдіяльності тощо, то варто зареєструвати такий склад як відокремлений підрозділ назвавши його філією чи представництвом. Інакше, це може бути просто структурний підрозділ — без будь-якої реєстрації в ЄДР, проте з поданням форми 20-ОПП про наявність об'єкта оподаткування у Київській області (складу).
Згідно із ст. 59 та п. «е» ч. 5 ст. 41 Закону про господарські товариства, питання про створення відокремлених підрозділів, а також затвердження положень про них належить до компетенції збору засновників ТОВ. Отже, рішення про створення філії або представництва оформлюється протоколом зазначених зборів. А порядок створення структурних підрозділів має бути визначений статутом підприємства або іншими засновницькими документами (ст. 64 ГКУ).
Якщо засновники вирішили створити саме відокремлений підрозділ, підприємство має орендувати склад у Київській області, подати державному реєстратору за місцем знаходження юрособи (Вінницька область) відомості про реєстрацію такого відокремленого підрозділу (назвавши його філією чи представництвом) з місцем знаходженням за адресою оренди складу (Київська область), затвердити положення про таку філію/представництво, призначити керівника та видати йому довіреність.
Керівника відокремленого підрозділу призначає керівник юрособи (ч. 4 ст. 95 ЦКУ). Тож, у заяві та наказі про прийняття його на роботу, а також в трудовій книжці такого керівника підрозділу має бути зазначено, що він приймається на роботу саме у цій відокремлений підрозділ. Це передбачено, зокрема, в п. 2.14 Інструкції №58 - у графі 3 розділу «Відомості про роботу» трудової книжки працівника пишеться: «Прийнятий або призначений до такого-то цеху, відділу, підрозділу, на дільницю, виробництво» із зазначенням його конкретного найменування, а також роботи, професії або посади і присвоєного розряду. Форма наказу (№П-1) про прийняття на роботу, затверджена наказом Держкомстату №489, містить лише рядок для зазначення назви структурного, а не відокремленого підрозділу, втім, за потреби, юрособа може внести відповідні зміни до зазначеної форми наказу.
А ось решта працівників у цей підрозділ прийматиме на роботу (якщо це буде передбачено його посадовими інструкціями) керівник цього підрозділу.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити