• Посилання скопійовано

Поновлення звернення стягнення із зарплати з 06.05.2023 року

Чи повинно підприємство, спираючись на норми закону, відновити з 05.05.2023 року стягнення за «старою» постановою виконавця? Якщо так, то в якому розмірі має проводитись стягнення? Чи зобов’язано підприємство самостійно проявити ініціативу та здійснювати дії щодо оновлення/уточнення постанови виконавця, адже всі реквізити є у вільному доступі на сайті? Яка відповідальність підприємства та посадових осіб за не здійснення стягнень або в розмірі меншому, ніж вказано в старій постанові?

З 26.03.2022 р. Закон про виконавче провадження було доповнили новим пп. 102 розд. XIII. Цим пунктом передбачалось тимчасове, на період воєнного стану, припинення звернення стягнення на зарплату, пенсію, стипендію та інший дохід боржника (крім рішень про стягнення аліментів та рішень, боржниками за якими є громадяни рф).

Отже, з 26.03.2022 р. роботодавці припинили утримання боргів із зарплати працівників (за винятком аліментів)

Та , на підставі Закону «Про внесення змін до деяких законів України щодо окремих особливостей організації примусового виконання судових рішень і рішень інших органів під час дії воєнного стану» від 11.04.2023 р. №3048-IX стягнення із зарплати за виконавчими провадженнями повернулися з 06.05.2023 р. Відповідні зміни внесено до пп. 102 розд. XIII Закону про виконавче провадження шляхом викладення його в новій редакції, в якій вже немає словосполучення «заробітну плату».

Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону про виконавче провадженняпримусове виконання судових рішень та рішень інших органів відбувається на підставі виконавчих документів (виконавчих листів та наказів, ухвал, постанов судів тощо). Згідно з п. 2. ч. 1 ст. 10 Закону про виконавче провадження одним із заходів примусового виконання рішень є звернення стягнення на зарплату боржника.

Що стосується поновлення утримання за виконавчими документами, які вже є на підприємстві, то, вважаємо, що на підприємстві це питання доречно врегулювати наказом, а особливо  якщо підприємство  отримували  постанову про тимчасове призупинення стягнення або повідомлення виконавця. Якщо від виконавця були документи про призупинення стягнення то також має бути і документ про його відновлення. Але таких документів може й не бути. Але це не означає, що можна не робити стягнень 

Статтею 70 Закону про виконавче провадження та ч. 1 ст. 128 КЗпП  передбачено, що під час кожної виплати зарплати загальний розмір усіх відрахувань не може перевищувати 20% зарплати, що належить до виплати працівникам. Мінімальний розмір відрахувань за місяць не встановлений (на відміну від аліментів).

Таким чином, утримання боргу із зарплати слід проводити до її виплати, тобто із суми, що залишається після утримання податків, зборів

За кожною постановою про стягнення роботодавець після закінчення строку відповідних виплат або в разі звільнення працівника зобов’язаний подати окремий Звіт про здійснені відрахування та виплати за формою згідно з додатком 9 до Інструкції №512/5 (абз. 3 ч. 1 ст. 69 Закону про виконавче провадження та п. 8 розд. Х Інструкції №512/5).

Підприємства, здійснюють відрахування із заробітної плати, і перераховують кошти на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, рахунок приватного виконавця у строк, встановлений для здійснення зазначених виплат боржнику, а в разі якщо такий строк не встановлено, - до десятого числа місяця, наступного за місяцем, за який здійснюється стягнення. Такі підприємства, щомісяця надсилають виконавцю звіт про здійснені відрахування та виплати за формою, встановленою Міністерством юстиції України (ст. 69 Закону про виконавче провадження).

Згідно із ст. 76 Закону про виконавче провадження, за невиконання законних вимог виконавця щодо усунення порушень законодавства про виконавче провадження, несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із заробітної плати та інших доходів боржника, неподання або подання недостовірних відомостей про доходи і майновий стан боржника, ст. 188-13 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Такі порушення тягнуть за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Отже, в цій ситуації боржник сам зацікавлений в тому, щоб своєчасно виконувалися стягнення.  Тож відповідаємо на поставлені запитання:

  1. Так, підприємство повинно провадити стягнення по «старій» постанові і якщо вже буде надіслана нова, то вже проводити по новій постанові.
  2. розмір усіх відрахувань не може перевищувати 20% зарплати, що належить до виплати працівникам.
  3. Нормами законодавства не передбачено, щоб підприємство самостійно виявляло ініціативу  щодо звернення примусових стягнень з працівників.

4. за невиконання законних вимог виконавця щодо усунення порушень законодавства про виконавче провадження, несвоєчасне подання або неподання звітів про відрахування із заробітної плати та інших доходів бо

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Галина Казначей

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»