Коли головою правління стає засновник неприбуткової організації
Питання щодо того, чи може виконувати функції керівника засновник юрособи, не отримуючи при цьому оплати за таке виконання, ми та контролюючі органи розглядали неодноразово:
- Якщо функцію керівника виконує засновник, не отримуючи дохід, ЄСВ не нараховується>>
- Чи може засновник виконувати функції керівника в частині складання та підпису податкової звітності
- Хто подає звітність у разі смерті засновника підприємства>>
- Директор-засновник без зарплати: чи можливо це?>>>
Короткий висновок із цих роз’яснень такий:
1) уповноваженою особою юридичної особи, яка має право підпису звітності (зокрема, і податкової), є особа, визначена установчими документами юридичної особи. Отже, якщо протоколом зборів засновників визначено, що функції керівника виконуватиме один з них (засновник!), і це буде зазначено в установчих документах юрособи, це цілком відповідає чинному законодавству;
2) виконувати обов’язки керівника засновник має право без отримання оплати і без укладання трудового договору із юрособою (хоча про це також слід зазначити у протоколі зборів засновників).
Звісно, що щодо такого засновника, виконуючого обов’язки керівника юрособи, повинна бути інформація в ЄДР і у ДПС за місцем обліку юрособи. До ЄДР така інформація потрапляє з установчих документів та реєстраційної заяви (або заяви про зміну реєстраційних даних) юрособи. А ДПС отримує таку інформацію від держреєстратора (в разі внесення змін до реєстраційних даних – також на підставі поданої юрособою заяви за формою №1-ОПП або заяви про реєстрацію платником ПДВ, див. п. 9.2-9.3 Порядку №1588).
Якщо буде прийнято рішення про те, що складати (і підписувати) податкову звітність буде безпосередньо засновник неприбуткової організації, то повідомляти про наявність у юрособи бухгалтера без такого права підпису (фактично – не головного бухгалтера) не потрібно. Про це ми писали тут.
Коли голова правління не є засновником неприбуткової організації
У цьому випадку голова правління є звичайним найманим працівником, якому обов’язково потрібно нараховувати та виплачувати зарплату. Будь-який найманий працівник не може працювати на «громадських засадах», це розглядається перевіряючими як неоформлені трудові відносини з негативними наслідками при перевірках – наприклад, див. тут та тут.
Видання наказу (розпорядження) про прийняття на роботу директора є обов’язковим. У разі призначення директора зборами засновників наказ (розпорядження) про вступ на посаду може видавати сам майбутній директор. Підставою для цього є протокол загальних зборів та його власна заява.
Якщо в статуті підприємства прописано, що директор призначається зборами засновників із укладанням із ним трудового договору (контракту), то його обов’язково потрібно розробити та підписати. Трудовим договором (контрактом) визначається строк найму, права, обов’язки та відповідальність керівника, умови його матеріального забезпечення, умови звільнення з посади, інші умови найму за погодженням сторін.
Якщо директором є найманий працівник, йому має виплачуватися заробітна плата з дотриманням мінімальних гарантій в оплаті праці, відмовитися від якої директор не може.
Більш докладно про це читайте тут.
Увага!
Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook
Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!
Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.
Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс
Передплатити