• Посилання скопійовано

Оформлення ПКО при оприбуткуванні виручки ресторану

ТОВ має торгові точки, де кошти приймаються із застосуванням РРО. Як складати ПКО на оприбуткування коштів з РРО?

Запитання:

«ТОВ має ресторан (знаходиться за місцем реєстрації ТОВ) і кафе (зареєстроване за іншою адресою).

Касова книга в кафе не ведеться. Бухгалтерія ТОВ працює до 19:00, а ресторан і кафе до 22:00. Офіціанти в обох закладах виконують функцію касира. В ресторані касир знімає Z-звіт і одразу створює ПКО. В кафе касир знімає свій Z-звіт, привозить одразу виручку і Z-звіт до ресторану, здає все касиру ресторану. Касир ресторану також створює ПКО на суму виручки, прийнятої від касира кафе. Як правильно заповнити реквізити ПКО в обох випадках, зокрема рядок «Прийнято від», хто має підписувати за головного бухгалтера в ПКО та касовій книзі?».

 

Відповідь:

«Прийнято від»

Відповідно до п. 32 Положення № 148 реквізит в ПКО «Прийнято від» не заповнюються в касових ордерах, які оформляються на загальну суму проведених установою/підприємством касових операцій (видача готівки за видатковими відомостями, електронними платіжними засобами, здавання готівки до банку, отримання готівки з банку за чеком та оприбуткування її в касі). Інші реквізити в касових ордерах та видаткових відомостях є обов'язковими до заповнення.

Як бачимо, в цьому пункті не сказано про оприбуткування коштів в касі від касира РРО. Це означає, що приймаючи кошти від касира РРО цей реквізит потрібно заповнювати обов’язково.

Оскільки Положення № 148 не містить особливостей заповнення цього реквізиту, потрібно виходити з конкретної ситуації.

Касир ресторану, який виступає і касиром ТОВ, приймає кошти від касира кафе.

Якщо кошти від касира кафе приймає касир ресторану, і цей останній оприбутковує кошти в касі ТОВ, складає ПКО, то, на наш погляд, в «Прийнято від» потрібно зазначати посаду і ПІБ (повністю) касира кафе.

Касир ресторану, який виступає і касиром ТОВ, приймає кошти від себе самого.

Якщо касир ресторану знімає Z-звіт і одразу створює ПКО, оприбутковуючи кошти в касі ТОВ (тобто він є одночасно і касиром головної каси ТОВ), в «Прийнято від» потрібно зазначати посаду і ПІБ (повністю) касира ресторану. Очевидно, що в цьому разі цей касир буде ставити власний підпис і записувати ПІБ в реквізиті «Одержав касир». Тобто, особою, яка передає кошти і приймає їх, буде одна і та сама особа.

Хоча ця одна особа уособлюватиме в собі дві функції. Зі сторони особи, яка передає кошти – це касир ресторану. А зі сторони особи, яка приймає – касир ТОВ.

Поряд з цим ця сама особа буде виконувати і функції бухгалтера, який має виписувати ПКО. Адже на момент оприбуткування готівки бухгалтер вже не працює, тому що в нього закінчився робочий день. Відтак всі ці особливості слід розписати в Порядку оприбуткування готівки в касі, яке згідно з п. 12 Положення № 148 розробляє і затверджує внутрішнім документом ТОВ.

Відтак увесь процедурний ланцюжок виглядає таким чином:

  1. бухгалтер створює ПКО, передає його на виконання касиру в головну касу ТОВ;
  2. касир головної каси приймає кошти від касира ресторану і підписує ПКО, отриманий від бухгалтера;
  3. оскільки бухгалтер, касир головної каси ТОВ та касир ресторану — це одна особа, виникає накладення функцій.

 

Хто має підписувати за головного бухгалтера в ПКО та касовій книзі?

Відповідно до п. 25 Положення № 148 приймання готівки в касу проводиться за ПКО, підписаним:

  • головним бухгалтером або
  • особою, уповноваженою керівником установи/підприємства.

Згідно з п. 45-1 Положення № 148 керівник підприємства має право внутрішнім розпорядчим документом визначити перелік посад і кількість посадових осіб, уповноважених підписувати касові документи з метою забезпечення оптимального процесу документообігу та контролю.

Таким чином, підписувати за головного бухгалтера може особа, уповноважена керівником, згідно з затвердженим керівником підприємства переліком посад, уповноважених підписувати касові документи. Наприклад, в розглядуваній нами ситуації це може бути касир ресторану.

Подібний висновок наведено в ІПК ДПС від 22.06.2020 р. №2499/10/26-15-05-09-01/ІПК (див. наш коментар):

«Підприємство звернулось з проханням надати відповідь на наступне питання:

Чи можливо покласти повноваження з підписання касових ордерів на одного працівника (керуючого магазином), аби він міг підписувати їх за керівника, головного бухгалтера та касира за умови, що йому будуть надані відповідні повноваження Товариством, а саме:

  • відповідні обов'язки будуть прямо передбачені посадовою інструкцією такого працівника;
  • повноваження на їх здійснення будуть надані наказами керівника підприємства;
  • повноваження підписувати касові ордери від імені керівника підприємства будуть закріплені довіреністю;
  • з таким працівником буде укладено договір про повну індивідуальну матеріальну відповідальність, пов'язану з виконанням обов'язків касира.

… Враховуючи викладене, ТОВ може покласти повноваження з підписання касових ордерів на працівника (керуючого магазином), аби він міг підписувати їх за керівника, головного бухгалтера та касира за умови, що йому будуть надані відповідні повноваження згідно з відповідним внутрішнім розпорядчим актом про перелік посад та кількість посадових осіб, уповноважених підписувати касові документи».

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи потрібно вести касову книгу за операціями на рахунку 308 та як складати касові ордери?
    Який кореспондуючий рахунок необхідно вказати у прибутковому ордері при прийомі коштів за послуги через ПРРО? Як саме відображати операції у касовій книзі, якщо на кінець дня всю виручку передаємо з рахунку 308 на рахунок 301? Чи потрібно виписувати видатковий ордер для рахунку 308 і прибутковий на рахунок 301 на суму цих коштів? Які коресподуючі рахунки вказувати в видатковому ордері та в прибутковому?
    24.04.20248752
  • Які електронні підписи та печатки можуть застосовуватись в ПРРО?
    Чи можна використовувати електронні печатки, а не іменні ключі касирів для програмного РРО? Чи не буде це порушенням порядка проведення розрахункових операцій?
    02.04.202451
  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    28.03.20241 439
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.2024109
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202488