• Посилання скопійовано

Табельний номер та особова справа на засновника підприємства

На підприємстві засновник виконує обов'язки директора без нарахування зарплати, а також на роботу прийнятий менеджер. Чи потрібно присвоювати табельний номер засновнику, заводити особову справу на нього, якщо з ним немає трудових відносин і чи ставити тоді табельний номер менеджеру №1 або №2?

Табельний номер не варто присвоювати засновнику

Якщо власник підприємства особисто виконує функції директора, то таким чином він хоче оптимізувати витрати свого бізнесу. Адже, в такий спосіб, керування підприємством не потребує працевлаштування керівника, виплати заробітної плати та сплати до бюджету ПДФО, ЄСВ та ВЗ.

Слід розуміти, що юридично засновник виконує не обов’язки директора підприємства, а лише покладені на нього певні управлінські функції (не всі!). І це головна його відмінність від директора — найманого працівника.

При цьому укладати трудовий договір із засновником не потрібно, відповідно і не потрібно нараховувати або виплачувати засновнику заробітну плату. Тому при оформленні повноважень засновника як директора питання про оплату його праці не ставиться.

Виконання функцій директора засновником фіксується у статуті підприємства, де зазначається порядок управління підприємством засновником (без оформлення із ним трудових відносин). Таке право засновника оформляється рішенням загальних зборів, в якому слід передбачити пункт, що дозволяє виконувати управління підприємством одному з його учасників.

Для того, щоб контролюючі органи не визнали трудових відносин з засновником, потрібно дотримуватися певнихправил. А саме, на засновника, який управляє підприємством:

1. не поширюються правила внутрішнього трудового розпорядку;

2. не нараховується винагорода за виконання представницьких функцій;

3. у протоколі рішення загальних зборів та статуті підприємства обов’язково вказується, що:

  • керівник може діяти від імені підприємства без довіреності;
  • із керівником не укладається трудовий договір;
  • керівник не отримує винагороди за виконання своїх обов’язків.

Якщо таких положень у статуті підприємства немає, слід внести зміни до нього рішенням загальних зборів, оформленим протоколом, та подати зміни до державного реєстратора.

4. не видається наказ (розпорядження) про призначення засновника на посаду директора;

5. не робиться запис у трудовій книжці;

6. не розробляється посадова інструкція;

7. не оформляються службові відрядження та різного видувідпустки;

8. не компенсуються витрати;

9. не оплачуються листки непрацездатності. 

Недотримання цих правил лише підтвердить перебування засновника як директора у трудових відносинах із підприємством. Варто пам’ятати про головний принцип роботи засновника як директора — він виконує виключно управлінські повноваження, а не трудові. Не слід давати контролюючим органам зайвий привід визнати діяльність засновника, як виконання трудових обов’язків, за що передбачено оплату праці та сплату податків та зборів.

Виходячи з обсягу роботи, яку фактично виконує засновник за умовами запитання, це вже можна трактувати як трудову діяльність директора з управління поточною діяльністю підприємства – дже ТОВ веде активну торгову діяльність, має документооборот та регулярно приймаються управлінські рішення, прийнято на роботу інший персонал.

Таким чином, коли засновник виконує управлінські функції підприємства без нарахування заробітної плати, з вищезазначено зрозуміло, що з ним не укладається трудовий договір, тому присвоювати табельний номер не потрібно, особова справа не заводиться. У противному разі контролюючі органи можуть використати це як аргумент на користь того, що це приховані трудові відносини, а це в свою чергу тягне за собою нарахування зарплати, податків, відповідно їх сплати. Далі контролери можуть застосувати санкції за ненарахування та невиплату зарплати.

 

Табельні номери для працівників

Менеджер є найманим працівником, якому виплачується зарплата, відповідно при оформленні йому мав бути присвоєний табельний номер. Тож, якщо цей працівник є першим взагалі прийнятим працівником на роботу, то йому може бути присвоєний табельний номер 1, якщо ні, то наступний за порядком.

Оскільки присвоєння табельного номера не визначено жодним нормативно-правовим актом, то порядок присвоєння табельних номерів кожне підприємство визначає самостійно. Зокрема, варто завести журнал реєстрації табельних номерів працівникам, яких прийнято на підприємство згідно зі штатним розписом. На підставі дати прийняття на роботу, в хронологічному порядку кожному працівникові присвоюється табельний номер, який складається з арабських цифр, і який не змінюється протягом усього періоду його роботи. Після звільнення працівника його табельний номер іншому працівнику не присвоюється, тож всі табельні номери на підприємстві будуть унікальними.

Порядок формування табельних номерів теж визначається роботодавцем виключно самостійно. Зокрема, це може бути ряд натуральних чисел в порядку зростання, починаючи з одиниці. Також можна розробляти певну систему формування табельних номерів тощо

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Щербина Світлана

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Оформлення працівника - сумісника на час декретної відпустки бухгалтера
    Бухгалтер (єдиний) з 18.11.2024 р. йде у відпустку по вагітності та пологах на 126 днів. Далі вона планує вийти на роботу після закінчення лікарняного. На цей період (126 днів) підприємство планує прийняти сумісника на виконання обов'язків бухгалтера. Як оформити такого сумісника? Які потрібні накази, повідомлення до ДПС тощо?
    22.11.2024103
  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202452
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202437
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024420
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202427