• Посилання скопійовано

Призупинення діяльності: чи можна не нараховувати зарплату директору-засновнику?

Приватне підприємство на загальній системі оподаткування прийняло рішення про тимчасове припинення діяльності. Чи можна звільнити директора (який є засновником) і не нараховувати йому зарплату? Яку при цьому подавати звітність?

Згідно з ч. 2 ст. 65 та ч. 4 ст. 128 ГКУ засновник може здійснювати свої права на управління підприємством безпосередньо або через уповноважені ним органи на основі статуту або інших установчих документів.

При цьому, якщо трудового договору немає, то немає й обов’язку нараховувати або виплачувати засновнику заробітну плату. Тим більше жодна законодавча норма не зобов’язує власника підприємства укладати угоди з самим собою, в т. ч. і трудовий договір.

Однак, в даному випадку із засновником вже укладено трудовий договір і він оформлений на підприємстві як директор. Тому для того, що мати можливість не нараховувати заробітну плату, необхідно розірвати такі трудові відносини (зокрема, засновник звільняється з посади директора і починає виконувати обов’язки з управління підприємством як засновник).

Податківці в «ЗІР» (підкатегорія 201.04.01) на питання: «Чи нараховується ЄВ засновнику, який керує підприємством, діяльність якого тимчасово призупинена?» зазначали: «Якщо працівник, який одночасно є власником, виконував певну роботу на умовах трудового договору, укладеного відповідно до вимог ст. 21, 24 КЗпП, то йому повинна бути виплачена заробітна плата (згідно з трудовим договором (контрактом)), розмір якої не може бути меншим за мінімальний, установлений законодавством.

Якщо установчими документами передбачено, що на період тимчасового припинення діяльності підприємства функцію керівника виконує його засновник, однак при цьому не отримує за це винагороди (доходу), то ЄВ не нараховується».

Крім цього, податківці і в ІПК від 01.06.2017 р. №435/6/99-99-15-02-02-15/ІПК розглядали можливість юрособи виконувати обов'язки (функції) та права платника податків, що визначені нормами чинного податкового, іншого законодавства України без призначення директора (іншого керівника) в ТОВ, за умови, що господарська діяльність не ведеться. При цьому в ТОВ було призначено особу-підписанта (відомості про яку будуть внесені в ЄДР), що згідно з рішенням загальних зборів учасників ТОВ є уповноваженою особою на складання, підписання та подання податкових декларацій, звітів з ЄСВ, бухгалтерських, фінансових звітів ТОВ за умови відсутності на підприємстві штатних працівників.

Отже, можливість здійснювати управління підприємством (зокрема, підписання звітності) засновником без оплати, за умови відсутності діяльності, все ж таки є. Однак при цьому необхідно звільнити засновника з посади директора (відобразивши це у звітності з ЄСВ та ф. №1ДФ).

Щодо подання заяви за формою №1-ОПП із позначкою «Зміни», то вважаємо, що її подавати не потрібно, оскільки зміни осіб, відповідальних за ведення бухгалтерського та/або податкового обліку юридичної особи, не відбувалося.

Факт припинення трудових відносин повинен також бути оформлений рішенням директора-засновника (якщо засновник не єдиний, то рішенням загальних зборів), в якому повинно бути зазначено, що особа складає обов’язки директора за власним бажанням і починає виконувати управління підприємство безпосередньо як засновник без нарахування заробітної плати (безоплатно).

Своєю чергою, такий засновник в подальшому має право на підписання податкової та фінансової звітності, в т. ч. і за періоди 2019 року.

Питання звітування підприємства при припиненні діяльності ми розглядали туттут та тут.

Найкращі консультації – тепер у Telegram та Viber!

Читайте відповіді «Дебету-Кредиту» на найцікавіші та найактуальніші запитання у популярних месенджерах!

Доступ до цієї консультації можливий лише для передплатників «Дебету-Кредиту». Якщо ви передплатник, будь ласка, авторизуйтесь.

Або оформіть передплату, вартість пакету «Мій асистент» становить лише 122 грн/міс

Передплатити

Автор: Станіслав Горбовцов

Джерело: «Дебет-Кредит»

Рубрика: Праця та соціальний захист/Трудові відносини

30 днiв передплати безкоштовно!Оберiть свiй пакет вiд «Дебету-Кредиту»
на мiсяць безкоштовно!
Спробувати

Усі консультації рубрики «Трудові відносини»

  • З відрядження у щорічну відпустку: відшкодування вартості зворотного квитка неприбутковою організацією
    Працівник неприбуткової організації (представниство іноземної компанії в Україні, яке є неплатником податків) їде в закордонне відрядження і після його закінчення залишається за кордоном у щорічній відпустці. Повертається на тиждень пізніше, ніж зазначено в Наказі про відрядження. Але наказом директора узгоджена відпустка і все прописано в Положенні про відрядження. Чи може неприбуткова організація відшкодувати повну вартість зворотного квитка?
    22.08.202531
  • Врахування річної премії при розрахунку відпускних
    Директору в червні 2025 р. нарахували і виплатили річну премію за 2024 рік в сумі 100 тис. грн, він пішов у відпустку з 18.08.2025 р. за період з 08.2024 по 07.2025 р. В яких місяцях потрібно враховувати цю премію для нарахування відпускних?
    22.08.2025284
  • Включення першого місяця роботи до розрахунку лікарняних
    Працівника прийнято на роботу 02.09.2024 р., оскільки 1 вересня було в неділю. Лікарняний надано з 21.07.2025 р. по 28.07.2025 р. Чи враховується вересень 2024 року до розрахункового періоду для обчислення середньоденної заробітної плати?
    22.08.2025394
  • Лікарняний під час відпустки: перенесення та розрахунок
    Якщо працівник пішов у відпустку і під час відпустки відкрито лікарняний, то дні відпустки переносяться пізніше і сам розрахунок проводимо по-новому?
    22.08.2025312
  • З окладу за якою посадою проводиться доплата за виконання обов’язків тимчасово відсутнього працівника?
    На підприємстві є єдиний бухгалтер, який виконує функцію головного бухгалтера (так як він тривалий час не з'являється на роботу) з доплатою 50% окладу. Загальна зарплата за місяць становить 15500,00 (10000 - оклад бухгалтера+5500 - 50% окладу головного бухгалтера.) В квітні бухгалтер йде у відпустку і його обов'язки буде виконувати директор. З якого окладу робити 50% доплати директора за тимчасове виконання обов'язків бухгалтера: з окладу бухгалтера чи окладу бухгалтера +50% доплати за виконання обов'язків головного бухгалтера -15000,00?
    21.08.2025657