• Посилання скопійовано

РРО при здійсненні пасажирських перевезень через автовокзали

Автотранспортне підприємство здійснює пасажирські перевезення. Реалізація квитків здійснюється через автовокзали, з якими укладено агентські договори. Передача оплати за квитки здійснюється агентом готівкою через водія. Чи необхідно в даному випадку застосовувати РРО?

Предметом агентського договору є зобов’язання однієї сторони надати послуги іншій стороні в укладанні угоди чи сприянні їх укладання (або надання фактичних послуг) від імені такого суб’єкта та за його рахунок (ст. 297 ГКУ). Саме тому надавачем послуг виступає саме перевізник, а автовокзали здійснюють лише реалізацію транспортних квитків від імені такого перевізника.

Порядок реалізації проїзних квитків затверджено Правилами надання послуг пасажирського автомобільного транспорту (Постанова КМУ від 18.02.1997 р. №176). Квитком на проїзд є документ установленої форми, який підтверджує укладення договору перевезення. Пунктом 115 вищезгаданих правил визначено, що перевізником відповідно до укладених договорі здійснюється продаж квитків через автостанції, агентства з продажу квитків або самостійно. Тож реалізовані квитки (навіть через автовокзали) засвідчують договірні відносини щодо послуг перевезення між самим перевізником і клієнтом, який їх отримує (пасажиром).

Використання РРО регулюється Законом про РРО. Відповідно до ст. 9 Закону про РРО, реєстратори розрахункових операцій не застосовуються у випадку продажу проїзних і перевізних документів, в тому числі і автомобільним транспортом, що оформлені видачею талонів, квитанцій або квитків з нанесеними друкарським способом серією, номером та номінальною вартістю на них. 

Не потрібен РРО і для передачі готівкової виручки агентом перевізнику. Адже, згідно із п. 1 ст. 3 Закону про РРО, проводити за допомогою РРО потрібно саме розрахункові операції. А за ст. 1 Закону про РРО, розрахункова  операція – це приймання  від  покупця  готівкових коштів,  платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо за місцем реалізації   товарів   (послуг),   видача   готівкових  коштів  за повернутий  покупцем  товар   (ненадану   послугу),   а   у   разі застосування    банківської    платіжної   картки   -   оформлення відповідного розрахункового документу щодо оплати в  безготівковій формі товару  (послуги)  банком  покупця  або,  у разі повернення товару (відмови від послуги),  оформлення розрахункових документів щодо перерахування коштів у банк покупця. 

Отже, враховуючи вищенаведене можна зробити висновок, що при отримані готівкових коштів від агента за реалізовані транспортні квитки необхідність використання РРО відсутня.

Але, оскільки і агент, і перевізник є юрособами, на них поширюються вимоги щодо оформлення руху готівки, встановлені Положенням №637. Зокрема, отриману від пасажирів готівку, агенти мають спочатку оприбуткувати в касі, а потім можуть видати її за видатковим касовим ордером представнику перевізника. Після отримання цих коштів, водій має здати їх до каси перевізника, який теж має оприбуткувати ці кошти в касі.

Зверніть увагу на те, що у випадку, коли РРО не застосовується, оприбуткуванням готівкових коштів є здійснення  обліку готівки в повній сумі її фактичних надходжень у касовій книзі на підставі прибуткових касових ордерів (п. 2.6 Положення №637).

І ще, варто звернути увагу, що на розмір готівкових розрахунків накладено обмеження Постановою НБУ №210. Гранична сума розрахунків готівкою протягом однієї доби становить 10 000 грн при розрахунку між юрособами. Оскільки водій є представником юрособи-перевізника і діє за її розпорядженням, застосовуватиметься саме така сума обмеження.  А за її порушення передбачена відповідальність. Як роз’яснює  НБУ, відповідно до ст. 163-15 КУпАП перевищення граничних сум розрахунків готівкою тягне за собою накладення штрафу на посадових осіб юрособи.

Що б уникнути обмежень у частині граничних лімітів розрахунку готівкою, суми таких коштів від агентів (автовокзалів) можуть зараховуватись на рахунок перевізника через установи банків у безготівковій формі. В такому випадку обмеження у сумі готівкових розрахунків застосовуватись не будуть. 

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи можна компенсувати витрати за копією фіскального чека?
    ТОВ – неплатник ПДВ компенсує працівнику витрати, понесені у відряджені. Працівник надав копію фіскального чека. Чи може підприємство використати таку копію або витяг з електронного кабінету платника податків для компенсації витрат?
    21.11.2024506
  • Чи можна відмовитися від застосування касового методу?
    ТОВ працює з покупцями, що здійснюють оплату з казначейського рахунку. Інколи один і той же покупець проводить оплату з різних рахунків. Через це виникає багато помилок. Чи може підприємство орієнтуватися лише на першу подію? Які наслідки незастосування касового методу при оплаті з казначейського рахунку?
    15.10.2024683
  • Що робити, якщо «заглючив» РРО?
    Стався збій в роботі РРО, внаслідок чого виторг ФОПа за 30.09.2024 р. був включений у Z-звіт за 01.10.2024 р. Як правильно задокументувати цю операцію? Як заповнити книгу доходів?
    14.10.20247632
  • Як виправляти помилки в чеках РРО?
    Покупцю видали чек, у якому помилково зазначили форму оплати, наприклад, замість готівкової форми зазначили оплату карткою або навпаки. Чи можна провести повернення чека для зміни форми оплати без повернення товару? Чи можна зробити повернення чека, якщо вже пройшов місяць від дати видачі помилкового?
    27.09.2024572
  • Порушено порядок внесення виручки на рахунок підприємства: як виправити?
    Касир отримав кошти з каси для подальшої здачі на поточний рахунок підприємства. Проте він вніс кошти на особисту платіжку картку та перерахував на рахунок підприємства з призначенням платежу - «Власні кошти». Як виправити помилку?
    19.09.2024705