• Посилання скопійовано

Чи включати витрати на відрядження у витрати нотаріуса?

Нотаріус використовував під час відрядження своє власне авто. Чи можна включити в витрати нотаріальної діяльності добові та витрати на пальне? Які документи мають бути для підтвердження витрат?

Оподатковуваним доходом нотаріуса (особи, що проводить незалежну професійну діяльність) вважається сукупний чистий дохід, тобто різниця між доходом і документально підтвердженими витратаминеобхідними для провадження певного виду незалежної професійної діяльності (пп. 178.3 ПКУ).

ПКУ не передбачено будь-якого переліку витрат для фізособи, які здійснюють незалежну діяльність.

Для визначення переліку витрат, які можуть бути враховані при обчисленні оподатковуваного доходу доцільно скористатися узагальнюючими податковими консультаціями, затвердженими наказом ДПС України від 24.12.2012 р. №1185наказами Міністерства доходів і зборів України від 30.12.2013 р. №884 та від 30.12.2013 р. №885.

У наведеному переліку відсутня така стаття витрат, як витрати на відрядження, зокрема добові та пальне. До того ж поняття «відрядження» стосується виключно найманих працівників та членів керівних органів підприємств, установ, організацій, а не самої самозайнятої особи. У самого нотаріуса відрядження не може бути, бо він не наймана особа у самого себе. По суті це поїздки нотаріуса, пов’язані з його діяльністю, і головною задачею стає доведення зв’язку такої поїздки з діяльністю нотаріуса.

Проте, Наказом №1185 передбачено, що до витрат приватного нотаріуса можуть бути віднесені витрати на проходження підвищення кваліфікації, участь у короткотермінових семінарах, міжнародних семінарах, симпозіумах, науково-практичних конференціях; удосконалення професійної майстерності; навчання в школі молодого нотаріуса.

І ось у такі статті витрат можливо включити і витрати на поїздки, які були пов’язані з цими витратами.

Основним критерієм для обґрунтування витрат, що зменшують дохід для визначення об'єкта оподаткування, є їх належність та необхідність для провадження незалежної професійної діяльності (див. ІПК від 24.10.2024 р. №4952/ІПК/99-00-24-03-03).

Тобто якщо нотаріус зможе підтвердити необхідність таких поїздок для провадження незалежної професійної діяльності, то можна включити їх у витрати за умови документального підтвердження.

Щодо документального підтвердження, то фактичні витрати на пальне визначаються за подорожнім листом. Також читайте наші матеріали щодо заповнення та використання подорожнього листа туттут і тут. Проте такі витрати мають бути оплаченими. І тільки за умови наявності оплати можуть бути включені у витрати у сумі фактично понесеній на отримання відповідних доходів.

Щодо добових: підтвердними документами щодо добових є наказ на відрядження та подорожній лист, які фіксують дату початку та закінчення відрядження. Але це актуально виключно для відряджень найманих працівників. Самому собі добові нотаріус виплачувати не може, оскільки це його особисті витрати.

ПКУ не містить обмежень щодо включення документально підтверджених витрат на відрядження, але це стосується виключно найманих працівників та членів керівних органів підприємств, установ, організацій – так прямо написано у пп. 170.9.1 ПКУ. Однак немає додаткових роз’яснень податківців щодо цього питання у разі службових поїздок самозайнятої особи, тому ризик невизначеності достатньо високий. На нашу думку, самозайнятій особі потрібно звернутися за ІПК з цього приводу, надавши документи для оцінки належності та необхідності витрат на службові поїздки для провадження незалежної професійної діяльності.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Пантюхова Анна

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Переогляд інвалідності (ЕКОПФО) у 2025 році: відповіді на питання
    Працівник має інвалідність, встановлену з 10.10.2024 по 10.10.2026 рр. Чи потрібно йому проходити переогляд (ЕКОПФО) до 01.07.2025 року? Чи стосується вимога повторного проходження ЕКОПФО осіб з довічною інвалідністю?
    10.07.2025133
  • Стипендії за рахунок підприємства: що з оподаткуванням?
    Підприємство виплачує стипендію своїм працівникам, які навчаються у ВУЗі. Між підприємством, навчальним закладом і студентом підписаний тристоронній договір пожертви. Сума пожертви (стипендії) становить 5250,00 грн кожен місяць. Неоподатковувана сума 4250,00 грн врахувується тільки один раз за навчальний рік чи застосовується кожного місяця до стипендії?
    10.07.202519
  • Утримання аліментів з допомоги при виході на пенсію
    Працівник звільняється за власним бажанням з виходом на пенсію. Йому нараховано одноразову грошову допомогу при виході на пенсію. Чи потрібно утримувати з даної виплати аліменти на утримання дитини? Чи можна вважати цю виплату як вихідну допомогу при звільненні?
    10.07.202525
  • Доплата за ведення військового обліку при врегулюванні посадовою інструкцією
    Чи потрібно доплачувати Інспектору з кадрів за ведення військового обліку, в інструкції прописані її обовязки, щодо ведення військового обліку?
    10.07.2025704
  • Простій 2/3 годинної тарифної ставки
    На підприємстві оголошено простій не з вини працівника на 19 днів з 12.05.2025 по 30.05.2025 р. (згідно з наказом). Оплату простою здійснювати за календарні дні чи робочі, що припадають на цей період?
    09.07.202538