Головна Усі консультації Держрегулювання Готівковий обіг та каса

Чи можна ФОП відмовитися від ведення Книги обліку доходів?

Чи потрібно подавати заяву до ДПС або робити ще якісь кроки для того, щоб скористатися правом не вести Книгу обліку доходів, якщо дана книга вже була зареєстрована у ДПС?

На момент підготовки цієї відповіді прийнято відповідний закон, яким вносяться зміни до ПКУ, і який направлено на підпис Президенту України. Інформація щодо цього законопроекту розміщена на сайті ВРУ.

Таким чином, остаточного варіанту цього Закону поки що немає.

Виходячи із змісту законопроекту, розміщеного за посиланням вище, ситуація з Книгою обліку доходів така.

Відповідно до змін у пп. 296.1.1 ПКУ, платники ЄП групи 1 – 3, неплатники ПДВ, ведуть Книгу обліку доходів за власним бажанням. Причому навіть, якщо такі платники ЄП виявлять бажання вести Книгу (в паперовому та/або електронному вигляді), реєструвати її в податковій не потрібно.

Поряд з цим, далі цей підпункт доповнили нормою, відповідно до якої оштрафувати платника ЄП за відсутність Книги чи ведення її з порушенням можна тільки в разі, якщо такий платник повідомив податкову про бажання вести Книгу. Якщо не повідомляв про таке бажання – штрафів не буде.

Відповідно до змін у пп. 296.1.2 ПКУ, платники ЄП групи 3 платники ПДВКнига обліку доходів і витрат не підлягає реєстрації в податковій і може вестися в паперовому та/або електронному вигляді. Разом з тим необхідність ведення книг платниками ЄП групи 3 платниками ПДВ не скасована. Вони і надалі мають вести таку Книгу.

Це всі норми законопроекту, в яких сказано про Книгу.

У Прикінцевих положеннях до цього законопроекту зазначено, що він набирає чинності через десять днів з дня його опублікування. Таким чином, і всі норми щодо Книг також набувають чинності через 10 днів з дня опублікування закону, який на момент підготовки цієї відповіді, повторимо, ще навіть не підписано Президентом України.

Разом з тим якихось перехідних положень щодо Книг законопроект не містить.

З однієї сторони, з дати набуття чинності змінами, ведення Книги платниками ЄП груп 1 – 3 неплатниками ПДВ стає в принципі необов’язковим. І ми можемо припустити, що таким платникам вести Книгу вже не потрібно.

З іншої сторони, за новими вимогами, відповідальність за неведення Книги чи ведення її з порушеннями настає тільки в тому разі, якщо платник повідомив податкову про бажання вести Книгу. Причому в законі не сказано, що платник може змінювати своє бажання, чи повідомляти податкову про відмову від бажання вести Книгу. Виходить, якщо раніше платник вже зареєстрував Книгу, це можна трактувати як повідомлення податкової про бажання вести Книгу. Тобто, ті Книги, які вже зареєстровані, мають обов’язково вестися в загальному порядку.

З наведеної аргументації також випливає, що норми щодо необов’язковості ведення Книг платниками ЄП груп 1 – 3 неплатників ПДВ стосуватимуться тільки ФОПів, які почнуть вести діяльність після дати набуття чинності зазначеним законом.

Таким чином, у повній відповідності з нормами нового закону, наша відповідь на питання така. ФОП, який вже зареєстрував в податковій Книгу, не може відмовитися від її ведення.

Але припускаємо, що податкова може дати іншу відповідь з цього питання. Тому доведеться почекати її роз’яснення, яке може бути іншим ніж те, що ми навели.

Доступ до повного тексту цієї консультації можливий лише для передплатників електронного або паперового «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, перейшовши за посиланням;  вартість мінімального пакету «Мій асистент» становить лише 43 грн на місяць.

Дякуємо за розуміння.

Автор:
Олександр Золотухін
Джерело
«Дебет-Кредит»
Рубрика:
Держрегулювання / Готівковий обіг та каса
Теги:
Каса , Підприємці , Готівка , ДПСУ

Новини від Дт-Кт «Дебету-Кредиту» – тепер у Viber!

Коментарі: 3

Новини по темі

Консультації по темі