• Посилання скопійовано

Ліміт каси не встановлено: як бути?

Під час здійснення касових операцій підприємство залишало готівку в касі на кінець дня в сумі до 10000 грн. Затвердженого розрахунку ліміту каси на підприємстві немає. Який порядок розрахунку ліміту каси, якщо його немає і чи потрібно його робити? Яка відповідальність за порушення ліміту каси?

Порядок встановлення ліміту каси до 05.01.2018 р.

Питання розрахунку та встановлення на підприємстві ліміту залишку готівки в касі (далі — ліміт каси) регулювалося Положенням №637 – до 05.01.2018 р. – до дати набрання чинності новим Положенням №148.

Нагадаємо, що відповідно до п. 1.2 Положення №637, ліміт каси — це граничний розмір суми готівки, яка може залишатися в касі в позаробочий час. Якщо підприємство ліміт каси не встановило (незалежно від причин цього невстановлення), то ліміт каси вважається нульовим. Це означає, що вся готівка, що залишається в касі в кінці робочого дня та не здана підприємством до банку відповідно до Положення №637, вважалася понадлімітною (п. 5.8 Положення №637). Якщо на підприємстві відсутні документи щодо розрахунку ліміту каси, то у цьому випадку ліміт каси вважається нульовим.

 

 

Узгодження ліміту каси з банком

В умовах особливого періоду підприємства, організації узгоджують з обслуговуючим банком розрахунок ліміту залишку готівки в касі. Ініціатором процедури узгодження є обслуговуючий банк. Для підприємств, організацій, які не узгодили з банком такий розрахунок, зазначений ліміт має вважатися нульовим, а не здана підприємством, організацією на кінець робочого дня готівка – понадлімітною. Так зазначено в п.  2 розділу V Положення  №46.

Початок особливого періоду в Україні визначено ст. 1 Закону «Про оборону України». Дата початку особливого періоду – 18.03.2014 р., коли набрав чинності Указ Президента від 17.03.2014 р. №303 "Про часткову мобілізацію". На думку Міноборони, особливий період ще не закінчився – див. лист від 20.10.2016 р. №316/1/906. Питання щодо закінчення особливого періоду на даний час є досить дискусійним. Тому ми пропонуємо діяти на власний розсуд, але радимо все ж таки узгодити ліміт каси з обслуговуючим банком для уникнення непорозумінь.

 

Розрахунок ліміту каси до 05.01.2018 р.

Нагадаємо порядок, згідно з яким потрібно було затвердити ліміт каси у період дії Положення №637. Розрахунок ліміту потрібно було здійснити для підприємства в цілому. Форма такого розрахунку містилася у додатку 8 до Положення №637 (далі – Розрахунок).

Отже, для початку слід було взяти загальну суму надходження або видачі готівки з каси за будь-які три місяці поспіль з останніх дванадцяти місяців. Вибір варіанту розрахунку ліміту каси – цілком на розсуд підприємства. Зазвичай рекомендувалося обирати той варіант, який дасть більшу суму ліміту каси.

Надходження готівки відображалося у рядку 1 Розрахунку, а видача – у рядку 3 Розрахунку.

Далі визначалася кількість робочих днів підприємства у цьому трьохмісячному періоді.

Потім показник рядка 1 Розрахунку ділився на кількість робочих днів, а результат заносився у рядок 2 Розрахунку – це були середньоденні надходження готівки.

Аналогічно визначався показник середньоденної видачі готівки з каси – рядок 4 Розрахунку.

Ліміт визначався в сумі, що не перевищує суму середньоденного надходження або середньоденної видачі готівки. Сума ліміту зазначалася у Розрахунку.

На підставі цього Розрахунку видавався наказ керівника про встановлення ліміту каси.

Строк здавання готівкової виручки  до банку встановлювався відповідно до п. 5.1 Положення №637 – щоденно або наступного дня. Можливість встановити строк здавання виручки не рідше одного разу на п'ять робочих днів – це вже екзотика, яку можуть використовувати лише підприємства, що розташовані в населених пунктах,  де немає  банків. На даний час в Україні таких пунктів залишилося не дуже багато.

Більш докладно про встановлення ліміту каси за Положенням №637 – тут та тут>>

 

Обов’язок затвердження ліміта каси

Ані положення №637, ані Положення №148 не встановлює обов’язку затвердження ліміту каси. Але якщо він встановлений, підприємство має право залишати готівку в касі на кінець дня, якщо ж ліміт не встановлений – то й готівку в касі залишати не можна. Тож підприємство в будь-який момент може затвердити ліміт каси. Зараз це робиться за правилами, встановленими новим Положенням № 148, яке набрало чинності з 05.01.2018 р.

 

Розрахунок ліміту каси з 05.01.2018 р.

З 05.01.2018 р. – з дати набрання чинності новим Положенням №148 – змінилося визначення ліміту каси. Раніше це був граничний розмір суми готівки, що може залишатися в касі в позаробочий час – див. вище. Тепер до цієї суми додали ще готівку, яка має забезпечити роботу на початку наступного робочого дня – пп. 16 п. 3 Положення № 148.

