• Посилання скопійовано

ФОП продавав товари з розрахунком через POS-термінал, але без РРО: які наслідки?

ФОП ІІ групи має зареєстрований РРО. У 2019 році він приймав платежі від покупців через POS-термінал, але помилково не реєстрував їх через РРО. Зараз ФОП планує продовжувати роботу без цього порушення. Які наслідки можуть бути через те, що в 2019 році РРО не застосовувався?

Розберемо ситуацію по пунктах.

По-перше, виправити цю ситуацію вже неможливо, оскільки розрахункові операції вчасно не проведено через РРО, і порушення зафіксовано документально, адже у банківській виписці видно всі надходження.

По-друге, виявити це порушення податківці можуть тільки при проведенні документальної перевірки, коли вони виявлять надходження на рахунок від POS-терміналу та співставлять це з фактом відсутності Z-звітів. Якщо відсутність Z-звітів можна виявити камерально, у приміщенні ДПС та без участі самого ФОП (адже податківці мають можливість перевірити по своїй базі подання Z-звітів), то інформацію про операції на рахунку податківці можуть отримати тільки під час документальної перевірки (пп. 20.1.6 ПКУ) або надіславши відповідний запит на адресу ФОП (пп. 20.1.14 ПКУ).

По-третє, фактична перевірка (яка включає в себе контрольну закупку) проводиться виключно за наявності підстав. Порядок проведення фактичної перевірки регламентований ст. 80 ПКУ. Така перевірка проводиться за наявності хоча б однієї з таких підстав (п. 80.2 ПКУ):

1)  у разі коли за результатами перевірок інших платників податків виявлено факти, які свідчать про можливі порушення платником податків законодавства щодо виробництва та обігу підакцизних товарів, здійснення платником податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, та виникає необхідність перевірки таких фактів. Тобто можливість порушення повинна бути виявлена за результатами перевірки іншого платника (як правило, це контрагент).

2) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів. Тут інформація про можливі порушення має надійти від державних органів або органів місцевого самоврядування, тобто це вони спочатку мають виявити скоєне платником порушення і повідомити про нього податківців.

3)  письмового звернення покупця (споживача), оформленого відповідно до закону, про порушення платником податків установленого порядку проведення розрахункових операцій, касових операцій, патентування або ліцензування. В даному випадку для проведення фактичної пееревірки потрібна письмова скарга від покупця на те, що йому не видали чек РРО при розрахунку краткою. Якщо такої скарги немає, цю підставу застосовувати не можна.

4) неподання суб'єктом господарювання в установлений законом строк обов'язкової звітності про використання РРО, розрахункових книжок та книг обліку розрахункових операцій, подання їх із нульовими показниками. У даному випадку лише ця підстава формально може бути використана для проведення фактичної перевірки – адже податківці бачать у відповідному реєстрі зареєстрований РРО у ФОП, але при цьому такий ФОП не надсилає Z-звіти. Проте сам по собі цей факт ще не говорить про наявність порушень (цілком можливо, що у ФОП просто немає розрахункових операцій, тому не формуються і Z-звіти), тож можна оцінити ймовірність фактичної перевірки за цією підставою як невисоку. Крім цього, фактична перевірка не охоплює минулі періоди. Тільки тоді, коли податківці на законних підставах сформують запит на надання документів за 2019 рік, вони можуть знайти порушення, вчинені у 2019 році. Більш докладно про запити читайте у наших матеріалах тут, тут, тут та тут.

5) у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального.

6) у разі виявлення за результатами попередньої перевірки порушення законодавства з питань, визначених у пп. 75.1.3 ПКУ.

Останні дві підстави для фактичної перевірки не можуть бути застосовані в даному випадку.

По-четверте, документальна перевірка може проводитись за планом (планова),  а може бути позаплановою. Про планові перевірки читайте тут, а про позапланові – тут та тут.

Отже, якщо ФОП відсутній у плані-графіку перевірок на поточний рік, він може бути впевненим, що планової перевірки в цьому році не буде. Актуальний план-графік податкових перевірок на 2020 рік дивіться тут.

По-п’яте, донарахувати штрафні санкції за результатами перевірок податківці зможуть, якщо встигнуть провести документальну планову або позапланову перевірку до спливу строку давності, передбаченого ст. 102 ПКУ – див. тут. Тобто якщо податкових перевірок у найближчі три роки не буде, ФОПу вдасться уникнути відповідальності за порушення, вчинені у 2019 році.

По-шосте, втрата книги обліку доходів і ненадання її під час перевірки спричиняє штраф в розмірі  1020 грн, а при повторному порушенні – 2040 грн (ст. 121 ПКУ), але разом з цим податківці мають право вимагати виписки банку за період, що буде перевірятися. Тож ненадання книги обліку під час перевірки не допоможе уникнути відповідальності, адже порушення можна виявити у виписці банку.

І наостанок, про нові штрафи за РРО-шні порушення читайте тут. Зокрема, штраф у розмірі 10% (за перше порушення, в даному випадку це перша окрема розрахункова операція (умовно кажучи, перший чек)) і 50% (за кожне наступне порушення – тобто за всі наступні продажі товарів без РРО) вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) застосовуватиметься з 01.08.2020 р.  З 01.01.2021 р. розмір штрафу становитиме 100% і 150% вартості проданих з порушенням товарів (робіт, послуг) за перше й наступні порушення відповідно.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Єгорова Юлія

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»