• Посилання скопійовано

Відокремлений чи структурний — вирішуватиме юрособа

Юрособа (платник ПДВ, платник податку на прибуток на загальних підставах, зареєстрований і здійснює діяльність у Вінницькій обл. ) планує орендувати склад в Київській обл. і там же найняти на роботу вантажників. Як правильно оформити це юридично? Чи потрібно реєструвати відокремлений підрозділ, філію?

За загальним правилом, відповідно до ст. 95 ЦКУ філії та представництва:

1) є відокремленими підрозділами юрособи, що розташовані поза її місцеперебування (юрадресою) та здійснюють всі або частину її функцій. 

2) не є юридичними особами, наділяються майном юридичної особи, що їх створила, і діють на підставі затвердженого нею положення, керівники призначаються юрособою і діють на підставі виданої нею довіреності. Отже, відомості про філії та представництва включаються до даних про таку юрособу в ЄДР.

Відповідно, коло обов’язків та прав таких філій та представництв встановлює юрособа, яка їх створила; зокрема, вони можуть мати печатку, рахунок в банку та укладати договори від власного імені (за підписом керівника філії/представництва, який діє на підставі довіреності виданої такою юрособою).

Натомість, коли ми говоримо про структурний підрозділ юрособи (відділ, цех, база, склад тощо), то такі підрозділи не потребують реєстрації в ЄДР ні як філія, ні як представництво.

Оформлення працівників таких підрозділів та сплата податків, зборів здійснюється з врахуванням особливості їх створення та діяльності.

Так, оскільки відомості про відокремлені підрозділи ЮО (такі як філія та представництво) вносяться до ЄДР (тобто підлягають державній реєстрації), і вони здійснюють самостійну господарську діяльність, то, якщо такі підрозділи мають на це право, встановлене юрособою, яка їх створила, всі працівники приймаються ними на посаду згідно штатного розпису філії/представництва. Всі податки за таких працівників сплачуються за місцем знаходженням таких відокремлених підрозділів (за місцем оренди складу) – а ось хто саме сплачує такі податки (ПДФО, ВЗ та ЄСВ) та звітує за ними, має вирішити юрособа, яка створила такий відокремлений підрозділ. Можливо два варіанти – або це робить підрозділ, або сама така юрособа (за цей підрозділ). 

Тому, на нашу думку, якщо підприємство, орендуючи склад у Київській області, планує передати йому частину своїх функцій з укладенням договорів, ведення госпдіяльності тощо, то варто зареєструвати такий склад як відокремлений підрозділ назвавши його філією чи представництвом. Інакше, це може бути просто структурний підрозділ —  без будь-якої реєстрації в ЄДР, проте з поданням форми 20-ОПП про наявність об'єкта оподаткування у Київській області (складу).

Згідно із ст. 59 та п. «е» ч. 5 ст. 41 Закону про господарські товариства, питання про створення відокремлених підрозділів, а також затвердження положень про них належить до компетенції збору засновників ТОВ. Отже, рішення про створення філії або представництва оформлюється протоколом зазначених зборів. А порядок створення структурних підрозділів має бути визначений статутом підприємства або іншими засновницькими документами (ст. 64 ГКУ). 

Якщо засновники вирішили створити саме відокремлений підрозділ, підприємство має орендувати склад у Київській області, подати державному реєстратору за місцем знаходження юрособи (Вінницька область) відомості про реєстрацію такого відокремленого підрозділу (назвавши його філією чи представництвом) з місцем знаходженням за адресою оренди складу (Київська область), затвердити положення про таку філію/представництво, призначити керівника та видати йому довіреність. 

Керівника відокремленого підрозділу призначає керівник юрособи (ч. 4 ст. 95 ЦКУ). Тож, у заяві та наказі про прийняття його на роботу, а також в трудовій книжці такого керівника підрозділу має бути зазначено, що він приймається на роботу саме у цій відокремлений підрозділ. Це передбачено, зокрема, в п. 2.14 Інструкції №58 -  у графі  3 розділу «Відомості про роботу» трудової книжки  працівника пишеться: «Прийнятий або призначений до такого-то цеху, відділу, підрозділу, на дільницю,   виробництво»  із зазначенням його   конкретного найменування,   а  також  роботи, професії або посади і присвоєного розряду. Форма наказу (№ П-1) про прийняття на роботу, затверджена наказом Держкомстату №489, містить лише рядок для зазначення назви структурного, а не відокремленого підрозділу, втім, за потреби, юрособа може внести відповідні зміни до зазначеної форми наказу. 

А ось решта працівників у цей підрозділ прийматиме на роботу (якщо це буде передбачено його посадовими інструкціями) керівник цього підрозділу.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Канарьова Наталія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Інше

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Інше»

  • Чи заборонено відраховувати кошти профспілкам на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу під час воєнного стану?
    Чи заборонено протягом дії воєнного стану проводити відрахування первинним профспілковим організаціям на культурно-масову, фізкультурну і оздоровчу роботу в розмірах, передбачених колективним договором та угодами, у добровільному порядку за наявності у роботодавців такої можливості з віднесенням на витрати діяльності підприємства?
    19.04.20244
  • Чи може неприбуткова організація надати благодійну допомогу ЗСУ?
    В статуті неприбуткової оргазації передбачено наукові розробки, дослідження та інше у галузі права, а надання благодійної допомоги не передбачено. Чи може така організація придбати товар для подальшої безоплатної (благодійної) передачі ЗСУ? Як звітувати за такою операцією?
    17.04.202426
  • З немонетарної заборгованість переводиться в монетарну і назад: що з курсом?
    У 2021 р. резидент отримав авансову оплату за товар від нерезидента. В січні 2022 р. підписано додаткову угоду щодо повернення передплати. Заборгованість переведено до складу монетарної. Після введення валютних обмежень на період воєнного стану оплата не була проведена. Підприємство визначало курсові різниці на дату балансу. У 2024 р. вирішено все ж здійснити відвантаження. Як визначити курс, за яким монетарна заборгованість переводиться до складу немонетарної?
    15.04.202423
  • Порушення при ввезенні гуманітарної допомоги
    Громадська організація імпортувала гуманітарну допомогу - легковий авто для передачі ЗСУ і кабель для ремонту дронів. Але авто передане учаснику бойових дій, який працює волонтером в ГО, а кабель використовується самою ГО для ремонту дронів, а не переданий ЗСУ. Чи є порушення?
    10.04.202423
  • Перевезення вантажів: ТТН обов’язок чи право?
    Хто має виписувати ТТН при перевезенні вантажним автомобільним транспортом: перевізник чи вантажовідправник? Чи достатньо вантажоодержувачу для підтвердження факту перевезення товаро-матеріальних цінностей належно оформленого перевізником (юридичною особою чи ФОП) акту надання транспортно-експедиційних послуг ?
    26.03.2024128