• Посилання скопійовано

Відрядження за кордон: мінімальний розмір добових та необхідність авансу

Підприємство (або ФОП) надає послуги міжнародних перевезень. Працівникам встановлено добові по Україні та за кордон. Чи може розмір добових бути меншим за передбачений Постановою №98? Чи можна виплачувати добові впродовж відрядження або після його завершення?

Розмір добових витрат

Як Постанова №98, так і Інструкція №59 є обов’язковою до виконання виключно підприємствами, установами та організаціями, які повністю або частково утримуються (фінансуються) за рахунок бюджетних коштів.

Госпрозрахункові підприємства (а також підприємці) керуються власнорозробленим положенням про відрядження, а також колективним (трудовим) договором в якому, зокрема, і передбачається розмір добових витрат (а також їх валюта та порядок розрахунку). Таким чином, мінімальний розмір добових для госпрозрахункових підприємств (та підприємців) не встановлено.

 

Чи потрібно повністю виплачувати аванс перед відрядженням?

Проте не варто забувати, що укладені з працівниками домовленості (у вигляді положення про відрядження, колективного або трудового договору) не повинні порушувати мінімальні гарантій працівників, що зокрема передбачені КЗпП.

Так, ст. 121 КЗпП передбачено, що працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями. Крім того, працівникам, які направляються у відрядження, виплачуються: добові за час перебування у відрядженні, вартість проїзду до місця призначення і назад та витрати по найму жилого приміщення в порядку і розмірах, встановлюваних законодавством.

Тобто, зважаючи на те, що мова іде про працівників які тільки направляються у відрядження, то вважаємо, що мінімальною гарантією в даному випадку є обов'язок роботодавця забезпечити працівника оплатою добових витрат за весь час відрядження, коштами на проїзд до місця відрядження і назад, коштами на найм житла, до початку такого відрядження (тобто авансом).

Також звертаємо увагу на перше речення ст. 121 КЗпП: «Працівники мають право на відшкодування витрат та одержання інших компенсацій у зв'язку з службовими відрядженнями». Отже, мінімальний розмір добових повинен бути таким, щоб дійсно відшкодувати витрати працівникам у відрядженні на харчування та особисті потреби.

І хоча податківці у листі від 03.07.2013 р. №6091/6/99-99-22-02-04-15/169 стверджують, що обов'язок виплати авансу на відрядження встановлено лише для бюджетних підприємств, а госпрозрахункові підприємства можуть направляти працівників у відрядження без авансу, вважаємо, що така позиція є хибною.

Таким чином, якщо підприємство не виплачує аванс працівникам на відрядження у повному обсязі (добові, витрати на проїзд та проживання) до початку такого відрядження, є ризик накладання штрафу:

  • на підприємство (підприємця) у розмірі мінімальної заробітної плати за кожне таке порушення інших вимог законодавства про працю (ст. 265 КЗпП);
  • на посадових осіб підприємства у розмірі від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (ст. 41 КУпАП).

Увага!

Тепер ви можете читати бухгалтерські новини від «Дебету-Кредиту» у Telegram та VIBER, а обговорювати їх – у найбільшій групі бухгалтерів на Facebook

Приєднуйтесь і дізнавайтесь найважливіші новини першими!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 116 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • Чи може сумісник працювати у суботу?
    Є необхідність взяти на роботу працівника, але він може працювати тільки за сумісництвом і тільки по суботах. Підприємству такий графік роботи підходить. Чи має підприємство в такому разі нараховувати працівнику подвійну ставку, тому що це робота у вихідний? Як правильно скласти графік роботи?
    21.11.202432
  • Виправлення скороченої назви підприємства у трудовій книжці
    При заповненні трудової книжки вказано скорочену назву роботодавця: ТОВ "Квіточка" замість "Товариство з обмеженою відповідальністю "Квіточка". Чи стане це перешкодою при передаванні відомостей про трудову діяльність працівника в електронному вигляді до ПФУ? Якщо так, то як це виправити, якщо деякі підприємства вже ліквідовані?
    21.11.202423
  • Витрати у відрядженні на оплату користування платними дорогами
    Працівник повернувся з закордонного відрядження та надав нефіскальні чеки з платіжного терміналу за проїзд платними дорогами. Оплата проведена банківською картою та відображена у виписці, яку надав працівник. Чи підлягають такі витрати оподаткуванню ПДФО та ВЗ?
    20.11.2024324
  • Які наслідки, якщо оплатили ДМС для працівника в сумі більше 30% його зарплати?
    У працівника зарплата 39 тис. грн. В липні 2024 оплатили медичне страхування на рік 21000,00 грн. Чи є це додатковим благом та чи треба сплатити ПДФО 18 % та ВЗ 1,5%? Оскільки минув час, які штрафи має сплатити підприємство, якщо зараз оплатимо податки за рахунок працівника? Та чи дійсна зараз пільга 30% по договорам страхування?
    19.11.202425
  • Чи дають отримані гранти право на бронювання працівників?
    Чи дають право на бронювання працівників гранти на створення та розвиток виробництв переробної промисловості?
    18.11.202427