Порядок визначення ліміту каси встановлено розділом V Положення №148. Як й раніше, для цього підприємство готує два документи: розрахунок цього ліміту та наказ  про затвердження ліміту каси – на підставі розрахунку.  Раніше додатком 8 було встановлено форму такого розрахунку. Тепер встановленої форми в Положенні 148 немає, а отже, розрахунок можна оформити у довільній формі.  Найпростіше скористатися вже звичною старою формою, звісно, прибравши з неї посилання на Положення №637.

Відповідно до п. 50 Положення №148, у розрахунку ліміту каси враховується строк здавання підприємством готівкової виручки (готівки) для її зарахування на рахунки в банках, визначений відповідним договором банківського рахунку.

Як і раніше, ліміт каси  підприємства встановлюють на підставі розрахунку середньоденного надходження готівки до каси або її середньоденної видачі з каси.

Підприємства, що розпочинають свою діяльність, а також підприємства, діяльність яких була пов’язана виключно з безготівковими розрахунками та які відповідно до встановленого законодавством України порядку отримують право на здійснення додаткового виду діяльності, що передбачає здійснення готівкових розрахунків, на перші три місяці їх роботи (з дня першого готівкового розрахунку) ліміт каси встановлюють згідно з прогнозними розрахунками. Ліміт каси, установлений з урахуванням прогнозних розрахунків, у двотижневий строк після закінчення перших трьох місяців їх роботи переглядається за фактичними показниками діяльності.

У даному випадку, коли на підприємстві вже проводилися касові операції, прогнозний розрахунок ліміту зробити не можна.

Ліміт каси вважається нульовим, якщо установою/підприємством його не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення). Уся готівка, що перебуває в касі установи/підприємства на кінець робочого дня і не здана нею/ним відповідно до вимог Положення № 148, уважається понадлімітною, якщо установою/підприємством ліміт каси не встановлено (незалежно від причин такого невстановлення).

Раніше п. 5.2 Положення №637 дозволяв встановлювати ліміт каси із урахуванням графіку здачі виручки до банку. Тепер такого п. в Положенні №148 немає. Хоча, як і раніше, ліміт каси установлюється із урахуванням особливості роботи  і строки здавання виручки мають при цьому враховуватися. Просто не зазначено, як саме. Тож, тим підприємствам, які здають виручку не щоденно, доведеться чекати на роз’яснення від НБУ.

 

Відповідальність за порушення ліміту каси

Підприємства можуть тримати в позаробочий час у своїх касах  готівку в межах, що не перевищують установлений ліміт каси (п. 15 Положення №148). Отже, готівку в сумі перевищення ліміту каси обов’язково потрібно здати до банку для її зарахування на банківський рахунок.

Відповідно до п. 54 Положення №148 готівка не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків не пізніше наступного робочого дня банку або видана для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку і одночасного отримання з каси банку) наступного дня на потреби, пов'язані з діяльністю підприємства.

Готівка також не вважається понадлімітною в день її надходження, якщо вона надійшла до кас підприємств у вихідні та святкові дні та здана в сумі, що перевищує встановлений ліміт каси, до обслуговуючих банків наступного робочого дня банку та підприємства або видана для використання підприємством відповідно до законодавства (без попереднього здавання її до банку і одночасного отримання з каси банку) наступного робочого дня на потреби, пов'язані з діяльністю підприємства.

Кошти на зарплату можна зберігати в касі в сумі, що перевищує ліміт, протягом п'яти робочих днів – п. 18 Положення №148.

Перевищення ліміту залишку готівки в касі призведе до штрафу у двократному розмірі суми виявленої понадлімітної готівки за кожний день (ст. 1 Указу 436/95). Цей штраф має сплатити підприємство.

А на посадових осіб підприємства поширюється адмінвідповідальність, встановлена ст. 164-2 КУпАП у вигляді штрафу:

  •  від 8 до 15 н.м.д.г. (від 136 грн до 255 грн);
  • за повторне порушення протягом року - від 10 до 20 н.м.д.г. (від 170 грн до 340 грн).

Зазначені штрафи застосовують працівники ДФС під час перевірки.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    28.03.2024423
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.202443
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202465
  • Нюанси оформлення видачі готівки з каси за видатковими відомостями
    Підприємство проводить видачу готівки відповідно до Положення №148 за ВКО та видатковими відомостями. Чи можна оформити один ВКО на декілька видаткових відомостей? Чи можна видачу поворотної фіндопомоги штатним працівникам провести видатковою відомістю на декілька людей?
    23.02.2024114
  • ФОП використовує платіжну систему Payoneer: чи потрібен РРО?
    Маркетплейс Etsy, Joom, eBay, Amazon - кошти за продані товари загальною сумою за мінусом комісій маркетплейсу зараховуються раз в тиждень або раз у два тижні на Payoneer, пізніше кошти зараховуються на доларовий рахунок. З доларового рахунку через обмін валют кошти перераховуються на гривневий рахунок ФОПа. Чи потрібно видавати покупцям фіскальні чеки?
    23.02.2024600