• Посилання скопійовано

На підприємстві 8 працівників, з них - 4 сумісники: чи потрібно оформляти особу з інвалідністю?

Для підприємств, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо працює від 8 до 25 осіб, – у кількості одного робочого місця. Це стосується осіб, які працевлаштовані за основним місцем роботи чи сумісників також? Якщо на підприємстві працює 8 осіб, з них 4 сумісники, то чи потрібно оформляти особу з інвалідністю?

Правила обчислення середньооблікової та облікової кількості штатних працівників

Середньооблікова кількість штатних працівників розраховується на підставі щоденних даних про облікову кількість штатних працівників (пп. 3.2 Інструкції №286).

Відповідно до пп. 2.1 Інструкції в облікову кількість штатних працівників включаються усі наймані працівники, які уклали письмово трудовий договір (контракт) і виконували постійну, тимчасову або сезонну роботу один день і більше, а також власники підприємства, якщо, крім доходу, вони отримували заробітну плату на цьому підприємстві, в т.ч. перебувають у відпустках для догляду за дитиною (пп. 2.5.9 Інструкції).

Не включаються до облікової кількості штатних працівників працівники, прийняті на роботу за сумісництвом з інших підприємств (пп. 2.6.1 Інструкції), тобто зовнішні сумісники.

Згідно з пп. 3.2.2 Інструкції при обчисленні середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу враховуються всі категорії працівників облікового складу, зазначені у пп. 2.4, 2.5 Інструкції, крім працівників, які перебувають у відпустках у зв’язку з вагітністю та пологами або для догляду за дитиною до досягнення нею віку, передбаченого чинним законодавством або колективним договором підприємства, включаючи тих, які усиновили новонароджену дитину безпосередньо з пологового будинку (пп. 2.5.8 – 2.5.9 Інструкції). Облік цих категорій працівників ведеться окремо.

Таким чином, зовнішні сумісники не включаються, як до середньооблікової кількості штатних працівників, так і до облікової кількості штатних працівників.

Джерело:Головне управління ДПС в Миколаївській обл.



Закон №875: норматив працевлаштування

Для підприємств, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4 відсотки середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, і здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативу робочих місць. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Виконанням нормативу робочих місць, вважається працевлаштування підприємством, яка використовує найману працю, осіб з інвалідністю, для яких це місце роботи є основним.

Цей норматив рахується виходячи зі середньооблікової кількості працівників в обох випадках, – чи то коли рахується від 8 до 25 працівників, чи то коли їх більше.

Річ у тім, що виконання цього нормативу контролює ПФУ. А дізнається ПФУ про працевлаштування осіб з інвалідністю з єдиної звітності з ЄСВ, ПДФО та ВЗ.

Як зазначають фахівці ПФУ, особливо важливими є рядки 101, 101.1, і 103 – їх дані враховуються для контролю за виконанням нормативу із працевлаштування осіб з інвалідністю та для обчислення середньої зарплати для розрахунку штрафу за невиконання цього нормативу.

І що найголовніше, податківці наразі стверджують, що помилки у цих рядках виправити неможливо. Фактично, можна подати «Звітний новий» або «Уточнюючий» тип такої звітності, заповнивши лише заголовну частину Податкового розрахунку з правильними даними, але чи приймуть податківці таке уточнення, поки що гарантій немає жодних. Особливо враховуючи позицію ДПСУ, яка каже: не виправляти.

Тому давайте розглянемо ці рядки уважно. 

Для відображення кількісних показників щодо працівників використовуються такі рядки:

1. рядок 101 – середньооблікова кількість штатних працівників за звітний період, у тому числі:

  • рядок 101.1 – працівників, яким відповідно до чинного закону встановлено інвалідність;
  • рядок 101.2 – працівників, що мають додаткові гарантії у сприянні працевлаштуванню;
  • рядок 102 – облікова кількість штатних працівників;
  • рядок 103 – кількість застрахованих осіб у звітному періоді, яким нараховано заробітну плату (крім осіб, яким у звітному періоді нараховано грошове забезпечення) заповнюється на підставі інформації, відображеної у додатку 1, а саме – включає виключно працівників, з якими укладено трудові договори (контракти) та яким нараховано заробітну плату у звітному періоді;
  • рядки 106, 107 – кількість жінок та чоловіків. Ці рядки розшифровують значення рядка 103;
  • рядок 108 – кількість створених нових робочих місць у звітному періоді.

 

На підприємстві працює 8 осіб, із яких 4 — зовнішні сумісники. Чи потрібно оформлювати особу з інвалідністю?

Ні, не потрібно. Норматив працевлаштування осіб з інвалідністю не застосовується, якщо:

  • середньооблікова чисельність штатних працівників складу за рік < 8 осіб,
  • зовнішні сумісники не включаються до облікової і середньооблікової чисельності згідно з Інструкцією №286.

Унаочнимо аргументи відповіді у таблиці:

АРГУМЕНТИ ВІДПОВІДІ

Показник

Значення / Урахування

Облікова кількість працівників (зовнішні сумісники)

Не включаються (пп. 2.6.1 Інструкції №286)

Середньооблікова кількість (для нормативу інвалідності)

Зовнішні сумісники не враховуються

На підприємстві фактично працюють  за основним місцем роботи)

 4 особи

Норматив щодо осіб з інвалідністю

Не застосовується

Контроль за дотриманням нормативу веде ПФУ, на підставі рядка 101 Податкового розрахунку з ЄСВ. Якщо у цьому рядку менше 8 осіб, санкції за недотримання нормативу не застосовуються.

***

Читайте також:

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Визначаємо дату в лікарняному шодо ізоляції від COVID-19
    В паперовому лікарняному (причина захворювання - "ізоляція від COVID-19") дата звільнення від роботи вказана 23.05.2020 р. (субота), а дата видачі листка непрацездатності - 25.05.2020 р. (понеділок). З якої дати потрібно було рахувати допомогу по ТВП?
    Сьогодні 17:042
  • Розрахунок відпускних: як врахувати квартальну премію?
    Як правильно врахувати квартальну премію до розрахунку відпускних?
    Сьогодні 15:5015
  • На підприємстві 8 працівників, з них - 4 сумісники: чи потрібно оформляти особу з інвалідністю?
    Для підприємств, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо працює від 8 до 25 осіб, – у кількості одного робочого місця. Це стосується осіб, які працевлаштовані за основним місцем роботи чи сумісників також? Якщо на підприємстві працює 8 осіб, з них 4 сумісники, то чи потрібно оформляти особу з інвалідністю?
    Сьогодні 13:1370
  • Формулювання дати звільнення в заяві та наказі
    Працівник працює останній день 20 червня 2025 р. За цей день йому нараховується зарплата. Працівник звільняється за власним бажанням. Як правильно написати в Заяві (прошу звільнити з займаної посали за власним бажання з 20 червня 2025 року чи 20 червня 2025 року? Дата написання заяви - 19 червня 2025 року чи 20 червня 2025 року? Як правильно написати в наказі на звільнення (П.І.Б працівника звільнити з займаної посади 20 червня 2025 р. чи з 20 червня 2025 року за власним бажанням згідно з пп. 1 ст. 38 КЗпП?
    Сьогодні 10:12167
  • Використання корпоративної картки для виплати зарплати
    Чи можна знімати кошти з корпоративної картки для виплати заробітної плати, а не через касу підприємства? Чи корпоративна картка підприємства призначена тільки для витрат на відрядження?
    18.06.20251 413