• Посилання скопійовано

Чи можна ФОП відмовитися від ведення Книги обліку доходів?

Чи потрібно подавати заяву до ДПС або робити ще якісь кроки для того, щоб скористатися правом не вести Книгу обліку доходів, якщо дана книга вже була зареєстрована у ДПС?

На момент підготовки цієї відповіді прийнято відповідний закон, яким вносяться зміни до ПКУ, і який направлено на підпис Президенту України. Інформація щодо цього законопроекту розміщена на сайті ВРУ.

Таким чином, остаточного варіанту цього Закону поки що немає.

Виходячи із змісту законопроекту, розміщеного за посиланням вище, ситуація з Книгою обліку доходів така.

Відповідно до змін у пп. 296.1.1 ПКУ, платники ЄП групи 1 – 3, неплатники ПДВ, ведуть Книгу обліку доходів за власним бажанням. Причому навіть, якщо такі платники ЄП виявлять бажання вести Книгу (в паперовому та/або електронному вигляді), реєструвати її в податковій не потрібно.

Поряд з цим, далі цей підпункт доповнили нормою, відповідно до якої оштрафувати платника ЄП за відсутність Книги чи ведення її з порушенням можна тільки в разі, якщо такий платник повідомив податкову про бажання вести Книгу. Якщо не повідомляв про таке бажання – штрафів не буде.

Відповідно до змін у пп. 296.1.2 ПКУ, платники ЄП групи 3 платники ПДВКнига обліку доходів і витрат не підлягає реєстрації в податковій і може вестися в паперовому та/або електронному вигляді. Разом з тим необхідність ведення книг платниками ЄП групи 3 платниками ПДВ не скасована. Вони і надалі мають вести таку Книгу.

Це всі норми законопроекту, в яких сказано про Книгу.

У Прикінцевих положеннях до цього законопроекту зазначено, що він набирає чинності через десять днів з дня його опублікування. Таким чином, і всі норми щодо Книг також набувають чинності через 10 днів з дня опублікування закону, який на момент підготовки цієї відповіді, повторимо, ще навіть не підписано Президентом України.

Разом з тим якихось перехідних положень щодо Книг законопроект не містить.

З однієї сторони, з дати набуття чинності змінами, ведення Книги платниками ЄП груп 1 – 3 неплатниками ПДВ стає в принципі необов’язковим. І ми можемо припустити, що таким платникам вести Книгу вже не потрібно.

З іншої сторони, за новими вимогами, відповідальність за неведення Книги чи ведення її з порушеннями настає тільки в тому разі, якщо платник повідомив податкову про бажання вести Книгу. Причому в законі не сказано, що платник може змінювати своє бажання, чи повідомляти податкову про відмову від бажання вести Книгу. Виходить, якщо раніше платник вже зареєстрував Книгу, це можна трактувати як повідомлення податкової про бажання вести Книгу. Тобто, ті Книги, які вже зареєстровані, мають обов’язково вестися в загальному порядку.

З наведеної аргументації також випливає, що норми щодо необов’язковості ведення Книг платниками ЄП груп 1 – 3 неплатників ПДВ стосуватимуться тільки ФОПів, які почнуть вести діяльність після дати набуття чинності зазначеним законом.

Таким чином, у повній відповідності з нормами нового закону, наша відповідь на питання така. ФОП, який вже зареєстрував в податковій Книгу, не може відмовитися від її ведення.

Але припускаємо, що податкова може дати іншу відповідь з цього питання. Тому доведеться почекати її роз’яснення, яке може бути іншим ніж те, що ми навели.

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 99 грн/міс

Передплатити

Автор: Олександр Золотухін

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Держрегулювання/Готівковий обіг та каса

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Готівковий обіг та каса»

  • Чи потрібно вести касову книгу за операціями на рахунку 308 та як складати касові ордери?
    Який кореспондуючий рахунок необхідно вказати у прибутковому ордері при прийомі коштів за послуги через ПРРО? Як саме відображати операції у касовій книзі, якщо на кінець дня всю виручку передаємо з рахунку 308 на рахунок 301? Чи потрібно виписувати видатковий ордер для рахунку 308 і прибутковий на рахунок 301 на суму цих коштів? Які коресподуючі рахунки вказувати в видатковому ордері та в прибутковому?
    24.04.2024391
  • Які електронні підписи та печатки можуть застосовуватись в ПРРО?
    Чи можна використовувати електронні печатки, а не іменні ключі касирів для програмного РРО? Чи не буде це порушенням порядка проведення розрахункових операцій?
    02.04.202443
  • ФОП використовує платіжний сервіс LiqPay: чи потрібно РРО?
    Чи належить сервіс LiqPay до сервісу переказу коштів? Чи потрібно застосовувати РРО при оплаті на сайті ФОП за послуги з тимчасового розміщення за допомогою сервісу LiqPay?
    28.03.20241 409
  • Чи застосовує підприємство рахунок 308 при оприбуткуванні готівки із застосуванням КОРО?
    Підприємство перевізник при оприбуткуванні готівки в касу використовує КОРО та РК. Як обліковувати надходження готівки з 23.02.2024 р.?
    25.03.202497
  • Як обліковувати ПРРО та як списати РРО?
    В 2022 р. ТОВ купило та зареєструвало ПРРО. Оплата за ПРРО здійснюється на рік. Оприбуткували це ПРРО як нематеріальний актив на 127 рахунок + амортизація на 12 місяців. Через рік здійснили оплату за ПРРО на ще один рік, але іншому ФОП. Чи правильно визначило ТОВ це ПРРО як нематеріальний актив? Що робити з ПРРО після закінчення 12 місяців? Чи треба його знову реєструвати, а старий нематактив списувати? До ПРРО був РРО, який знято з реєстрації і про це є акт. Як його правильно списати?
    28.02.202484