• Посилання скопійовано

Відрядження за кордон: мінімальний розмір добових та необхідність авансу

Підприємство (або ФОП) надає послуги міжнародних перевезень. Працівникам встановлено добові по Україні та за кордон. Чи може розмір добових бути меншим за передбачений Постановою №98? Чи можна виплачувати добові впродовж відрядження або після його завершення?

Розмір добових витрат

Як Постанова №98, так і Інструкція №59 є обов’язковою до виконання виключно підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів.

Госпрозрахункові підприємства (а також підприємці) керуються власнорозробленим положенням про відрядження, а також колективним (трудовим) договором в якому, зокрема, і передбачається розмір добових витрат (а також їх валюта та порядок розрахунку). Таким чином, мінімальний розмір добових для госпрозрахункових підприємств (та підприємців) не встановлено.

 

Чи потрібно повністю виплачувати аванс перед відрядженням?

Проте не варто забувати, що укладені з працівниками домовленості (у вигляді положення про відрядження, колективного або трудового договору) не повинні порушувати мінімальні гарантій працівників, що зокрема передбачені КЗпП.

Так, ст. 121 КЗпП передбачено, що працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями. Крім того, працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються: добові за час перебування у відрядженні, вартість проїзду до місця призначення і назад та витрати по найму жилого приміщення в порядку і розмірах, встановлюваних законодавством.

Тобто, зважаючи на те, що мова іде про працівників які тільки направляються у відрядження, то вважаємо, що мінімальною гарантією в даному випадку є обов'язок роботодавця забезпечити працівника оплатою добових витрат за весь час відрядження, коштами на проїзд до місця відрядження і назад, коштами на найм житла, до початку такого відрядження (тобто авансом).

Також звертаємо увагу на перше речення ст. 121 КЗпП: «Працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями». Отже, мінімальний розмір добових повинен бути таким, щоб дійсно відшкодувати витрати працівникам у відрядженні на харчування та особисті потреби.

І хоча податківці у листі від 03.07.2013 р. №6091/6/99-99-22-02-04-15/169 стверджують, що обов'язок виплати авансу на відрядження встановлено лише для бюджетних підприємств, а госпрозрахункові підприємства можуть направляти працівників у відрядження без авансу, вважаємо, що така позиція є хибною.

Таким чином, якщо підприємство не виплачує аванс працівникам на відрядження у повному обсязі (добові, витрати на проїзд та проживання) до початку такого відрядження, є ризик накладання штрафу:

  • на підприємство (підприємця) у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення інших вимог законодавства про працю (ст. 265 КЗпП);
  • на посадових осіб підприємства у розмірі від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ст. 41 КУпАП).

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 139 грн/міс

Передплатити

Автор: Горбовцов Станіслав

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Внесення запису в трудову книжку про роботу за сумісництвом
    Як правильно внести запис працівнику в трудову книжку, який працює за сумісництвом?
    12.09.202534
  • Анулювання бронювання у разі звільнення/прийняття працівника
    Працівник оформлений за сумісництвом у ТОВ та має бронювання. Плануємо оформити його на основне місце роботи. Чи потрібно в такому випадку спочатку зняти його з бронювання при звільненні із сумісництва, а вже після прийняття на основне місце роботи подавати документи на нове бронювання?
    12.09.2025891
  • Отримання критичного статусу для підприємства
    Як отримати статус критично важливого для підприємства (виробництво дронів) ? Які зараз є критерії щодо вимог, аби отримати критичність?
    11.09.2025312
  • Застосування ПСП до зарплати після відпустки
    ФОП має працівників, які з 01.08 по 24.08 пішли у відпустку. Відпускні виплачені 31.07. У серпні закриває лише 5 робочих днів, зарплата в працівників не за ці 5 днів - 2964,29 грн, 2119,05 грн, 2047,62 грн в залежності від окладу. При розрахунку зарплати ФОП має право застосувати соцпільгу до цих сум, оскільки вони не перевищують 4250 грн - 18% (261,05 грн; 108,91 грн; 96,05 грн). У нього виходить прибутковий. Чи має він право застосувати соцпільгу в такому випадку?
    10.09.202582
  • Встановлення неповного робочого дня за заявою працівника
    Працівник ТОВ надав заяву з проханням перевести його на неповний робочий день у зв'язку з сімейними обставинами. Чи достатньо такої підстави для видання наказу про переведення працівника на 0,5 ставки? У заяві є дата початку, але не вказано, на який період заплановано переведення
    10.09.2025452